رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه شماری از زائران پیش از ماه صفر از مرزها خارج شدند، گفت: با احتساب آنان و حدود 80 هزار و 500 نفر اتباع افغانستانی مقیم ایران که از مرزها خارج شدند تاکنون بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر برای زیارت از مرزها خارج شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازفارس، حسین ذوالفقاری گفت: بر اساس گزارش‌ها اربعین امسال در مقایسه با پارسال تغییرات محسوسی دارد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخشی از مشکلات پارسال برطرف شد.
وی با اشاره به برخی از عوامل رضایتمندی بیشتر زائران اربعین امسال در مقایسه با پارسال گفت: زیرساخت‌ها از جمله جاده و پارکینگ و تامین آب در مقایسه با پارسال بهتر شد.
ذوالفقاری افزود: روزانه توان تامین آب را برای 300 هزار نفر در منطقه مرزی مهران و به همین میزان در چزابه داریم و بیش از 30 میلیارد تومان هزینه آبرسانی به چذابه شد.

خروج 80 هزار و 500 زائر افغانستانی از ایران
وی با اشاره به اینکه از حدود 3 روز پیش میزان رفت زائران در مقایسه با برگشت آن‌ها کمتر شده است، ادامه داد: مدیریت مردم در زمان سفر بهتر شده است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تعدادی از زائران پیش از ماه صفر از مرزها خارج شدند گفت: با احتساب آن‌ها و حدود 80 هزار و 500 نفر اتباع افغانستانی مقیم ایران که از مرزها خارج شدند حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر از مرزها خارج شدند.
ذوالفقاری افزود: با توجه به میزان روادیدهایی که صادر شد حدود 35 هزار نفر هنوز از کشور خارج نشدند که احتمالاً فردا یا پس فردا یا هفته آینده که منتهی به 28 صفر می‌شود خارج می‌شوند.
وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 800 هزار نفر از زائران به کشور بازگشتند.

صدور حدود 2 میلیون و 350 هزار ویزای اربعین
ذوالفقاری درباره برگزاری همایش‌های بین‌المللی در حاشیه مراسم اربعین گفت: در این همایش‌ها فرهنگ اربعین، جهت گیری‌های کلان و بررسی آسیب‌هایی که ممکن است متوجه مراسم اربعین شود مطرح شد همچین همایش‌هایی در داخل کشور در جهت سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اربعین برگزار شد.
وی افزود: هدف نهایی اربعین کمک به اتحاد و انسجام جهان اسلام و ادیان دیگر الهی و توسعه و گسترش فرهنگ اصیل اربعین و عاشورای امام حسین (ع) است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امسال حدود 2 میلیون و 350 هزار روادید برای زائران صادر شد که در مقایسه با پارسال حدود 300 هزار روادید افزایش داشت.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه تقریباً دفاتر صدور روادید برای اربعین، جمع آوری شده است، افزود: کنسولگری‌ها و سفارت عراق در چند روز گذشته فعال بودند و موارد جامانده را انجام دادند.

تدارک 55 میلیون وعده غذایی برای زائرین
وی گفت: حدود 55 میلیون وعده غذایی با کمک مردم، هیئت‌های مذهبی و برخی از نهادها و سازمان‌ها برای مدت 20 روز تدارک دیده شده است.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه با توجه به تجارب سال‌های گذشته تا جمعه موکب‌های عراقی فعال هستند، افزود: تدابیری اندیشیده شده است که تا 4 روز پس از اربعین خدماتی در عراق و مرزها ارائه شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اسکان حدود یک و نیم میلیون نفر در عراق را در مرزها پیش‌بینی کردیم، اضافه کرد: زائرانی که سرماخوردگی یا بیماری دارند پیش از ورود به کشور در مناطق مرزی به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنند.

بازگشت 100 هزار زائر بدون ویزا قبل از ورود به مرز
وی با اشاره به اینکه امسال با صراحت اعلام کردیم که عبور افراد بدون ویزا از مرز مقدور نیست، از نیروی انتظامی برای مدیریت افراد بدون ویزا تشکر ویژه کرد و گفت: خود این افراد هم همکاری کردن و قانع شدند و برگشتند و آمار آنها بیش از 100 هزار نفر بود.

ذوالفقاری افزود: تعدادی افراد از راه‌های بیراهه قصد خروج داشتند که متوقف شد و کمتر از 50 نفر هم توسط نیروهای عراقی دستگیر شدند و با توجه به تعامل بین ما و نیروهای عراق به کشور عودت داده شدند.
وی با بیان اینکه ستاد اربعین تلاش کرد هزینه‌ها را کاهش دهد، گفت: هزینه ویزا، بیمه، هلال احمر و شرکت‌های کارگزاری نسبت به قبل از اربعین بیش از 80 هزار تومان کاهش یافت.
رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: از یکشنبه تا کنون با توجه به اینکه رفت و برگشت‌ها تقریباً 2 طرفه شد انجمن رانندگان کمک کرد و بخش عمده‌ای از مسافران هزینه بلیط یک سر حرکت را دادند.

دفاتر هواپیمایی متخلف فروش بلیط اربعین 100 میلیون جریمه شدند
ذوالفقاری با اشاره به اینکه تاکنون جواز حدود 8 دفتر هواپیمایی تعلیق و یک دفتر لغو شد، گفت: افرادی که در فروش بلیت هواپیما تخلف کردند، حدود 100 میلیون تومان جریمه شدند.
وی ادامه داد: زائرانی که قیمت بالاتر از نرخ تعیین شده بلیط هواپیما یعنی یک میلیون و 200 هزار تومان از تهران به بغداد و نجف و یک میلیون و 500 هزار تومان از مشهد به نجف پرداخت کردند پس از سفر هم می‌توانند وارد سایت سازمان هواپیمایی کشوری شوند و مستندات را اعلام کنند و مطمئن باشند که با متخلفان برخورد می‌شود.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه این هزینه‌ها نسبت به پارسال، مدیریت و کنترل شد، افزود: برای کاهش هزینه‌ها باید رویکردها در کشور درست شود و باید در عین انجام وظایف حاکمیتی و ایجاد زیرساخت ها، تلاش کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم از جمله اینکه روادید را لغو کنیم.

فوت 50 زائر اربعین به صورت عادی و تصادف
وی گفت: لغو روادید به موافقت طرف مقابل نیاز دارد همچنین باید زیرساخت‌ها آماده شود از جمله حمل‌و‌نقل، خدمات‌دهی، اسکان، تغذیه و خدمات درمانی، بهداشتی و امنیتی فراهم شود تا عزت و کرامت زائران حفظ شود.
ذوالفقاری تاکید کرد: باید زیرساخت‌ها آماده شود و لغو روادید در طول سال برای اتباع ایرانی و عراقی انجام شود تا زائران 2 کشور با سهولت بیشتری تردد کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از زائران بیمه نیستند، اضافه کرد: بر اساس آمارها حدود یک میلیون نفر از زائران با بیمه طرف قرارداد سازمان حج و زیارت بیمه شدند.
ذوالفقاری با بیان اینکه اکثر کسانی که در عراق تصادف کردند بدون بیمه هستند، گفت: در طول این مدت در داخل ایران و عراق 50 نفر فوت شدند که تعدادی فوت عادی و تعدادی هم در تصادفات فوت کردند.

هیچ سازمان و نهادی پولی بابت اربعین دریافت نمی کند و همه سازمان‌ها و نهادها از 10 تا 20 میلیارد تومان برای اربعین هزینه کردند

متاسفانه اختصاص بودجه اربعین در مجلس کنار گذاشته شد
وی با تاکید بر اینکه برای کاهش هزینه‌ها دولت و مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند، افزود: پیشنهادی را مطرح کردیم که ردیف بودجه‌ای برای اربعین برای ضرورت‌ها در نظر گرفته شود اما در مجلس این پیشنهادات را کنار گذاشتند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: در غیر اربعین هلال احمر 18 هزار تومان دریافت می‌کند اما اکنون این رقم به 5 هزار تومان کاهش یافت.
ذوالفقاری افزود: سازمان هلال احمر 190 تن دارو به ارزش حدود 8 میلیارد و 400 میلیون تومان به عراق ارسال کرده است و این علاوه بر خدمات دیگر این سازمان است.
وی گفت: هیچ سازمان و نهادی پولی بابت اربعین دریافت نمی کند و همه سازمان‌ها و نهادها از 10 تا 20 میلیارد تومان برای اربعین هزینه کردند.

سال آینده وضعیت زیرساخت‌های بهبود می‌یابد
ذوالفقاری افزود: در مورد جاده‌ها و زیرساخت‌ها طرح‌های ملی داریم و کارهای زیادی انجام شد اما برخی از طرح‌ها به پایان نرسید.
وی ادامه داد: قطعاً برای سال آینده وضعیت زیرساخت‌ها در داخل و مرزهای ایران به حد قابل قبول و مناسبی خواهد رسید.
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکنون هیچ ناامنی برای زائران در داخل کشور عراق وجود نداشته است.

بازگشت یک میلیون زائر تا شب گذشته

مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ناجا نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون 820 هزار نفر از زائران به کشور بازگشتند و امروز هم تا ساعت 21 حدود 161 هزار نفر از هموطنان به میهن اسلامی بازگشتند.
سردار محسن فتحی زاده افزود: تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران در پایانه های مرزی شلمچه، چزابه و مهران پیش بینی شده و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.
وی اضافه کرد: تیم‌های عملیاتی بیشتری در منطقه فعال هستند تا مسیر زائران را برای عبور ایمن مهیا کنند.
فتحی زاده گفت: از امروز بعد ازظهر با توجه به افزایش بازگشت زائران؛ مسیر مهران به ایلام را یک طرفه کردیم و اگر کسی از ایلام به مهران بخواهد بیاید باید از مسیر ملکشاهی این مسیر را طی کند.

نظارت پلیس بر جاده‌های اربعین با هزار تیم
مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ناجا با بیان اینکه اکنون ترافیک پرحجم و روان است و مشکل ترافیکی خاصی نداریم، افزود: با هزار تیم عملیاتی پلیس راه بر مسیرها نظارت داریم.
فتحی زاده ادامه داد: یکطرفه بودن مسیر تا 48 ساعت دیگر ادامه دارد اگر حجم ترافیک کم شود مسیر را به حالت عادی برمی‌گردانیم در غیر این صورت تمدید می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به خستگی و خواب آلودگی به زائران توصیه می‌کنیم پس از بازگشت به کشور چند ساعتی را در موکب‌ها استراحت کنند سپس رانندگی کنند تا شاهد حوادث نباشیم.

700

کد خبر: 868194

وب گردی

وب گردی