خودروهای تک‌سرنشین عامل اصلی آلودگی هوای تهران

نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه با راهکارهای مقطعی و کوتاه مدت معضل آلودگی هوای تهران حل نمی‌شود، جولان خودروهای تک سرنشین را عامل اصلی آلودگی هوای تهران دانست.

به گزارش ایسکانیوز،فریده اولاد قباد آلودگی هوا را یکی از مهمترین معضلات و آسیب‌های سال های اخیر پایتخت دانست و گفت: مهمترین دغدغه مجمع نمایندگان، شورای شهر و شهردار تهران مساله ترافیک و آلودگی هوا است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با یادآوری اتخاذ راهکارهای کوتاه مدت مانند تعطیلی مدارس یا زوج و فرد کردن تردد ماشین‌ها برای حل معضل آلودگی هوای تهران، افزود: این راهکارها به هیچ وجه جوابگو و کارساز نبوده و نیاز جدی به اتخاذ برنامه های میان و بلند مدت احساس می شود.

وی از جولان خودروهای تک سرنشین در پایتخت انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه حتی در روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار می رسد شاهد تردد بالای خودروهای تک سرنشین در پایتخت هستیم این در حالی است که این خودروها نقش عمده ای در افزایش ترافیک و آلایندگی هوا دارند.

اولادقباد با یادآوری اینکه ارتقای فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باید در دستور کار رسانه ملی و آموزش و پرورش قرار گیرد، تصریح کرد: فرهنگ استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی در کشور به ویژه کلانشهرها باید نهادینه شود و در این رابطه نباید از مشارکت مردمی در حل بحران آلودگی هوای تهران غافل شد زیرا با مشارکت تشکل های غیردولتی، فعالان اجتماعی و مردم امر کاهش آلودگی هوا سریع تر تحقق می یابد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس دهم، با بیان اینکه حمل و نقل عمومی پایتخت جوابگوی رفع نیازهای جمعیت این شهر نیست و باید خطوط مترو و همچنین اتوبوس های تندرو ( بی. آر. تی ) در این کلان شهر گسترش یابند، یادآور شد: باید مشکلات حمل و نقل عمومی رفع و در جهت افزایش تعداد آنها در کوتاه و میان مدت اقدام کرد.

نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران با یادآوری اینکه دولت باید تدابیر ویژه ای را برای توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان زیرساخت اساسی شهری اتخاذ کند، تصریح کرد: با اقدامات شعاری و مقطعی معضل آلودگی هوای تهران رفع نمی شود و باید با به کارگیری راهکارهای موثر به فکر حل دائمی این معضل باشیم.

وی با بیان اینکه هدف نمایندگان از انجام مصاحبه در مورد بحران آلایندگی هوا تنها پاسخگویی به خبرنگار و تکرار مکررات نیست، گفت: این مصاحبه ها باید خروجی مناسبی داشته باشد و دستگاه ها باید از اظهارات و راهکارهای اتخاذ شده از سوی نمایندگان، کارشناسان و مسئولان استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای کاهش آلایندگی هوای تهران باید قوانین و طرح های این حوزه اجرایی شوند، ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارهای سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلایندگی هوا اجرای طرح ال. ای. زد بوده و این دستگاه در نشستی با متولیان امر چگونگی اجرای طرح سیمفا ( سامانه یکپارچه معاینه فنی ) را بررسی و مطرح کردند که مشخص شد معاینه فنی خودروها پیشرفت قابل ملاحظه ای را داشته است.

اولادقباد با تاکید بر اینکه باید از تردد خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی در پایتخت جلوگیری کرد، افزود: متاسفانه آلودگی، پوسته درونی شهر تهران را در برگرفته و از سویی آلودگی هوا به دنبال خود آلایندگی خاک و آب و همچنین عوارض روحی، جسمی و روانی را نیز به دنبال دارد بنابراین نیاز است شهرداری، شورای شهر، سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته محیط زیست مجمع نمایندگان و همچنین فراکسیون محیط زیست مجلس باید با همکاری و تعامل موثر در مسیر بهبود وضعیت بحرانی هوای تهران و رفع معضل دائمی و اساسی آلایندگی هوا گام برداشته و دستگاه ها در این رابطه نباید به موازی کاری روی بیاورند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس دهم، با یادآوری درخواست رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر نفت برای ارائه گزارش از وضعیت کیفیت سوخت مصرفی در تهران، گفت: استانداردسازی خودرو و سوخت نقش موثری در کاهش آلایندگی هوا دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس دهم با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت باید به دنبال استحصال انرژی های نو از جمله خورشیدی باشد، تصریح کرد: پروژه ای تحت عنوان نئوم در عربستان وجود دارد که هدف اصلی عربستان از توسعه این پروژه کاهش وابستگی به صادرات نفت عنوان شده است که در نتیجه آن اقتصاد دولت به ماورای نفت گسترش و این شهر روی صنایعی مانند انرژی، بیوتکنولوژی و فناوری های ساخت پیشرفته متمرکز است و نیاز است برای رفع معضلات زیست محیطی ما نیز به این سمت و سو حرکت کنیم.

نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران، یادآور شد: اگر قرار است دولت طرح یا لایحه ای برای کاهش آلایندگی هوای تهران ارائه کند نیاز است در این لایحه توجه به خودروهای الکتریکی و برقی و همچنین استحصال انرژی ها نو مورد توجه قرار گیرد در این رابطه کشورهای آلمان و فرانسه قوانینی را تصویب کردند که بر اساس آن از سال 2030 تردد خودروهای بنزینی در این کشورها ممنوع شود.

705

کد خبر: 868808

وب گردی

وب گردی