وزیر خارجه انگلیس در دیدار بااعضای کنگره بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد

' بوریس جانسون 'وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفرش به واشنگتن و دیدار با مقامات ارشد کنگره آمریکا بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، بوریس جانسون که برای تشریح موضع لندن در رابطه با حفظ برجام به واشنگتن سفرکرده با انتشار پیام‌هایی در توییترش نوشت که تاکنون با «کوین مک کارتی» و «میچ مک کانل» رهبران اکثریت مجلس نمایندگان، «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان و «باب کورکر» سناتور ارشد آمریکا دیدار داشته و با آنان درباره مزایای برجام گفت‌وگو کرده است.
وی اضافه کرد که در این دیدارها تلاش کرده تا نگرانی نمایندگان کنگره را در رابطه با توافق هسته‌ای ایران مرتفع سازد.
بر اساس گزارش وزارت خارجه انگلیس بوریس جانسون روز گذشته عازم واشنگتن شد و در سفر دوروزه‌اش تصمیم دارد تا نظر مثبت مقامات کنگره را نسبت به اهمیت توافق هسته‌ای جلب کند.
جانسون پیش از سفرش به آمریکا گفته بود: «توافق هسته‌ای ایران جهان را امن‌تر می‌کند. به همین دلیل پایبندی جامعه بین‌المللی به این توافق از اهمیت برخوردار است. این توافق مؤثر بوده و تاکنون باعث شده که ایران 95 درصد از ذخایر اورانیوم خود را واگذار کند. این‌ها مسائلی هستند که در جریان ملاقاتم در آمریکا مطرح خواهم کرد.»
وی با بیان اینکه 'حمایت از برجام منافاتی با نگرانی نسبت به رفتارهای ایران ندارد'، افزود: «اما این نکته مهم است که مسائل را با یکدیگر تلفیق نکنیم.»
وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد: «توافق هسته‌ای محصول 13 سال دیپلماسی طاقت‌فرسا میان انگلیس، آمریکا، شرکای اروپایی و ایران بود تا جهان را به مکانی امن تبدیل کنیم. بنابراین اکنون زمان آن نیست که این توافق را به خطر اندازیم.»
این سفر پس از آن صورت می گیرد که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت که پایبندی ایران را به برجام تائید نکند.
ترامپ در 13 اکتبر (21 مهر ماه) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام کرد و گفت که از این پس از تایید پایبندی ایران به برجام، که طبق یک مصوبه کنگره آمریکا به رئیس جمهوری این کشور سپرده شده، سرباز می زند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
اعلام این موضوع بلافاصله واکنش سران کشورهای مهم اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حتی شماری از اعضا و مقام های کنگره ایالات متحده را برانگیخت و آنها عمدتا حمایت خود را از توافق هسته ای ابراز کردند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها دقایقی پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام، در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: برجام توافقی دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.
جانسون همچنین هفته گذشته در سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس، حفظ توافق هسته‌ای ایران را یکی از دستاوردهای مهم وزارت امور خارجه انگلیس خواند و گفت : تلاش می کنیم تا برجام را زنده نگه داریم.
وی همچنین سه شنبه گذشته اعلام کرد که قصد دارد در هفته‌های آینده به ایران سفر کند و افزود که در این سفر، در باره تمام موضوعات کنسولی بحث و رایزنی خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 868251

وب گردی

وب گردی