سرفه هایی مکرر امان مبتلایان به پنومونی  را بریده است

یک متخصص ریه به مناسبت روز جهانی پنومونی (عفونت ریه) به تشریح انواع عفونت های ریوی و عوامل پیشگیری از آن ها پرداخت.

دکتر مرتضی عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به اجزای دستگاه تنفسی انسان گفت:همان طور که می دانید دستگاه تنفسی انسان به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می شود که بینی، حنجره،حلق و نای از جمله قسمت های دستگاه تنفسی فوقانی و شامل ریه ها و اجزای کامل آن شامل قسمت های دستگاه تنفسی تحتانی هستند.

وی ادامه داد: ریه ها هم مانند سایر اعضای بدن ممکن است در اثر عوامل مختلف از جمله ویروس، باکتری ، قارچ و ... دچار عفونت شوند و در برخی مواقع نیز ممکن است منجر به درد گوش شود.از جمله موارد شایع در بروز انواع عفونت های ریه می توان به استنشاق مواد شیمیایی و حساسیت زا، تنفس در محیط کاری پر گرد و غبار به صورت مستمر و... اشاره کرد البته برخی از عفونت های ریه ممکن است ناشی از ورود بخشی از محتویات معده به ریه شده و عفونت را در پی داشته باشد.

این متخصص ریه افزود: عفونت باکتریایی ریه دارای علائمی مانند سرما خوردگی هستند که معمولا با همراه با تب و لرز، درد قفسه سینه، سرفه ، سوزش پوست و ... بروز پیدا می کنند در چنین مواردی با تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک این بیماری را می توان درمان کرد اما در صورت عدم مراجعه به موقع بیمار به پزشک ممکن است این بیماری تا حدودی خطرناک تلقی شود پس لازم است بیماران در صورت مشاهده علائمی که پیش تر به آن اشاره شد سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی بیان کرد: از آن جایی که ویروس ها کل سیستم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند پس نباید عفونت ویروسی ریه را دست کم گرفت. در بسیاری از موارد، علائم عفونت باکتریایی و عفونت ویروسی با یکدیگر مشترک است و باید توسط پزشک تشخیص داده شود که بیماری در اثر ویروس یا باکتری شیوع پیدا کرده است. از جمله علائمی که عفونت های ویروسی منجر به بروز آن ها می شوند می توان به درد معده،اسهال و استفراغ اشاره کرد همچنین علائمی مانند گلودرد، سرفه و تب نیز با عفونت های باکتریایی مشترک است.

به گفته وی، عفونت ویروسی در موارد حاد می توانند منجر از دست رفتن آب بدن شوند که از جمله علائم آن ها می توان به کبودی لب ها اشاره کرد.

عبداللهی با اشاره به شایع ترین نوع بیماری عفونت ریوی در میان افراد گفت : بیماری ذات الریه یا پنومونی از جمله شایع ترین بیماری ها در میان افراد است که در اثر عفونت ناشی از عوامل باکتریایی،ویروسی یا قارچی ایجاد شده و موجب التهاب ریه می شود.در برخی موارد نیز افراد پس از ابتلا به آنفولانزا به این بیماری مبتلا می شود.از جمله علائم خفیف بیماری پنومونی می توان به تنگی نفس، تب و لرز شدید، درد عضلانی و احساس درد قفسه ، خستگی های پیاپی اشاره کرد که مانند علائم بیماری سرماخوردگی در افراد بروز پیدا می کند و با مراجعه به پزشک می توان از آن پیشگیری کرد اما در موارد شدیدتر ممکن است جان بیماران را تهدید کند.

وی اضافه کرد: بیماری سل از جمله بیماری هایی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد شده و می تواند از طریق سرفه ، عطسه و... مانند سرماخوردگی از طریق هوا به فرد دیگری منتقل شود.بیماری سل می تواند تمامی ارگان های بدن را به خود درگیر کند اما شش ها از جمله اعضایی هستند که به این بیماری مبتلا می شوند پس می توان نتیجه گرفت سل ریوی از جمله شایع ترین نوع سل محسوب می شود.این بیماری نیز می تواند از جمله احساس خستگی ،تب و لرز شدید، کاهش وزن و تضیف بدن و... را به همراه داشته باشد.

این متخصص ریه در پایان تاکید کرد: برای پیشگیری از انواع عفونت های ریوی در درجه اول لازم است بهداشت فردی را رعایت کرد برای مثال افراد باید در طول روز چندین بار دست و صورت خود را با آب و صابون شسته و در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند. واکسن آنفلوانزا و ذات الریه نیز از بروز این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

701

کد خبر: 869027

وب گردی

وب گردی