پای درد دل هنرمند آینه کار «دیری»

مصطفی بردستانی، هنرمند دیّری است که نزدیک به 18 سال است، هنرِ دست خود را مهمان آینه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پیام عسلویه ، او احساس و نقش خیال خود را در پیوند با هنر آینه کاری، قاب کرده و ردّی زیبا از سرانگشتان هنرمندش به جای می گذارد. خود را خادم و نوکر اهل بیت و حرمت حرم ائمه را واجب می داند. شاید از این روست که دستان هنرمندش را وقف آینه هایی کرده است که تلالو نور الهی را بر دل عاشقان دوچندان کند. او معتقد است که آینه‌کاری در معماری ایرانی متجلی نور است. آینه نور را انعکاس می‌دهد آینه در معماری نمودار ذات خداست. از سوی دیگر، نقوش آینه کاری ایرانی از نقش‌های گره‌چینی گرفته ‌شده است و این نقوش نیز خود تجسم ذکرهایی چون حمد، احد و ... هستند. آینه کاری هنریست که بیننده خود را به ذات مطلق خداوند متوجه می‌کند و تجسم بی‌ چون و چرای هنر دینی است.


بردستانی در خانواده ای هنرمند رشد کرده است. مادرش آشنا به هنر بافت فرش و گلیم بوده و برادرش نوازنده عود است. می گوید که از اطراف و آنچه که می بینم ایده می گیرم، احساس و پیام خود را در قالب هنر منتقل می کنم.


این هنرمند هم استانی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه پیام عسلویه بود. گفتگوی ما با وی را در ادامه می خوانید:


گفته می شود مصطفی بردستانی علاوه بر آینه کاری دستی بر هنرهای دیگر نیز دارد. کمی از خودتان بگویید.
بیش از هفده یا هجده سال است که آینه کاری می کنم و هنر اصلی ام هم همین است، مشبک، معرّق و اغلب، مجموعه کارهایی که با فرهنگ و اهل بیت و هنری که حس ارتباط با خدا را القا می کند را انجام می دهم. به هر حال ذات ناآرام هنر به گونه ای است که تو را به دنبال چراها تو را می کشد. از جمله کارهایی که انجام داده ام برپایی یک سری نمایشگاه نقاشی در تهران بود. این نقاشی ها همگی ترکیبی از متریال های مختلف بودند که در معرض دید بازدیدگنندگان قرار گرفتند. در کل در حوزه های مختلفی کار کردم، نقاشی روی آینه، معرّق روی آینه، خوشنویسی روی آینه و حتی استخوان، نقاشی روی فلز و... . اغلب هم از متریال هایی همچون چوب، آینه، آلومینیوم استفاده می کنم.
یعنی اغلب از موادی استفاده کردید که منشا خاکی دارند...
بله همینطور است. اتفاقا با گچ شکسته بندی نیز «بسم الله الرحمن الرحیم» را خوشنویسی کردم و این اثر هم اکنون در استانداری هرمزگان موجود است. به جرات می گویم برخی اتفاقاتی که در هنر می افتد، یک شبه انسان الهام می شود. اغلب از اشیا اطرافم الهام می گیرم. به عنوان مثال من برای نخستین بار با الکترود جوشکاری تصویر استاد شجریان را روی آهن قراضه کشیدم که بسیار زیبا شد.


هنر آینه کاری را در محضر چه اساتیدی آموختید؟
من در محضر اساتیدی بزرگوار چون مرحومین استاد دعایی و استاد ذوالقدر تلمذ کردم.
مجموع نمایشگاهای هنری من در تهران و نمایش آثار من در خارج از کشور وکسب مقام دوم آینه و آبگینه و نیز تمرکز اندیشه هنری، حقیر را در جهت خلق تکنیک های خاصی در آینه کاری هدفمند کرد. تکنیک خراش کاری بر آینه و معرق، آینه رنگی با چینش هندسی و طیف رنگ آینه و شیشه حاصل این چالش های فکری بود. هنر آینه کاری بازتاب ربوبیت و برون نمایی ذات آدمی است. مکان های روحانی و قدسی به جهت ارتباط خالق و مخلوق و پذیرش عرش بر بنده فرش نشین با آینه مزین می شود.

تا الان در چه اماکن مذهبی آینه کاری کردید؟
در حسینیه ایرانی های شارجه و کویت آثار هنری دارم که با امضا خودم است. زمانی که شاگرد استاد ذوالقدر که از آینه کاران حرم شاهچراغ هستند، بودم توانستم در اماکن مذهبی هم کار هنری انجام دهم. به جرات می گویم که اوج هنر آینه کاری را در شیراز و حرم شاهچراغ می بینید که نوع آینه کاری آن منسوب به شیراز است. البته من یکبار مقاله ای نوشتم و در آن تاکید کردم که آینه کاری، گره چینی و ارسی از بوشهر آمده است. وقتی که بندر گامبرون در استعمار پرتغال بود تنها بندر آزادی که وجود داشت، بندر بوشهر بود و آینه و آبگینه هم از ونیز به بوشهر می آمد و چون در اینگونه بارها، شکستگی زیاد بود هنرمندان هندی آنها را صیقل می دادند و از آنها برای استفاده در هنر آینه کاری استفاده می بردند. الان در بسیاری از شهرهای دنیا ردّ آینه کاری ما را می بینید. هر چند در ایران، شیراز و اصفهان را در این هنر پیشرو می دانند اما به واقع سرچشمه آن از بوشهر است.
از این هنر حتی برای دفع حشرات هم استفاده می شده است. تکه های رنگی آینه ای در مسجد قوام وجود دارد که حشرات نسبت به رنگ و بازتاب نور خورشید به آنها حساس بوده و به سمت آنها نمی آیند. به هر صورت و در مجموع، هرچند به علت نوع آب و هوا آینه کاری در بوشهر از بین رفت اما باقی هنرهای فوق مرسوم شد.


در حال حاضر کجا مشغول هستید؟
در حال حاضر به همراه گروه آینه کار استاد جلالیان در رواق «دار النور» مشغول به کار هستم و در آینده به امید خدا، در رواق و صحن های شیخ طوسی و حضرت زهرا(س) مشغول به کار می شویم.


به نظر شما چه چالش هایی پیش روی هنر آینه کاری در ایران است؟
متاسفانه شاهدیم معماری ایرانی اسلامی به فراموشی سپرده شده و بلند مرتبه سازی و طراحی داخلی خانه های ایرانی یا از افکت غربی و یا از طرح های نوین گرفته شده است که این مغایر با اصالت معماری ایرانی و بافت طراحی ایرانی است.


برای حل این چالشها چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟
اگر فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی و اطلاع رسانی فرهنگی در ذیل سیاست های اصلاح الگوی مصرف در نظام معماری و طراحی داخلی جدی تر گرفته شود، هم معماری داخلی ایرانی اسلامی و هم بهینه سازی مصرف انرژی و هم به جهت حفظ این هنر روحانی گام موثر برداشته ایم.
در روند تعالی و معرفی این هنر صنعت در آینده نزدیک خدمت جناب دکتر شهریاری که خود از معماران فرهیخته و از اساتید برجسته معماری ایرانی و اسلامی است، نشست کارگروه هنر - صنعت -طراحی داخلی خواهیم داشت.
هم اکنون مقاله در دست انتشار دارم بنام «هنر صنعت آینه کاری و بهینه سازی انرژی».
در این ارتباط می توانیم با قائده بندی و کادر بندی وجه و گوشه بندی سقف با کمک پرسپکتو و باز تاب نور در اینه دمینو نور خلق کرد به گونه ای که برای یک فضای ١٠٠ متری با دو لامپ به نور دلخواه رسید. این در حالیست که در فضای غیر باز تابی برای رسیدن به مقدار نور دلخواه به ٦ لامپ نیاز است. همچنین به واسطۀ این که با هنرهای چون مشبک، معرق، منبت، گره چینی، نقاشی، طراحی و مجسمه سازی آشنایی دارم مقاله ای در باب گره چینی و اروسی پیدایش تا تعالی در دست چاپ دارم.
امیدوارم مسئولان فرهنگی استان هنرمندان را ارج بگذارند و از نظرات هنری و نوع نگاه هنرمندان به معماری و طراحی داخلی بهره گیری کنند.

کد خبر: 868672

وب گردی

وب گردی