دیر خوابیدن باعث پیری زودرس می‌شود

متخصص تغذیه با اشاره به راهکارهای تغذیه‌ای مقابله با آلودگی هوا،‌ گفت: مصرف شیرهای کم‌چرب و ماست پروبیوتیک همچنین سبزیجات و میوه‌های حاوی رنگدانه در روزهای آلوده برای افراد توصیه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس سید ضیاءالدین مظهری ، در ارتباط با تغذیه مناسب در روزهایی که هوا آلوده است، گفت: بهتر است در روزهای آلوده، افراد از منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان همچون انواع سبزیجات استفاده کنند. همچنین میوه‌های حاوی رنگدانه علاوه بر اینکه ضد سرطان بوده در این راستا می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی افزود: مصرف شیر، لبنیات کم‌چرب و مایعات فراوان از دیگر راهکارهای تغذیه‌ای مقابل آلودگی هواست.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه سن، وضعیت فیزیولوژی و جنسیت فرد در رژیم غذایی آن از ملاک‌های تأثیرگذار است، گفت: مصرف ماست‌های پروبیوتیک ، دوغ و شیرهای کم‌چربی، افراد را بیشتر در مقابل هوای آلوده ایمن می‌کند. همچنین کاهش و عدم مصرف فست‌فودها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

مظهری با بیان اینکه امروزه به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی روزخوابی و شب‌‌بیداری به ویژه در کودکان بسیار زیاد شده است،‌ گفت: این مسئله سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های خودایمنی می‌شود و در رشد کودکان نیز تأثیرگذار است چرا که بر اساس ساعت بیولوژیکی هورمون‌های بدن تغییر کرده و خواب عمیق نیز سبب سم‌زدایی در بدن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غدد بدن تحت فرمان ساعت بیولوژیکی هستند،‌ گفت:‌ با تغییر این ساعت فعل و انفعالات شیمیایی در بدن تحت تأثیر قرار گرفته و تند یا کند می‌شوند که این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند.

متخصص تغذیه تأکید کرد: دیر خوابیدن علاوه بر اینکه سبب آسیب‌های مختلف در افراد می‌شود، کاهش طراوت پوست را به همراه داشته و سبب پیری زودرس خواهد شد.

مظهری تأکید کرد: اصول تغذیه‌ای متناسب با سن، جنسیت و شرایط فیزیولوژی افراد است و در کنار این مسائل افراد باید غذاها را به صورت متعادل و متنوع مصرف کنند.

وی اضافه کرد: تنوع غذایی باید به صورتی باشد که انواع سبزیجات، نان و غلات، پروتئین‌ها و لبنیات مدنظر قرار گیرد. همچنین باید توجه داشت که سکه سلامتی دو رو دارد که یکی از طریق تغذیه متعادل، متناسب و متنوع حاصل می‌شود و دیگری از طریق فعالیت بدنی و ورزش به دست می‌آید.

۷۰۶

کد خبر: 868500

وب گردی

وب گردی