افزایش 60 درصدی تجارت ایران و اروپا بعد از برجام / مشکلات بانکی هنوز پا برجاست

خوانساری با اشاره به اینکه حجم تجارت ایران و اروپا بعد از برجام بیش از 60 درصد افزایش یافت گفت: متاسفانه با وجود اینکه دو سال از برجام می‌گذرد هنوز مشکلات بانکی رفع نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران صبح امروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی و هیات بلندپایه تجاری اتحادیه اروپا گفت: بعد از توافق هسته‌ای بیش از 200 هیات تجاری و اقتصادی به ایران آمدند که بیشتر این هیات‌ها از اروپا بودند.

او افزود: ایران با توجه به موقعیت ویژه و جذابیت‌های بالا پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی دارد به طوری که در بخش کشاورزی در سال گذشته بیش از 100 میلیون تولید داشتیم که در برخی از اقلام صادر کننده بودیم و در این راستا ارتباط با اتحادیه اروپا می‌تواند مکمل بخش صنعت کشاورزی و غذایی ایران باشد.

به گفته خوانساری ایران با جمعیتی بیش از 80 میلیون نفر که با احتساب کشورهای همسایه این جمعیت به 400 میلیون نفر می‌رسد بازار مناسبی است که می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای خود نیازهای کشورهای منطقه را نیز تامین کند.

او به این نکته اشاره کرد که ایران با تولید ناخالص 1 ترلیون دلار در سال جز 20 کشور اقتصادی در دنیا و دومین کشور در منطقه است و خوشبختانه در سال‌های گذشته در بخش‌های کشاورزی و صنایع غذایی ایران پیشرفت مناسبی داشته و صادرات نیز در این بخش مناسب بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: کشورهای اروپایی و سرمایه‌گذاری درایران می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخلی به تامین نیازهای کشورهای همسایه بپردازند و در این راستا اتاق تهران تلاش کرده تا بعد از برجام دفتری را با عنوان دفتر سرمایه‌گذاری ایجاد کند تا به شناسایی نیازهای داخل کشور و تامین آنها و حل مشکلات بپردازد. ضمن اینکه پروژه‌ها را برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌ خارجی شناسایی نمایند.

خوانساری تصریح کرد: از نظر ترانزیت ایران در مسیر مناسبی برای ترانزیت و حمل کالاها قرار دارد و این یک ویژگی مثبت برای اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌روند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران بعد از توافق هسته‌ای حجم تجارت ایران و اروپا بیش از 60 درصد افز ایش یافت اما متاسفانه با وجود اینکه دو سال از برجام می‌گذرد هنوز مشکلات بانکی پا برجا است و اگر زودتر این مشکلات رفع شود حجم تجارت افزایش خواهد یافت.

او ادامه داد: اتحادیه اروپا دومین هدف صادراتی ایران است و در حال حاضر 13 درصد صادرات ما به این اتحادیه به کشورهای عضو این اتحادیه انجام می‌شود که با توجه به ظرفیت‌ پتانسل‌های بالای میان ایران و اتحادیه اروپا باید این رقم افزایش یابد.

403

کد خبر: 868732

وب گردی

وب گردی