بازتاب «فلسطین در نوشته های تاریخی عرب »

کتاب « فلسطین در نوشته های تاریخی عرب» اثر ماهر الشریف توسط انتشارات دارالفارابی در بیروت منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،ماهر الشریف به عنوان یک نویسنده فلسطینی در آغاز کتاب به نقش تاریخ در زندگی اعراب از صدر اسلام تا دوران نهضت های دوران عثمانی تا دوران اخیر پرداخته است. پیش از این نویسندگان به ویژه سناریو نویسان عرب با تخیل گرایی خود اقدام به نگارش متون تاریخی با قدرت تخیل خود کرده اند تا به عنوان سریال های تاریخی صحنه هایی از تاریخ اعراب را به نمایش بگذارند.

این کتاب در حقیقت به چند بخش تاریخ فلسطین یعنی تاریخ قدیم و دوران پیش از اسلام، دوران پس از اسلام، دوران حکومت عثمانی و در نهایت دوران معاصر، تقسیم بندی شده است. توجه بیشتر نویسنده در این کتاب به پژوهشگران و تاریخ نویسان دوران کنونی فلسطین اختصاص دارد در حالی که اخیرا شاهد توجه خاص نویسندگان به دوران حکومت عثمانی بر فلسطین به ویژه حوادث سالهای اخیر هستیم.

ماهر الشریف توجهی به پژوهش علمی پیرامون نقشه هایی که منازعه اعراب با صهیونیست ها را مدیریت می کنند نداشته و بیشتر به آن نگاه شعارگونه ای دارد تا بحث علمی و پژوهشی.همچنین نویسنده در پایان به این نکته اشاره می کند که پژوهش های تاریخی در این باب می تواند به عنوان سلاحی در مقابل ادعای صهیونیست ها در خصوص اشغال سرزمین فلسطین قرار گیرد.

کتاب «فلسطین در نوشته های تاریخی عرب» اثر ماهر الشریف در 416 صفحه در بیروت توسط انتشارات دارالفارابی منتشر شده است.

502

کد خبر: 868975

وب گردی

وب گردی