برگزاری سمینار تخصصی با موضوع اعتیاد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان

سمینار تخصصی با موضوع اعتیاد با حضور اساتید و دانشجویان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد بوکان، در ابتدای سمینار یداله رشیدی معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان و عضو شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان بوکان در خصوص این سمینار توضیحاتی ارائه نمود.
رشیدی با اشاره به تأثیر اعتیاد به‌عنوان پدیده شوم در محیط‌های آموزشی، اظهار داشت: اعتیاد یکی از ضرورت‌ها و مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است و همچنین بزرگ‌ترین تهدید در مقابل رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و شکوفایی استعدادها و سرمایه‌های فکری و ظهور خلاقیت‌های انسانی در جامعه به‌ویژه جوانان است.
وی به نقش خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد اشاره نمود و افزود : والدین باید ارتباط فردی میان خود و فرزندان را بهبود ببخشند و در حد امکان به آنان استقلال رأی داده، در تصمیم‎گیری‎های درون خانواده مشارکت دهند.
رشیدی در ادامه از کارشناسان حاضر در سمینار خواست تا هر کدام در پنج دقیقه توضیحاتی در خصوص موضوعهای سمینار ارائه نمایند
در ابتدا جلال حمزه زاده از اساتید گروه معارف این واحد مطالبی در خصوص تأثیر پایبندی به اعتقادات اسلامی در گرایش به مصرف مواد مخدر ارائه نمود و افزود : در قرآن کریم مطلبی در رابطه با حرام بودن مصرف مواد مخدر بیان نشده است. در قانون اسلامی نیز مسلمانان از آسیب رساندن به خود و دیگران منع شده اند و می دانیم مصداق کامل و بارز آسیب رساندن انسان به خودش، اقدام به خودکشی است و آن بالاترین آسیب ها می باشد.
وی در ادامه افزود : نتایج پژوهش های به عمل آمده در بسیاری از کشورهای دنیا نشان می دهد که برای آرامش انسان و داشتن یک اراده قوی، باید عاملی به نام مذهب و گرایش به خدا در جامعه گسترش یابد.
حمزه زاده گفت بی توجهی به آمیزه های مذهبی و فاصله گرفتن از ارزشهای معنوی و در مقابل گرایش به ارزشهای مادی و ظاهری یکی از عوامل مهمی است که شاید بتوان گفت در کنار عدم کنترل والدین باعث ایجاد انواع آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد ، بین نوجوانان و جوانان می شود.
وی افزود : از سوی بسیاری از والدین بی توجهی به آموزه های دینی و تهاجم فرهنگی که به شکل های مختلف ذهن فرزندان ما را نشانه گرفته اند رواج پیدا کرده که مهمترین عوامل مذهب گریزی جوانان و نوجوانان می باشد.
دکتر بیانه عبدالله زاده از اساتید هیئت علمی گروه روانشناسی در ادامه اثرات مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی به اثرات آن بر فرد معتاد و جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث مصرف مواد مخدر سنتی ما با عوارض جسمی آن بیشتر رو به رو هستیم، اما در مورد مواد مخدر صنعتی باید به این نکته مهم اشاره کرد که متأسفانه غیر از اثرات بر روی فرد معتاد، عوارض اجتماعی و امنیتی مصرف این مواد فراوان و در برخی مواقع جبران ناپذیر است.
عبدالله زاده به افزایش مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی همچون شیشه در میان خانم ها اشاره کرد و عنوان داشت: متأسفانه امروز تعداد خانم هایی که مبتلا به مصرف شیشه می شوند، هم در حال افزایش است، زیرا برخی از خانم ها برای کاهش وزن خود ندانسته دچار دام اعتیاد به مواد مخدری همچون شیشه می شوند و وقتی متوجه این موضوع می شوند که دیر شده است.
دکتر ناصر صدقی یکی دیگر از کارشناسان حاضر در سمینار و استاد هیئت علمی گروه روانشناسی در خصوص پتانسیل های مهم در پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی اشاره نمود و گفت چندین سال بعنوان مشاوره در زندان فعالیت داشت و توانسته پروندههای متفاوتی را بررسی نمایید.
وی بیکاری، مشکلات اقتصادی، خانوادگی، نبود رضایت عاطفی و..... را از دلایل اعتیاد معتادان برشمرد و افزود: متاسفانه زنان جامعه ما هم دچار این معضل و آسیب شده اند که خیلی جای نگرانی دارد.
در ادامه دکتر گلاویژ علیزاده از اساتید گروه روانشناسی به دلایل نامگذاری مواد مخدر به اسم های جذاب اشاره نمود و افزود : قاچاقچیان با این تصور که اگر به جای ماری جوانا از اسامی مانند گل استفاده کنند تمایل مصرف‌کنندگان برای دنبال کردن این ماده بیشتر می‌شود که متأسفانه در واقعیت هم همین‌طور است. اما باید بدانیم ماده‌ای که در خارج از کشور به اسم ماری جوانا معروف است و در برخی کشورها مصرف آن منعی ندارد چیزی نیست که اکنون مصرف‌کنندگان این ماده در کشور ما مصرف می‌کنند.
علیزاده افزود اینگونه نامگذاری ها باعث جذب جوانان مخصوصا خانمها شده است بطوری که گرایش زنان و دختران دانشجو به مصرف این نوع روانگردان‌ها افزایش پیدا کرده و مصرف مواد از جامعه مردان فراتر رفته و در جامعه زنان نیز تسری یافته است.

در ادامه دکتر امیر عبدالهی از اساتید گروه تاریخ به تاریخچه اعتیاد در ایران اشاره نمود و افزود : ابوریحان بیرونی اولین دانشمند اسلامی است که به خاصیت اعتیادآور افیون اشاره کرده و پدیده تحمل را تشریح کرده است. در ایران تا قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم کشت خشخاش و تولید تریاک به منظور مصرف داخلی بود اما از نیمه دوم قرن نوزدهم کشت تریاک به عنوان یک محصول ارزآور مورد توجه قرار گرفت.
عبدالهی با ابراز خرسندی از اینکه مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد به همت مسئولین به‌ صورت یک مسئله مهم اجتماعی درآمده، که نشان از عزم و جدیت در برخورد با مواد مخدر و پیشگیری از شیوع آن دارد
در ادامه لقمان احمدی پور از اساتید گروه روانشناسی، اعتیاد به مواد مخدر را به عنوان جدی‌ترین مسئله اجتماعی ایران دانست و افزود : اعتیاد به مواد مخدر، به‌عنوان یکی از مسائل پیچیده اجتماعی درعصر حاضر است که زمینه‌ساز بروز بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی است
احمدی پور افزود : رابطه اعتیاد با مسائل اجتماعی، ارتباطی دوجانبه است؛ از یک‌سو اعتیاد، جامعه را به رکود و انحطاط می‌کشاند و از سوی دیگر پدیده‌ای است که ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد همچنین اعتیاد گرایش فرد را به اصول اخلاقی و معنوی و ارزش‌های اجتماعی کاهش می‌دهد
در ادامه سمینار جلال ابراهیم زاده از اساتید گروه روانشناسی در خصوص نقش عوامل خانوادگی و محیطی در گرایش افراد به مواد مخدر اشاره نمود و افزود : در خانواده ناقصی که یکی از والدین طلاق گرفته، کنترل بر فرزندان کاهش می یابد و فرزندان، احساس آزادی بیشتری داشته، به راحتی از قوانین و مقررات سرپیچی می‎کنند
وی مشاجره و اختلاف در خانواده را یکی از علل مهم گرایش افراد به ناهنجاری‎ها و اعتیاد دانست و افزود : هر قدر کودکان و نوجوانان شاهد نزاع‎های بیش از حد والدین خود قرار گیرند و هیچ گونه محبتی را بین والدین احساس نکنند، به اعتیاد روی می‎آورند.
سپس از طرف دانشجویان سوالاتی مطرح و از سوی کارشناسان مربوطه جواب داده شد.

کد خبر: 869171

وب گردی

وب گردی