از معافیت شهریه تا چگونگی شرکت در رقابت / دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی جا نمانند!

دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی که می‌خواهند به‌عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب و معرفی شوند، تنها تا 15 آذرماه امسال زمان دارند مدارک مورد نیاز را به معاونت دانشجویی دانشکده خود ارائه کنند تا در یکی از سطوح در نظر گرفته‌شده برای دانشجویان، یعنی دانشجوی نمونه دانشگاهی، دانشجوی نمونه استانی و دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شوند.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم گرامیداشت و معرفی دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی هرساله در سه سطح واحد، استان و کشور برگزار می‌شود و زمان برگزاری این مراسم‌ به ترتیب در اسفندماه، اردیبهشت و هفته اول مهرماه هر سال برگزار می‌شود و به دانشجویان نمونه در سطح دانشگاه، 35 درصد تخفیف در شهریه نیم‌سال‌های باقی‌مانده و ربع‌سکه بهار آزادی، به دانشجویان نمونه استانی 50 درصد تخفیف در شهریه نیم‌سال‌های باقی‌مانده و سکه نیم‌بهار آزای و همچنین برای دانشجویان نمونه کشوری معافیت از شهریه نیم‌سال‌های باقی‌مانده و یک سکه تمام بهار آزادی اهدا می‌شود. هرچند مسائل مالی تنها یکی از اهداف این مراسم است؛ چراکه به‌منظور هم‌افزایی اندیشه‌ها و ایجاد ارتباط بیشتر بین نخبگان دانشگاه و دانشجویان نمونه، انجمن دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی توسط معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی واحدهای مختلف این دانشگاه ایجاد شده و از این طریق زمینه ارتباط بیشتر این قشر از دانشجویان فراهم خواهد شد.

شرایط نمونه بودن

با این حال نکته انتخاب دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی نیز همانند تمامی مراسمی از این دست، قوانین و شرایط خاص خود دارد که مهم‌ترین آنها کسب میانگین نمره در حداقل نیمی از واحدهای درسی است. به عبارت دیگر دانشجویانی که حداقل نیمی از واحدهای درسی خود را براساس سرفصل مصوب رشته مقطع تحصیلی با کسب میانگین کل مشروحه زیر گذرانده باشند، می‌توانند در این رقابت شرکت کنند که برای مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته میانگین کل 18، کارشناسی‌‌ارشد میانگین کل 17، دکتری حرفه‌ای میانگین کل 16 و دکتری تخصصی ph.D میانگین کل 17 در نظر گرفته شده است.

البته این همه شروط لازم برای شرکت در مراسم نیست؛ چراکه علاوه‌بر داشتن حداقل میانگین کل، کسب 50 درصد امتیاز از بخش‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، رعایت شئون دانشجویی و دانشگاهی نیز برای دانشجویان الزامی است؛ همچنین دانشجویان هر مقطع تحصیلی تنها یک‌بار می‌توانند به‌عنوان دانشجوی نمونه انتخاب و معرفی شوند و دانشجوی نمونه بایددر هر سه بخش مورد بررسی حداقل امتیازات موردنظر را کسب کرده و امتیازات یک بخش نمی‌تواند بخش دیگر را پوشش دهد.

یکی دیگر از نکاتی که دانشجویان باید آن را مدنظر قرار دهند، این است که ارائه گواهی یا تاییدیه برای کلیه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی ضروری بوده و صرفا فعالیت‌های صورت‌گرفته طی دوره مقطع تحصیلی فعلی دانشجو ملاک محاسبه و امتیازبندی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر مدرک دانشجویان بر حسب هریک از گروه‌های آموزشی مورد رسیدگی قرار گرفته و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی (ph.D) نیز صرفا با گذراندن امتحان جامع می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

کسانی که نمی‌توانند شرکت کنند

البته دانشجویان دارای سابقه محکومیت در شورای انضباطی دانشگاه یا مراجع قانونی ذی‌ربط امکان شرکت در این رقابت را ندارند.

دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی و شئون دانشجویی به‌عنوان چهار حوزه اصلی برای انتخاب دانشجوی نمونه به رقابت می‌پردازند که حوزه آموزشی شامل محاسبه میانگین هر نیم‌سال، میانگین کل، رتبه اول تا سوم در المپیادهای علمی کشوری، کسب رتبه اول تا سوم در امتحانات کشوری علوم پایه و پیش‌کارورزی است.

همچنین در حوزه پژوهشی، بحث چاپ مقالات در مجلات معتبر خارجی، مجلات علمی پژوهشی و علمی و ترویجی، ارائه مقاله در همایش‌ها و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی، مجری یا همکاری در انجام طرح‌های تحقیقاتی، تالیف و ترجمه و گردآوری کتاب، اختراع، ابداع و نوآوری، تجازی‌سازی ایده، نوآوری، عضویت در انجمن‌های علمی دانشجویی و کسب مقام در مسابقات علمی کشوری و بین‌المللی که با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی در آنها شرکت شده باشد، مدنظر است. در حوزه فرهنگی و اجتماعی کسب مقام در مسابقات قرآنی، عضویت در کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های اسلامی و بسیج دانشجویی، چاپ مقاله یا همکاری در انتشار نشریات دانشگاهی دارای مجوز، کسب مقام در مسابقات ورزشی، کارت مربیگری و داوری در رشته‌های ورزشی، مشارکت در امدادرسانی در حوادث و اردوهای سازندگی ایثارگری مورد نظر بوده و در حوزه شئون دانشجویی نیز تقید به انجام فرائض دینی، تقید به ضوابط و مقررات دانشجویی و تقید به مکارم اخلاقی و حسن شهرت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 868592

وب گردی

وب گردی