آمار صادرات فارس افتخاری ندارد!

رئیس اتاق بازرگانی شیراز صدور کارت بازرگانی موقت برای بازرگان نماها را در شیراز تکذیب کرد و گفت: هیچ فردی نمیتواند کارتی بیاورد که به صورت موقت برای افراد فاقد پیشینه تجاری و اقتصادی توسط اتاق بازرگانی شیراز صادر شده باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرجنوب، جمال رازقی در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی فارس اظهارداشت: هیچ گزارشی مبنی بر صدور کارت بازرگانی موقت توسط اتاق بازرگانی شیراز وجود ندارد و اگر هم چنین کارتی در فارس یا شیراز باشد از سوی سایر استانها از جمله تهران صادر شده است.
وی گفت: عدهای به پیرزن یا فرد مستمندی500 هزار یا یک میلیون داده و به اسمش کارت بازرگانی صادر و بعد هم به نام آنها حجم بزرگی کالا وارد کرده اند به گونه ای که دولت حالا از این افراد مطالبات مالیاتی دارد که این چنین کارتی در شیراز صادر نشده است.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر آن که آیا برای صدور صدها کارت در شش- هفت ماهه اخیر در اتاق بازرگانی شیراز که برخی از این کار با انگیزه انتخاباتی یاد میکنند، بررسیهای لازم صورت گرفته؟ اظهارداشت: این اخلاق ناجور باید کنار گذاشته شود که اگر کارتی صادر میشود یا پول درمیآورد و یا زیاد کار میکند آن را به پای انگیزه های دیگر گذاشت و سریع برچسب زد.
رازقی که واکنش تندی نسبت به این سوال خبرنگار ما نشان داد، اظهار داشت: آیا در شأن فارس است که 1200 کارت بازرگانی داشته باشد؟ فارس را با کجا میخواهید مقایسه کنید با اصفهان، تبریز، تهران و یا ... .
وی در پاسخ به این سوال مجدد خبرنگار ما که آماری از کارت بازرگانی سایر استانها ارایه دهد، گفت: آماری ندارم اما بحث این است که افزایش صدور کارت بازرگانی در فارس و شیراز یک نقطه قوت است و می تواند منجر به افزایش صادرات استان شود.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز در بخش دیگری از مصاحبه مطبوعاتی خود با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب تولید در فارس و کشور گفت: تولید در ایران با بحران قیمت تمام شده روبه رو است که دلیل آن بهره های بالای بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و ... است.
وی با بیان این که 15 درصد سود تولید باید صرف سود و بهره بانکی شود، اضافه کرد: همچنین معادل 30 درصد حقوق کارگر باید به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود این در حالی است که کارگران کمترین خدمات را از سازمان تامین اجتماعی میگیرند ضمن آن که کارگران و کارفرمایان که صاحبان اصلی آن سازمان هستند عملاً هیچ نقشی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی ندارند.
رازقی ادامه داد: این درحالی است که کارفرما مجبور است به دلیل ناکارآمدی سیستم بیمه تامین اجتماعی اقدام به بیمه تکمیلی کارگر کند که هزینه زیادی به کارگر و کارفرما تحمیل می کند.
وی گفت: علاوه بر این تولیدکننده به عمله بیجیره و مواجب دولت برای وصول مالیات بر ارزش افزوده از مردم تبدیل شده چرا که کسبه به دلیل پشتوانه سیاسی که دارند توانسته اند خود را از زیر بار این نوع مالیات رها کنند و کار را بر دوش تولیدکننده بگذارند.
وی با بیان این که وضعیت فعلی عادلانه نیست، ادامه داد: جالب است که دولت در ازای خرید کالاهای مورد نیاز خود از بخش خصوصی، پولی پرداخت نمیکند اما کارفرما و تولیدکننده باید مالیات خریدهای دولتی را هم پرداخت کنند.
رازقی با تاکید براین که به هیچ وجه نمیتوان به صادرات کشور و رتبه کسب و کار ایران افتخار کرد، ادامه داد: متاسفانه به جای آن که اقتصاد برای سیاست تصمیم بگیرد در کشور ما سیاست است که برای اقتصاد تصمیم می گیرد و نتیجه همین شده که وضعیت تولید به بدترین شکل ممکن رسیده است.
وی گفت: تسخیر بازار قطر حق ایران و فارس به دلیل فاصله بسیار کوتاه و اشتراکات فرهنگی و مذهبی بود اما عملاً آنچه به ما رسید سهم بسیار ناچیز از آن بازار بود این در حالی است که ترکیه از فرسنگها دورتر روزانه صدها کانتینر کالا از بندر بوشهر به قطر میفرستد و ما همچنان از صادرات تولیدات بوشهر به قطر هم عاجز مانده ایم.
رازقی تصریح کرد: دلیل تمامی این اتفاقات تصمیم گیریهای سیاسی برای اقتصاد ایران و همچنین بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی نسبت به نمونه خارجی آن است.وی گفت: ناگفته نماند که کیفیت کالاهای ایرانی برای کاهش قیمت روز به روز در حال افت است چرا که تولیدکننده وقتی مشاهده میکند تولید توجیه اقتصادی ندارد دست به بدترین کار یعنی کاهش کیفیت میزند که این کار مانند طناب داری است که به مرور تولید را خفه میکند.

کد خبر: 868663

وب گردی

وب گردی