250 شرکت تعاونی فارس، چشم به راه تسهیلات ارزان قیمت

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: 250 شرکت تعاونی در فارس آماده اجرای طرح روستا- تعاون شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه خبرجنوب نوشت: سعید رضا عابد اظهارداشت: طرح روستا- تعاون یک طرح ملی است که البته ایده آن در فارس قبل از تصویب این طرح وجود داشت و اقدام هایی برای اجرای آن صورت گرفته بود.
وی با بیان این که طرح روستا- تعاون با هدف توسعه پایدار روستاها، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و رونق اقتصاد اجرا می شود، افزود: علاوه بر این طرح مذکور باعث استفاده از پتانسیلهای موجود در سطح روستاها و همچنین احیای اشتغال روستایی در جهت رونق اقتصادی می شود.
عابد با بیان این که صنایع دستی گردشگری و محیطزیست دو محور اصلی در طرح روستا- تعاون است، افزود: متاسفانه سال های متمادی تولید گندم و خودکفایی در گندم اصلیترین وظیفه فارس بود و در این راه منابع آبی خود را به آتش کشیدیم و در عین حال خودکفایی گندم هم اتفاق نیفتاد بنابراین با توجه به کمبود منابع آبی در استان لازم است مشاغل روستایی جدیدی جایگزین مشاغل از دست رفته کشاروزان شود که طرح روستا- تعاون با همین رویکرد اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه گردشگری در این طرح نقش پر رنگی دارد، افزود: ایجاد اشتغال از طریق گردشگری نیاز به سرمایه گذاری هنگفتی ندارد و میتوان با استفاده از پتانسیل جذب گردشگر در روستاها هم به حفظ و صیانت از فرهنگ اصیل روستایی پرداخت و هم اشتغال و اقتصاد روستاهای هدف را از این طریق تقویت کرد.
عابد با بیان این که برای اجرای این طرح در کشور 3 میلیارد دلار تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است، افزود: 5/1 میلیارد دلار از این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود که با تسهیلات بانکهای عامل به همین میزان تلفیق شده و قرار است 3 میلیارد دلار تسهیلات ارزان قیمت با نرخ بهره 6 درصد به این طرح اختصاص یابد که متاسفانه هنوز برش استانی آن اعلام و ابلاغ نشده است.
مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان این که سهم فارس برای اجرای این طرح 150 روستا بود، اضافه کرد: نامهنگاریهایی برای افزایش این سهمیه به 296 روستا در سال جاری با مقامات کشوری صورت گرفته که امیدوارم پاسخ مثبت به نامه ما داده شود.
وی گفت: قرار بود تا پایان سال 150 شرکت تعاونی برای اجرای طرح روستا- تعاون ثبت شود این در حالی است که تا کنون 250 روستا در فارس آماده شده و احتمالاً تا پایان آبان این تعداد به 296 روستا
خواهد رسید.
وی گفت: از این 250 تعاونی، 18 تعاونی در قالب دهکده مشاغل، 59 شرکت تعاونی در قالب طرح های قالی بافی، 100 شرکت تعاونی صنایع دستی، 40 شرکت تعاونی مواد غذایی،50 شرکت تعاونی بوم گردی، 8 شرکت تعاونی منابع طبیعی و 10 شرکت تعاونی مرتع داری به ثبت رسیدهاند که البته احتمال تغییر این ترکیب وجود دارد.
وی با بیان این که برای اجرای طرح مذکور کارشناسان تسهیلگر وزارت تعاون، همایش و کارگاه های آموزشی لازم با حضور روسای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستانها و کارشناسان تعاون برگزار کرده اند، افزود: به محض ابلاغ اعتبار آمادگی جذب آن و اجرای طرح روستا- تعاون در فارس وجود دارد.
عابد بیان داشت: تمامی شرکت های تعاونی مذکور طرح های توجیهی خود را بعد از تصویب در دستگاه های اجرایی ذی ربط در استان به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی تحویل داده اند.
وی با بیان این که مجوز فعالیت تمامی این شرکت های تعاونی ابتدا باید در دستگاه اجرایی ذی ربط صادر شود، اضافه کرد: بانکهای عامل پرداخت تسهیلات، دستگاههای اجرایی ذی ربط، سازمان مدیریت و برنامهریزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی نظارت بر حسن اجرای این طرح و جلوگیری از انحراف تسهیلات پرداختی هستند.
عابد با تاکید بر این که بحث اشتغال وظیفه همه دستگاه ها است و نمیتوان توپ مشکلات را فقط در زمین یک دستگاه اجرایی انداخت ادامه داد: نمیتوان به صرف بررسی بیشتر برای اجرای این طرح، آن را در فارس متوقف کرد. اگر طرح روستا - تعاون نیاز به بررسی دقیقتری داشته باشد این کار باید در کل کشور اتفاق بیفتد و گرنه اگر این کار فقط مختص فارس باشد دستاوردی به جز درجا زدن استان و عقب افتادن فارس از این طرح نخواهد داشت چرا که در غفلت فارس، استانهای دیگر اعتبارات و تسهیلات اعطایی را مانند همیشه سهم خود خواهند کرد.

901/900

کد خبر: 869339

وب گردی

وب گردی