معاونت فرهنگی وزارت علوم نیازمند تحولی جدی است/ فرش قرمز برای کسانی پهن می‌شود که با مبانی انقلاب و اسلام زاویه دید دارند

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تاکید کرد: در چهار سال اخیر در وزارت علوم متاسفانه از نیروهای مومن و متدین کمتر حمایتی صورت گرفته و فرش قرمز برای کسانی پهن می‌شود که با مبانی انقلاب و اسلام زاویه دید دارند.

سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با اشاره به عدم ثبات در بدنه وزارت علوم در دولت یازدهم عنوان کرد: در چهار سال اخیر در وزارت علوم متاسفانه از نیروهای مومن و متدین کمتر حمایتی صورت گرفته، همان طور که در کل جامعه چنین رویکردی را ازسوی مدیران شاهد بودیم، از هنرمندان متعهد برای آفرینش آثار ارزنده حمایت نمی شود ولی فرش قرمز برای کسانی پهن می‌شود که با مبانی انقلاب و اسلام زاویه دید دارند.

وی گفت: فیلمسازی غیر متعهد که با صراحت افتخار می‌کند درباره جنگ و دفاع مقدس فیلم نساخته و نمی‌سازد مورد عنایت قرار می گیرد و هنرمندان فداکار این حوزه به فراموشی سپرده می شوند، البته کسی طرفدار جنگ نیست، اما واقعیت این است که به کشور ما حمله کردند اگر دفاع نمی‌کردیم علاوه بر اشغال ایران عزیز توسط بیگانگان، یک ملت تو سری خور و ذلیل در دنیا محسوب می‌شدیم.

حسینی ادامه داد: اینکه هشت سال مقاومت و دفاع کردیم این افتخاری ماندگار و برگ زرینی در تاریخ کشور است، به جای اینکه این افتخارات وحماسه ها را در قالب زیبای هنر ارائه دهند و خود را مدیون رزمندگان و فرزندان برومند و غیور این آب وخاک بدانند با وقاحت تمام می گویند ما اصلا به مقوله‌ جنگ کاری نداریم ما طرفدار صلح و دوستی هستیم! انگار ما آغازگر جنگ، و مهاجم به دیگران بوده ایم! و مع الاسف این ژستها و اداهای تهوع آور با لبخند و اقبال بعضی مدیران واداده مواجه می شود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به هرحال باید به گونه ای در کشور طراحی صورت بگیرد که امکانات در جهت سیاست های کلی نظام سوق داده شود و فرهنگ ناب اسلامی و مصالح کلی کشور تبیین و ترویج شود.

فرهنگ از شئون ولی فقیه است

رییس سابق دانشگاه پیام نور افزود: درحال حاضر سیاست کلی نظام افزایش جمعیت است، قابل قبول نیست که مضمون برنامه های آموزشی و یا تولیدات فرهنگی و هنری خصوصا مواردی که با حمایت دستگاهها صورت می گیرد، مغایر این تدبیر باشد؛ مثال دیگر موضوع حمایت از اندیشه مقاومت در منطقه است و نمی توان پذیرفت مدیران و دستگاه های فرهنگی دراین باره بی تفاوت باشند و یا در برابر تردید آفرینی و ابهام زدایی در این خصوص با شعار تساهل وظیفه نظارتی خود را نادیده بگیرند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در نقشه‌ مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک سند بالادستی آمده است که فرهنگ از شئون ولی فقیه است؛ یعنی همان طور که در بحث نیروهای مسلح می‌گوییم فرمانده کل قوا رهبری نظام است، در فرهنگ هم بر این باور هستیم که باید این تفکر و رویکرد حاکم شود تا حرکت فرهنگی کشور زیگزاگی و با انحراف و اعوجاج همراه نباشد، بلکه درحرکتی رو به تکامل همواره شاهد تعالی و ارتقای سطح فرهنگ جامعه باشیم و الا اگر هدایتگری و سکانداری فرهنگ در اختیار دولت باشد همین شرایط وضع موجود ادامه خواهد یافت.

حسینی ضمن اشاره به موضوع تهاجم فرهنگی که توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است خاطر نشان کرد: سال گذشته درهفته دولت رهبری فرمودند شاهد ضعف فعالیت‌های آفندی و پدافندی فرهنگی هستیم یا از رهاشدگی فرهنگی ابراز نگرانی کردند، خوب این نشان می‌دهد اشکالات عمده‌ای وجود دارد، ما هم به لحاظ شرعی و قانونی و هم بانگاه تخصصی می‌گوییم سیاست‌ها ومنویات رهبری باید عملیاتی و اجرایی شود؛ واقعا ازمنظر کارشناسی کدام یک از مدیران ارشد کشور به اندازه رهبری مسائل فرهنگی و هنری را درک می‌کنند؟ کدامشان می‌توانند دراین عرصه تحلیل درست و راهبرد اساسی ارائه بدهند؟ ایشان از قبل و بعد از انقلاب همیشه به خاطر اهتمام ویژه‌ای که داشتند در حوزه‌های مختلف از موسیقی، تئاتر، مورد توجه قرار داشتند.

در معاونت فرهنگی وزارت علوم باید یک تحولی ایجاد بشود

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: معمولاً وزرای فرهنگ اعلام می‌کنند ما تابع دیدگاه های رهبری هستیم و سیاست های ایشان را بر نظرات رئیس جمهور(درصورت متفاوت بودن) ترجیح می دهیم، ولی در عمل می‌بینیم اتفاقی رخ نمی دهد زیرا یا عزم و اراده‌ای ندارند یا عرضه و توان لازم برای عملی ساختن را ندارند.

وی افزود: به هر حال در معاونت فرهنگی وزارت علوم باید یک تحولی ایجاد بشود، اینک که وزیر جدید کارش را آغاز می کند باید از استادان و عناصری درحوزه فرهنگی استفاده کند که با یک اشاره رهبری وظیفه خودشان را به خوبی انجام بدهند نه اینکه به ظاهر و منافقانه بپذیرند، اما در عمل به گونه‌ای دیگر حرکت کنند.

برخی از دانشجویان هنر و هنرمندان فکر می کنند باید انگشت نما شوند

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در پاسخ به اینکه چرا دانشجوهای دانشگاه هنر فکر می کنند باید ژولیده باشند، شال سه متری بیندازند، از مدهای غربی تقلید کنند؟ گفت: علاقه به دیده شدن و مورد توجه قرارگرفتن در اقشار مختلف وجود دارد البته طبع کار هنری این خصلت را برجسته تر بروز می دهد؛ بعضی دانشجویان و هنرمندان هم فکر می کنند اگر ظاهری متمایز و متفاوت داشته باشند در جامعه انگشت نما شده و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و آثارشان بهتر دیده شود.

وی افزود: باید ببینیم چگونه می‌شود متفاوت باشند اما با ارزش‌ها، اصول و فرهنگ ما سازگاری داشته باشند و طوری نباشد که این متفاوت بودن صرفاً تقلید و طبعیت کورکورانه از غربی‌ها و الگوهای وارداتی باشد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خودمان باید نوآوری و خلاقیت داشته باشیم، نباید انتظار داشت ظاهر همه مثل هم باشد و یکسان لباس بپوشند؛ بله یک دستگاه رسمی مانند سازمان هواپیمایی، ارتش و بانک می توانند با یک دستورالعمل الگو و مدل لباس خاصی را به کارکنان الزام نمایند، اما درمورد دیگران چنین توقعی معقول و ممکن نیست، خوب است که این امور را خود هنرمندان بحث کنند و با همفکری افراد خوش فکر و اهل ذوق راهکار ارائه دهند تا ظاهر فرد در عین آراستگی نمایی از خود باختگی و فاصله گرفتن از باورها و ارزشهای اصیل نباشد.

حسینی تاکید کرد: در فرهنگ که لایه‌های متفاوتی وجود دارد می‌گوییم باورها و اعتقادات زیربنا و پایه هستند و دیگر امور از جمله شکل لباس و ظاهر تجلی بیرونی هستند که ارتباط وثیق با آن تکیه گاهها دارند؛ بنابراین نمادهای جامعه باید برگرفته از باورها و اعتقادات باشند، به هر میزان اعتقادات مستحکم باشد آن پایه و اساس، استوار باشد قطعاً می تواند ظواهر را متاثر سازد، اما بر زیرساخت سست نمی توان بنایی مطلوب برپا کرد.

کد خبر: 868706

وب گردی

وب گردی