وقتی شبکه های مجازی به یاری قاچاقچیان پوشاک می آیند/ به تن اقتصاد عریان، لباس کنید

در حالی که مسئولان فانوس به دست، در انبار کاه به دنبال دلایل رونق قاچاق پوشاک می گردند، قاچاقچیان با استفاده از ابزارهای جدید در حال پر کردن جیب خود هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ درخت اقتصاد ایران این روزها حال خوشی ندارد، سال هاست که وارد کنندگان با واردات بی رویه تیشه به ریشه ی آن زده اند و همین امر موجب خشک شدن شاخه‌های آن شده است.

بر اساس این گزارش یکی از موضوعات مهم در اقتصاد هر کشور حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و صنعت داخلی یکی از محورهای اساسی در اقتصاد است. امری که به لطف واردات بی رویه در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

این گزارش می افزاید، دیگر شنیدن خبر تعطیلی کارخانه های صنعتی در گوشه و کنار کشور برایمان جدید نیست و این اخبار آن قدر تکراری شده است که مسئولان به دلایل آن نمی پردازند، شاید اگر چند سال پیش بود تنها به گفتن جمله: اگر تحریم ها نبود این اتفاق نمی افتاد بسنده می کردند اما اکنون دیگر تحریم ها نیز رفع شده است.

بر اساس این گزارش، پوشاک یکی از بازارهای جذابی بود که در سال‌های گذشته مورد توجه واردکنندگان قرار گرفت. در ابتدا اجناس بی کیفیت و گاه با کیفیت از کشور چین به ایران وارد می‌شد و قیمت مناسب موجب شد در ماراتن رقابت، تولیدکننده ایرانی جا بماند. این در حالی بود که در طی این سال ها ترکیه و سایر کشورها نیز به رقبای تولیدات ایرانی اضافه شدند.

ماجرا وقتی پیچیده شد که غبار تعطیلی برکارخانجات تولید پوشاک داخلی نشست و صنایع وابسته به آن نیز تعطیل شدند؛ البته در کنار آن نهال واردات پوشاک تنومند تر و جیب واردکنندگان پرپول تر شد.

لزوم توجه به صنعت نساجی در کشور

در حالی بسیاری از کشورهای دنیا از صادرات پوشاک درآمد بالایی کسب می کنند که متاسفانه ایران نتوانسته با وجود ظرفیت ها و پتانسیل بالایی که در این بخش دارد از آن بهره مناسبی ببرد.

این موضوع را علیرضا حائری دبیر سابق انجمن صنعت نساجی ایران تایید می کند و می گوید: نوع نگرش مسئولان به صنعت نساجی موجب رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی در این بخش شده است.

او در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: به عنوان مثال کشوری مانند بنگلادش سالانه بیش از 27 میلیارد دلار صادرات پوشاک دارد و صادرات پوشاک چین در سال بیش از 200 میلیارد دلار است که این موضوع نشان می‌دهد اگر به صنعت نساجی در کشور توجه شود، شاهد ارزآوری مناسبی خواهیم بود؛ در حالی که صادرات صنعت نساجی در کشور ما با احتساب صادرات چرم و کفش تنها 900 میلیون دلار است.

حایری تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 9 هزار واحد صنعت نساجی با اشتغالزایی بیش از 300 هزار نفر در کشورفعال است. در حالی که ما معتقدیم که صنعت نساجی ما در صورت حمایت‌‌های مناسب می‌تواند با ترکیه رقابت کند.

این فعال صنعت پوشاک از بی سلیقگی مسئولان در ارائه تسهیلات به صنایع انتقاد کرد و گفت: اگر یک دهم حمایت هایی که از صنعت خودروسازی تاکنون شده از صنعت نساجی می‌شد، اکنون شاهد تحولات اساسی در این بخش بودیم، در حالی که مسئولان بیشترین حمایت ها را از صنعت خودروسازی انجام می دهند و به سایر صنایع توجه کافی نمی‌کنند.

واردات بی دردسر پوشاک به کشور / واردات اجناس به صورت مسافری!

این گزارش می افزاید اگر چه مسئولان برای ساماندهی بازار آشفته پوشاک هر بار طرح هایی را ارائه و اجرا کردند اما هنوز هم با گشتی در مراکز خرید شاهد خودنمایی پوشاک وارداتی هستیم. یکی از طرح هایی که با هدف ساماندهی بازار پوشاک اجرا شد این بود که واردات پوشاک برندهای خارجی منوط به داشتن نمایندگی رسمی شد که البته این طرح نیز با موفقیت همراه نبود و نتوانست از حجم قاچاق بکاهد. در کنار این در چندسال اخیر مسئولان با کاهش تعرفه واردات سعی کردند تا از حجم قاچاق پوشاک کم کنند که این شیوه نیز موثر واقع نشد و هنوز هم بیش از 80 درصد بازار پوشاک را اجناس قاچاق تشکیل می دهد.

گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز حاکی از آن است که بسیاری از فروشندگان پوشاک اقدام به واردات اجناس خود به صورت مسافری می کنند که در برخی از پوشاک کم حجم این شیوه بهترین راه فرار از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است.

اما برخی از پوشاک مانند شلوار و پالتو به دلیل حجیم بودن امکان واردات آنها به صورت مسافری نیست. محمدی که یک فروشنده عمده در بازار تهران است و پوشاک زنانه را از چین به ایران وارد می کند و در بازار به صورت عمده پخش می کند، در رابطه با نحوه واردات اجناس خود به خبرنگار ایسکانیوز گفت: ما تنها برای انتخاب مدل اجناس به چین می رویم و پس از سفارش جنس با پرداخت مبلغی به یک واسطه جنس خود را در تهران تحویل می گیریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا واسطه این جنس را از مبادی رسمی به کشور وارد می کند یا خیر گفت: برای ما فرقی نمی کند ما فقط می خواهیم کالای خود را در زمان مقرر تحویل بگیریم و این کار را به واسطه ها سپردیم تا خود درگیر کارهای اداری نشویم.


حکایت مسئولان فانوس به دست در انبار کاه


بر اساس این گزارش در حالی که مسئولان فانوس به دست در انبار کاه به دنبال سوزن گمشده ریشه قاچاق در کشور می گردند این روزها شبکه های مجازی به کمک قاچاقچیان آمده تا جیب آن‌ها را پر پول تر کند.

این روزها دیگر نیازی نیست که برای خرید اجناس اصل شال و کلاه کرده و بار سفربسته و راهی دیار غربت شد بلکه تنها با عضویت در شبکه های مجازی و تنها چند کلیلک می توان مدل لباس خود را انتخاب کرده و به همراه سایز مورد نظر و با پرداخت هزینه به حساب شخصی که تا به حال او را ندیده کالای خود را با پیک درب منزل تحویل گرفت.

نکته قابل توجه این است که برخی از این افراد در شبکه های خود اعلام می کنند، چون جنس بسته به سایز و مدل سفارش داده می شود یک بازه زمانی 15 تا 30 روزه زمان لازم است تا سفارش به دست مشتری برسد.

برخی از افراد نیز به صورت دسته جمعی به یکی از کشورهای خارجی مانند ترکیه سفر کرده و پس از خرید اجناس خود آن را در مزون با قیمت هایی چند برابر به فروش می رسانند. این شیوه فروش آن قدر پر سود است که به گفته یکی از فعالان این بخش هم هزینه سفر تامین می شود و هم سود خوبی باقی می ماند.

بر اساس این گزارش این طور که به نظر می رسد ریشه قاچاق به این زودی قصد خشک شدن ندارد و مسئولان هنوز با روش ها ی قدیمی سعی در مدیریت آن دارند در حالی که باید برای این آشفته بازار چاره جدیدی اندیشید.


گزارشگر: فاطمه کامرانی

401

کد خبر: 868562

وب گردی

وب گردی