دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی امکان پذیر نیست

شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه امکان پذیر نیست.

در آستانه برگزاری سومین همایش ملی فناوری سلامت، نشست خبریی با حضور دکتر حسین رضایی زاده دبیر اجرایی این همایش و رییس مرکز رشد فناوری طب و سلامت داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی، روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه در سلامتکده احمدیه برگزار شد.
دکتر رضایی زاده در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها به تشریح برنامه ها و رویکردهای سومین همایش ملی فناوری سلامت پرداخت و از تغییرات هدفمند این همایش نسبت به دو همایش پیشین سخن گفت.
دبیر اجرایی سومین همایش ملی فناوری سلامت از برگزاری مسابقه دانشجویی' راه حل' ‌در روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه خبر داد.
این مسابقه برای نخستین بار با هدف ارزیابی رویکرد حل مسأله و دستیابی به راهکارهای فناورانه، با حضور دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور و با راهنمایی اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار می شود.
دکتر رضایی زاده دو رویکرد سومین همایش ملی فناوری سلامت را نخست، آشنا کردن مدیران با مفاهیم دانشگاه نسل سوم و رویکردهای نوین نظام آموزشی و سپس فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به جامعه با هدف ایجاد نگرش 'خلق ثروت مبتنی بر دانش' بیان کرد.
دبیر اجرایی سومین همایش فناوری سلامت همچنین درخصوص نشست های تخصصی، سخنرانان، کنداکتور برنامه و محورهای اعطای جوایز توضیحاتی ارائه کرد و از برگزاری سمینار تخصصی فرآورده های طب سنتی و مکمل با حضور پروفسور کیم استاد دانشگاه سئول در بعدازظهر روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه در ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی خبر داد.
دکتر رضایی زاده دبیر اجرایی سومین همایش ملی فناوری سلامت پیش تر نیز در گفتگویی تخصصی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه به شرح زیر، پیرامون چالش ها و راهکارهای گام برداشتن به سمت دانشگاه نسل سوم سخن گفته بود.


آقای دکتر رضایی زاده به نظر جنابعالی با توجه به اینکه دانشگاه‌های ما به شدت وابسته به بودجه عمومی هستند، آیا دولت در واگذاری بودجه‌های لازم به دانشگاه‌ها ریسک‌پذیر هست؟

یکی از ضرورت های ایجاد دانشگاه کارآفرین ایجاد سرمایه است. کارآفرینان برای عملی ساختن ایده های خود با مشکل مواجهند. از یک سو، سرمایه داران بزرگ فرصت شنیدن ایده های کارآفرینان و پرداختن به کارهای کوچک را ندارند و از سوی دیگر سرمایه های خود را صرف پروژه های کلان می کنند، در نتیجه وجود حمایتی که نقش مرکز پشتیبانی از کارآفرینی را به عنوان پل ارتباطی بین کارآفرینان و سرمایه داران ایجاد کند، ضروری است.
دانشگاه‌های ما به شدت وابسته به بودجه عمومی هستند. بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود، کفاف فعالیت‌های علمی و پژوهشی آن‌ها را نمی‌دهد.
تعداد محدودی از دانشگاه‌ها درصد بالایی از بودجه‌های پژوهشی کشور را در خدمت مسائل اصلی جامعه قرار می‌دهند، زیرا دولت آمادگی این ریسک را ندارد که 80 درصد از بودجه‌های پژوهشی کل کشور را در 10 درصد دانشگاه‌ها هزینه کند.
در دهه 70 جامعه آمریکا از دانشگاه‌های این کشور گلایه‌مند بود که چرا فناوری‌هایی که درون دانشگاه است، به بیرون منتقل نمی‌شود تا جامعه نیز از آن استفاده کند؛ زیرا دانشگاه‌ها از بودجه دولتی استفاده می‌کردند بنابراین قانونی را تصویب کردند که دانشگاه حق انحصار اختراعات را دارد و می‌تواند به کسانی که می‌توانند آن‌ها را بفروشند، بدهد و مسیری را باز کرد تا دانشگاه‌ها وارد صنعت شدند.
دانشگاه را منبعی برای تولید سرمایه‌ی انسانی می‌دانند. سرمایه انسانی در اقتصاد به این معنا است که اگر دانشگاه‌ها از امکانات عمومی بهره می‌گیرند و هزینه‌هایی را به جامعه تحمیل می‌کنند تا چه میزانی کارایی دارند و این کارایی تا چه اندازه می‌تواند در عوامل درونی و بیرونی دانشگاه موثر واقع شود.
در این دانشگاه ها گرد هم آوردن ذخایر مالی اهمیت ویژه‌ای دارد و خصوصاً به کمک های دولتی نیز نیازمندند.
دانشگاه های تراز یک دنیا مانند هاروارد، MIT و... دانشگاه های کارآفرین هستند. این دانشگاه ها علاوه بر اینکه از بودجه عمومی دولت استفاده نمی کنند بلکه خود ثروت آفرین هم هستند. بنابراین باید از دانشگاه ها خصوصا از دانشگاه هایی که تولید فناوری های کاربردی و High Tech دارند انتظار ثروت آفرینی داشت.

جایگاه و ضرورت مهارت آموزی و آموزش کارآفرینی در دانشگاه های نسل سوم چیست و آیا دانشگاه در توسعه نظام مند آموزش و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی موفق بوده است؟

دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههای مدرن نسل اول، آموزش محور مبتنی بر فعالیت های تعلیمی، و دانشگاههای نسل دوم، پژوهش محور مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی بودند. دانشگاههای نسل سوم، کارآفرین و مبتنی بر نوآوری و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی و نوآوری است.

در تمامی گروههای علمی، آموزش کارآفرینی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروههای فنی- مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی، باید مورد توجه باشد. برای شکل گیری دانشگاه نسل سوم و بهره مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت آموزی دانشجویان، اعضای هیات علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاست های نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی موثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان پذیر نیست. بنابراین، یکی از وجوه تمایز دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، توسعه مهارت های شغلی، حرفه ای و شایستگی ها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.

تا چه اندازه مفهوم «نوآوری» در شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه قابل قبولی دارد؟

اساس شکل گیری شرکت های دانش بنیان، ایجاد بستری برای بروز خلاقیت و نوآوری در اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاهی است. همانطور که می دانید نوآوری موتور محرکه توسعه اقتصادی در کشورهاست بنابراین نوآوری اساس و پایه توسعه سازمانی و توسعه ملی محسوب می شود و دانشگاه ها و مراکز علمی نیز از این اصل مستثنی نیستند.
نوآوری لازمه کارآفرینی است و ماموریت شرکت های دانش بنیان ایجاد کارآفرینی در مراکز دانشگاهی است در حقیقت نوآوری جوهره حرکت دانشگاه ها در مسیر تولید و تجاری سازی فناوری است. شرکت های دانش بنیان مصداق سازمان های تحقیق و توسعه هستند، که محصولات و فناوری های جدید را تولید و به بازار معرفی و عرضه می نمایند.

آیا افزودن درس های مرتبط با تجاری سازی علم و فناوری و کارآفرینی به درس های اختیاری رشته های دانشگاه و الزام به نگاه فنآورانه به موضوعات درسی و کلاس ها در دستور کار نظام آموزشی تعریف شده است؟

با توجه به برنامه برخی مناطق آمایشی برای ایجاد دانشگاه نسل سوم، درس «خلاقیت ، نوآوری و تجاری سازی» برای دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده که چندین دانشگاه به طور آزمایشی این درس را ارائه می دهند. این درس شامل نیم واحد تئوری و نیم واحد عملی است. همچنین این درس در آینده برای دانشجویان دکتری علوم پایه ارائه خواهد شد. البته این دروس در دانشگاه های وزارت علوم حدود یک دهه است که به طور رسمی تدریس می شود ولی وزارت بهداشت در حال تدوین آن است و امیدواریم طی سالهای آتی بتوانیم آنرا عملی کنیم.

تا چه اندازه در نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه همسویی ذهنی با اهداف دانشگاه نسل سوم وجود دارد؟

دانشگاه های سطح یک کشور با توسعه مراکز رشد و نوآوری خود قدم در تربیت نیروهای کارآفرین گذاشته اند که این امر موجب شده تا این دسته از دانشگاه ها بتوانند در آینده به مراکز آموزش عالی نسل سوم تبدیل شوند. برخی دانشگاه های کشور ارتقا به دانشگاه نسل سوم را آغاز کرده اند و در مجموع می توان گفت این قابلیت در دانشگاه های برتر و برخی دانشگاه های سطح دوم کشور دیده می شود.


آیا نقش کریدورهای خدمات فناوری تا بازار را در افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش بنیان، مفید ارزیابی می کنید؟
دقیقا این نقش مفید است. کریدورهای خدمات فناوری تا بازار، مراکز ارائه خدمات مشاوره کسب و کار و سایر مراکزی از این قبیل در حقیقت بازوان اندیشه ساز و اتاق های فکر مدیریتی و نهادهای تصمیم ساز برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان محسوب می شوند.

کد خبر: 868577

وب گردی

وب گردی