چند گام دیگر تا همگامی ایران با فناوری‌های فضایی دنیا

رییس مرکز ملی فضایی ایران معتقد است که اگر کمی تلاش ایران در حوزه تولید محصولات فضایی بیشتر شود، می توانیم همگام با فناوری های فضایی دنیا حرکت کنیم.

به گزارش سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران در خصوص پیشرفت های فضایی کشور، گفت: پس از جنگ در تمام زمینه های فضایی در عالی ترین سطح پیشرفت کرده ایم و به یک کشور منحصر به فرد در این زمینه تبدیل شده ایم.

وی افزود: به طور مثال در سیستم های پدافندی، ضد تانک، ضد کشتی و هوا به هوا محصولاتی تولید کرده ایم که شاید همگام با فناوری روز دنیا نباشد؛ ولی می توان گفت برخی با فناوری روز دنیا هماهنگ و برخی فاصله کمی با این فناوری ها دارد.

به گفته منطقی، اگر کمی سعی و تلاش متخصصان و مسوولان در زمینه هوافضا بیشتر شود می توانیم همگام با فناوری روز دنیا حرکت کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از مفاخر کشور ایران پیشرفت های موشکی است که این پیشرفت ها از زمان جنگ رشد شتابنده ای به خود گرفت.

منطقی با اشاره به شرایط ایران در زمینه محصولات موشکی قبل از انقلاب، گفت: در مقطع قبل از انقلاب، ارتش برای تامین نیازهای داخلی، مدرن ترین ادوات موشکی را در زمینه های مختلفی چون موشک ضد تانک و پدافند هوایی تهیه کرده بود و در زمینه تولید این محصولات نیز گام هایی برداشته بود اما هنوز به نتیجه نرسیده بود.

وی با عنوان این موضوع که در دوره جنگ نیازهای فوری ارتش بهانه ای شد که به سمت خودکفایی برویم، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوران جنگ هیچ کدام از کشورها حاضر به فروش ادوات جنگی به ایران نبودند و جنگ نیز به شهرها کشیده بود نیاز بود که برای تولید راکت هایی با برد 90، 120 و 300 کیلومتر اقدام کنیم.

رییس مرکز ملی فضایی ایران در ادامه بیان کرد: در ابتدای جنگ عراق تانک های زیادی داشت که برای مقابله با این تانک ها تمام راکت های ایران به اتمام رسید به همین دلیل بلافاصله اقدام به تولید راکت های مختلف کردیم. گاهی به دلیل نقایص و عیوبی که راکت های تولیدی د اشتند از قطعات آنها استفاده و راکت های ترکیبی تولید می شد.

وی با اشاره به دوران پس از جنگ، عنوان کرد: خوشبختانه پس از جنگ، در تمام زمینه های فضایی رشد خوبی داشتیم و یک گام تا همراهی با فناوری های روز دنیا فاصله داریم.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر: 868883

وب گردی

وب گردی