معرفی رشته «پرورش ماهیان گرم‌آبی»

«پرورش ماهیان گرم‌آبی» توانمندی‌هایی از قبیل آشنایی با بیولوژی ماهیان گرم‌آبی، آماده‌سازی استخرها، کوددهی، غذادهی و فراهم کردن شرایط مناسب رشد ماهیان و دشمنان ماهی و نهایتاً صید و ارائه محصول به بازار مصرف است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،‌ رشته «پرورش ماهیان گرم‌آبی» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

معرفی رشته

پرورش‌دهنده ماهیان گرم‌آبی، شغلی از مشاغل حوزه آبزی‌پروری است، این شغل مبتنی بر شایستگی‌ها و توانمندی‌هایی از قبیل آشنایی با بیولوژی ماهیان گرم‌آبی، آماده‌سازی استخرها، کوددهی، غذادهی و فراهم کردن شرایط مناسب رشد ماهیان، مبارزه و پیشگیری از آفات و دشمنان ماهی و نهایتاً صید و ارائه محصول به بازار مصرف است.

این شغل با مشاغلی همچون طراحان و سازندگان استخرها، تکثیرکنندگان ماهیان گرم آبی و پرورش‌دهندگان لارو و بچه ماهی (حد واسط)، تولیدکنندگان غذای آبزیان و صیادان و فروشندگان ماهی در ارتباط است.

سطح آموزشی مهارت‌ها

در این سطح آموزشی فراگیران دانش فنی و مهارت علمی و عملی در زمینه پرورش ماهیان گرم‌آبی را فراخواهند گرفت به نحوی که پس از پایان دوره قادر خواهند بود آموخته‌هایشان را به‌طور مستقل و در حد تسلط به‌کارگیرند.

در پایان دوره آموزشی از فراگیران انتظار می‌رود بتوانند:

- بیولوژی ماهیان گرم آبی را شناخته و شرایط مناسب رشد آنها را فراهم کنند.

- آماده‌سازی اولیه استخرها را انجام دهند.

- انتقال، کشت و رهاسازی بچه ماهیان در استخرها را انجام دهند.

- انواع کودهای آلی و معدنی را شناخته و غنی‌سازی استخرها را انجام دهند.

- میزان غذای ماهیان را محاسبه نمایند.

- مراقبت‌های لازم از جمله مبارزه با آفات و دشمنان ماهی را انجام دهند.

- صید و عرضه ماهی به بازار مصرف را در زمان مناسب انجام دهند.

آینده تحصیلی و شغلی

نحوه ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان شاخه تحصیلی کاردانش:

فارغ‌التحصیلان شاخه تحصیلی کاردانش می‌توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی دوره‌های کاردانی پیوسته فنی‌وحرفه‌ای (آموزشکده‌های دولتی و دانشگاه آزاد) و دوره‌های کاردانی ناپیوسته دانشگاه علمی کاربردی به ادامه تحصیل مشغول شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته از شاخه کاردانش به دلیل کسب مهارت‌های حرفه‌ای و آشنایی با محیط واقعی کار در دوران مهارت‌آموزی و کارورزی و همچنین آموزش کارآفرینی، از توانایی مناسبی برای اشتغال برخوردار هستند.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان طراحان و سازندگان استخرها، تکثیرکنندگان ماهیان گرم آبی و پرورش‌دهندگان لارو و بچه ماهی (حد واسط)، تولیدکنندگان غذای آبزیان و صیادان و فروشندگان ماهی مشغول به کار شوند.

ساعت آموزش

رشته «پرورش ماهیان گرم‌آبی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 42 ساعت شایستگی‌های فنی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 8 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «تکنولوژی پرورش ماهیان گرم‌آبی متشکل از 15 واحد نظری و 20 واحد عملی»، «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.
706

کد خبر: 869060

وب گردی

وب گردی