نبود عزم جدی برای مقابله با آلودگی هوا / سهم کاهش کیفیت خودرو در خفگی شهروندان/  یقه‌ی ریزگردها و صنایع فرسوده را بگیرید!

بسیاری از کارشناسان معتقدند مقابله با آلودگی هوا در چند روز و چندماه میسر نیست و نیازمند تدوین یکسری برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت است اما تا به امروز اقدام جدی از سوی مسئولان مرتبط با این موضوع صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ موضوع آلودگی هوا موضوعی نیست که به خاطره‌ها سپرده شود چرا که با نزدیک شدن به فصول سرد سال آلودگی هوا بیشتر خودنمایی می‌کند. بنابراین با وارونگی دما مردم در کلانشهرها مجبور هستند که با آلودگی هوا نیز دست و پنجه نرم کنند و زمانی که آلودگی از مرز خطر می گذرد، مسئولان مربوط تازه به فکر چاره اندیشی می‌افتند که راهکاری پیدا کرده و در این میان تنها راهکاری که ارائه می‌شود، تنبیه مردم به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا است.

براساس این گزارش، تنها راهکار حل مشکل آلودگی هوا را در جریمه کردن خودروهای مردم، منع رفت و آمد آن‌ها، تعطیلی مدارس و هشدار به مردم برای خودداری خروج از خانه می‌دانند، اما در هیچ کدام از این طرح ها جریمه‌ای برای افرادی که دست اندرکار بودند مشاهده نمی‌شود.

براساس گزارش‌های اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهم بنزین یورو 4 به طور میانگین روزانه حدود 12 میلیون لیتر در تهران، یک میلیون لیتر در اهواز، 450 هزار لیتر در اراک و 2 میلیون لیتر در مشهد مقدس، 1.5 میلیون لیتر در کرج، حدود یک میلیون لیتر در تبریز، 2.5 میلیون لیتر در شیراز و مابقی آن در کلانشهر اصفهان بوده که بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال 1400 بنزین یورو 4 در تمام جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور باید توزیع ‌شود.

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که بنزین مصرفی کشور تا چه اندازه در آلودگی هوا تاثیر گذار است، گفت: عوامل متعددی در این زمینه تاثیرگذارند، بنابراین سوخت مصرفی به تنهایی عامل ایجاد آلودگی نیست بلکه تعداد نوع خودرو، سوخت و کیفیت فرآورده و صنایع کشور همه دست به دست هم می‌دهند تا هوای کشور را آلوده کنند. مهم‌ترین آنها بحث ریزگردها و صنایع فرسوده کشور است.

او تصریح کرد: بنابراین بنزین به تنهایی مسبب آلودگی هوا نیست و باید تمام مسئولان دست به دست هم بدهند تا موضوع آلودگی را به صورت ریشه‌ای حل و فصل کنند. هم اکنون در اکثر کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌شود.

رئیسی ‌فرد با اشاره به اینکه در خصوص کیفیت بنزین اظهار نظری ندارم، گفت: آنچه که ما از طریق جایگاه‌ها توزیع می‌کنیم از نظر کیفیت مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

رئیسی‌فرد تاکید کرد: در گذشته بنزین پتروشیمی‌ها نقش بسزایی در آلودگی هوا داشتند اما از زمانی که تولید و توزیع بنزین پتروشیمی‌ها در کشور متوقف شده، می‌توان گفت بنزین تولیدی در کشور از نظر کیفیت متناسب با استانداردهای جهانی است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت کشور افزود: درصدی از آلودگی هوا به خاطر عدم تنظیم موتور خودروها و روشن بودن آن‌ها به دلیل ترافیک بیش از حد در پشت چراغ راهنمایی و رانندگی است اما درصد عمده دیگر بحث وارونگی دما، نبود وزش باد، خشکسالی و عدم بارش نزولات جوی است.

او خاطرنشان کرد: درصد آلودگی بنزین نسبت به سایر بخش‌ها کمتر است.

در همین رابطه بداق جمالی دبیر کل انجمن هواشناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص بحث آلودگی هوا اظهار کرد: وقتی برنامه کنترل کیفیت هوای 8 سال گذشته را بررسی می‌کنیم متاسفانه از سال‌های دور با موضوع آلودگی هوا مواجه بودیم.اما با برنامه ریزی که در این راستا شکل گرفت توانستیم موانع را احصا کنیم.

او تصریح کرد: باید توجه کرد آلودگی موجود مجموعه ای از عوامل موثر ساکن و متحرک در هوا است، در این منابع متحرک تنها سوخت مصرفی نیست که در این زمینه تاثیرگذار باشد. در سال‌های اخیر براساس گزارش اعلام شده از سوی شرکت‌ها و منابع دولتی خوشبختانه کیفیت سوخت مصرفی بهبود پیدا کرده است ولی تنها بحث کیفیت سوخت نیست بلکه موضوع استانداردسازی خودروها است.

جمالی ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون خودروهایی با طول عمر بیشتر از 30 سال همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند. همچنین خودروهای جدید زیر 10 سال نیز از نظر کیفیت بعد از تولید افت پیدا کرده‌اند. بنابراین ما با معضلی به نام کاهش کیفیت خودرو در سطح کشور رو‌به‌رو هستیم و این موضوع در سال های اخیر با اندازه گیری ذرات معلق 2.5PM ثابت شده است.

او با تاکید براینکه آلودگی برای کشور یک بیماری است، گفت: اگر واقعا می‎‌خواهیم با این بیماری مبارزه کنیم باید با تامین خودروهای با کیفیت و جایگزین کردن خودروهای جدید بجای خودروهای فرسوده بتوان بخشی از مشکلات آلودگی هوا را برطرف کرد؛ به طوری که منابع مالی این بخش از طریق صرفه‌جویی سوخت در کشور حاصل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست تاکید کرد: منابع ساکن از جمله صنایع کشور نقش بسیاری در آلودگی هوا دارند، برای مثال طبق مطالعاتی که در کرج صورت گرفت مشخص شد که نیروگاه منتظر قائم سهم بسزایی در آلودگی این شهر داشت.

او تاکید کرد: لازم است یک فهرست انتشار منابع آلاینده در کلانشهر تهیه شود و این موضوع در تهران انجام شده ولی به طور کامل بروز رسانی نشده است.

جمالی اضافه کرد: در کنار عوامل فوق عوامل دیگری نیز دخیل هستند؛ از جمله آن‌ها کاهش تقاضای سفر است. اگر زیرساخت‌های دولت الکترونیک را افزایش دهیم شاید میزان تقاضای سفر و تردد شهروند در سطح شهر کاهش پیدا کند. همچنین افزایش کیفیت حمل ونقل ریلی است که می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

دبیر کل انجمن هواشناسی ایران ادامه داد: توسعه فضای سبز توسعه سیستم های سنجش هوا آنلاین و سایر اقداماتی که می تواند کمک کند، امیدواریم با یک اقدام همه جانبه این بحران از کشور رخت بربندد.

جمالی تصریح کرد: گام‌های خوبی در خصوص بنزین در کشور برداشته شده است اما در بقیه موارد خیلی عقب هستیم، نمونه آن بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از سطح شهرها بود. هنوز پیکان‌ دهه 50 و اتوبوس‌های و کامیون‌های دودزا در سطح شهرها تردد می‌کنند. هنوز اقدام جدی در راستای مبارزه با آلودگی هوا انجام نشده است.

براساس این گزارش در طی مدت زمانی مدام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن و وزارت نیرو توپ این آلایندگی را به زمین همدیگر پاسکاری می‌‌کنند و فقط در رسانه ها توضیح واضحات می دهند، واضحی که مردم با تمام وجودشان آن را تجربه می کنند و حرف برایشان باد هواست که در تغییر شرایط آلودگی هوا بی تاثیر است. حال با وجود این شرایط چرا مسئولان به فکر سلامت مردم نیستند و تا کی مردم تاوان این بی مسئولیتی را باید بدهند.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 868523

وب گردی

وب گردی