ضرورت دستیابی به ظرفیت علوم انسانی اسلامی برای حل مسائل پیچیده اجتماعی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه گفت: باید تقاطعی بین مسائل پیچیده اجتماعی و حوزه‌های فرهنگی به وجود آید و سپس بررسی شود در محل تقاطع، علوم انسانی اسلامی چه کمکی می‌تواند به حل مسائل پیچیده اجتماعی کند.

به گزارش ایسکانیوز،علیرضا باباخان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اهمیت پرداختن شهر خلاق در ایران اظهار کرد: این شهر مؤلفه‌هایی دارد و در هر شهر باید مزیت نسبی آن شهر مشخص شود؛ مزیت نسبی استان قم از نظر علوم انسانی اسلامی است که در حوزه کاربرد تجاری و خلق ثروت مغفول واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات و آسیب‌های مختلف در کشور مانند اعتیاد، بزهکاری و... گریبانگیر جامعه شده که یکی از راه‌های مقابله و حل این معضلات پیچیده اجتماعی به کارگیری علوم انسانی اسلامی است ولی ابزار به کارگیری باید بر اساس فناوری‌های جدید باشد که صنایع فرهنگی محسوب می‌شود.
پژوهشگر نمونه کشوری با اشاره به مشتقات صنایع فرهنگی گفت: این صنایع در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازی‌های رایانه‌ای، چاپ و نشر، تبلیغات، طراحی، هنرهای نمایشی، تجسمی و سایر مشتقات هنر است.
وی ادامه داد: باید تقاطعی بین مسائل پیچیده اجتماعی و حوزه‌های فرهنگی ایجاد و سپس بررسی شود در محل این تقاطع، علوم انسانی اسلامی چه کمکی می‌تواند به حل مسائل پیچیده اجتماعی کند.
باباخان با تأکید بر ترویج چنین نگاهی در سطح جامعه گفت: بر اساس چنین نگاهی حوزه‌های علمیه که در حوزه علوم انسانی اسلامی کار می‌کنند محور حل مسائل اجتماعی محسوب می‌شوند و به طور طبیعی دانشگاه نیز باید به آنها کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال محتوا برای تولید نرم‌افزار انیمیشن در زمینه احترام به والدین باید از حوزه و اندیشمندان علوم انسانی اسلامی دریافت شود و دانشگاه در زمینه مباحث کامپیوتری و حوزه فنی کمک کند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه یادآور شد: حوزه باید در این امر پیشگام شود و دانشگاه و زیرساخت‌های صنعتی را به خدمت بگیرد زیرا برای تولید این کالاهای فرهنگی نیاز است از خط تولید صنعتی استفاده شود.
وی با بیان اینکه وجود چنین نگاهی سبب می‌شود سایر ارکان اجتماعی همگرا شوند تا مسائل اجتماعی با محوریت علوم انسانی اسلامی حل شود گفت: زمانی که چنین فضایی ایجاد شود ظرفیت اقتصادی بزرگی برای استان ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به مثالی از ظرفیت‌های صنایع فرهنگی عنوان کرد: برای مثال بازار بزرگی برای زائران در طول سال در قم وجود دارد؛ این امر نشان می‌دهد بازار مصرفی بزرگی در استان قم شکل گرفته و این زائران در هنگام برگشت انتظار سوغاتی دارند که متناسب با ویژگی‌های فرهنگی شهر قم باشد ولی به دلیل آنکه این بازار از دست رفته فرصت اشتغال‌زایی فراوانی در دسترس نیست.
باباخان عنوان کرد: به عنوان مثال عروسک‌هایی پیرامون حرم حضرت معصومه(س) به فروش می‌رسد که تولید کشور چین است اگر در همین عروسک نمادهای اسلامی به کار رود و برخی از آموزه‌ها از طریق عروسک به کودکان منتقل شود این عروسک می‌تواند منبع درآمدزایی زیادی برای استان قم فراهم کند.
وی با اشاره به عوامل و موانع چنین نگاهی در سطح جامعه گفت:‌ اصلی‌ترین دلیل چنین کمبودی نبود متولی برای حوزه شهر و صنایع فرهنگی است که در این بخش باید دولت را متولی دانست به طوری که اگر مسؤولیت این بازار را بر عهده گیرد می‌تواند یکپارچگی و هماهنگی بین نهادهای مختلف ایجاد کند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 90 درصد بازار در اختیار کشورهای خارجی است و واردات و قاچاق سبب شده که عناصر نظام اجتماعی نتوانند به خوبی کار کنند و دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، صنعت و سایر ارکان دیگر در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند زیرا بازار را فردی دیگر در اختیار دارد.
وی یادآور شد: حوزه علمیه شناسایی فرصت‌ها را آغاز کرده که می‌تواند در جامعه از علوم انسانی اسلامی استفاده کند ولی این کار باید شتاب پیدا کند و به گفتمان تبدیل شود.
باباخان تأکید کرد: باید به فکر باشیم تا بازار در اختیار جوانان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان قرار گیرد اگر این امر روی دهد عرضه و تقاضا تطابق پیدا می‌کند این تطابق عرضه و تقاضا به هم‌افزایی بیشتر عناصر مختلف نظام اجتماعی کمک می‌کند.

902

کد خبر: 868421

وب گردی

وب گردی