تغییر استاندار سیستان و بلوچستان؛ خوب یا بد؟ نظر دو عضو مجمع نمایندگان استان

تغییر استاندار سیستان و بلوچستان مانند بسیاری دیگر از تغییرات مدیران استانی با واکنش های متفاوتی از سوی افراد، سیاستمداران و گروه های مختلف همراه بود، گروهی با این تغییر موافق و استقبال کردند و گروهی دیگر خیر.

ایسکانیوز- ندا فراهانی: پس از گذشت گمانه زنی ها در مورد انتخاب استاندار سیستان و بلوچستان نهایتاً هیئت دولت، در نیمه آبان ماه دانیال محبی را برای تصدی گری استانداری سیستان و بلوچستان انتخاب کرد.

دانیال محبی گزینه پیشنهادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که از او به عنوان گزینه معتدل و کم حاشیه برای استانداری سیستان و بلوچستان یاد می شود.

دانیال محبی نیا در جلسه هیات دولت در روز 14 آبان برای تصدی مسوولیت استانداری سیستان و بلوچستان معرفی شد . وی فردی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی دبیر هنرستان شهید رجایی بندرعباس بوده و بعد از آن به استخدام وزارت کشور در آمده است. وی معاون سیاسی، امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان در دولت هشتم را نیز در کارنامه خود دارد. همچنین در دولت‌های اسبق در وزارت کشور تا سطح معاونت وزیر مسوولیت داشته است.

پیش از این که وی انتخاب شود از محمود زمانی قمی به عنوان گزینه های استانداری نام برده می شد که با مخالفت گروه و احزاب در استان روبه رو شد.

استاندار سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم نیز علی اوسط هاشمی بود . گروه و احزاب در استان خواهان ابقای وی در دولت دوازدهم نیز بودند و نامه به دفتر ریاست جمهوری ارسال کردند اما گویا وزارت کشور نظری دیگر داشت.

به گفته بسیاری از افراد علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان، استانداری موفق در عرصه توسعه و آبادانی خطه سیستان و بلوچستان بود که دارای سوابقی چون، معاون سیاسی امنیتی استاندارهای تهران و کردستان، رئیس شورای هماهنگی مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا و ارز، استانداری تهران، کردستان و قزوین از جمله سوابق اجرایی علی اوسط هاشمی است.

تغییر استاندار سیستان و بلوچستان مانند بسیاری دیگر از تغییرات مدیران استانی با واکنش های متفاوتی از سوی افزاد، سیاستمداران و گروه های مختلف همراه بود گروهی با این تغییر موافق و استقبال کردند و گروهی دیگر خیر.

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با انتخاب دانیال محبی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان در دولت دوازدهم در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: برای انتخاب استاندار وزارت کشور با مجمع نمایندگان مشورت می‌کند ولی تصمیم نهایی را وزارت کشور می‌گیرد.

انتخاب آقای محبی نیا تصمیم وزارت کشور بوده است

وی با بیان اینکه انتخاب آقای محبی نیا تصمیم وزارت کشور بوده است گفت: با توجه به اینکه آقای محبی نیا شناخت کافی از استان داشتند و 8 سال هم معاون استاندار بودند در نهایت مجمع نمایندگان و وزارت کشور به این نتیجه رسیدند که آقای محبی نیا می‌تواند در اداره استان موفق تر از دیگران عمل کنند.

اوسط هاشمی استاندار موفقی در دوره خودش بود

نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: بیشتر استاندارها طبق نظر وزارت کشور در دولت دوازدهم باید حتماً جا به جا می شدند و قطعاً آقای اوسط هاشمی از نظر پتانسیل‌هایی که از استان به شناختشان رسیده بودند و کارهای عملیاتی که در استان انجام دادند استاندار موفقی در دوره خودشان بودند.

وی ادامه داد: مقرر شده است محبی نیا هم راه استاندار سابق را از نظر امور عمرانی ادامه دهند و امیدواریم که بر طبق عمل بر این اصول استاندار جدید بتواند توسعه خوبی در استان به ثمر برساند.

نماینده مردم زاهدان بیان کرد: استاندار جدید با توجه به شاخص‌های پایین توسعه استان، که فاصله‌اش با استان‌های دیگر کشور بسیار است، حداکثر استفاده از قابلیت‌های موجود در استان برای توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان را داشته باشند.

یارمحمدی تصریح کرد: استاندار خوب باید به مسائل فرهنگی، قومی و مسائل منابع انسانی استان آشنا باشد. استاندار جدید هم باید با توجه به اشراف کامل به این مسائل و همچنین پتانسیل های خاص استان و اینکه سیستان و بلوچستان بر روی یک کمربند معدنی ویژه قرار دارد از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های گردشگری استان در دولت یازدهم شروع شده است گفت: در حال حاضر خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌های امن کشور تلقی می‌شود و آن کر کره بسته‌ای که استاندار سابق در امر اشتغالزایی باز کرد بسیار حایز اهمیت است. همچنین نزدیک به بیش از 50هزار هکتار از از ظرفیت های کشاورزی، آب‌های پشت سدها و گلخانه های طبیعی که در جنوب استان وجود دارد استفاده نشده و اینها مواردی است که آقای محبی نیا به آن اشراف دارند.

در همین ارتباط حبیب دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: تعیین استاندار جز وظایف دولت و وزیر کشور است و برخی از مواقع ما نمایندگان مشاوره و همکاری با وزیر کشور داریم و تازمانی که آقای استاندار منتخب اصول را رعایت کند و براساس شاخصه هایی که دارد هدفش کمک به مردم باشد وظیفه ما همکاریست.

به استاندار جدید کمک می کنیم

وی افزود: به آقای دانیال محبی کمک می کنیم و وظیفه ما است که تازمانی که چهارچوب را رعایت کنند و به مردم خدمت کنند همکاری کنیم و با توجه به مشکلاتی که در استان وجود دارد بتواند مدیریت خوبی در رفع مشکلات و نواقص داشته باشد از جمله اینکه اشتغال بوجود بیاورد ، از ظرفیت های موجود در استان استفاده کند.

دهمرده درباره بومی بودن استاندار گفت: اگر از من درمورد بومی بودن استاندار بپرسند قطعا گزینه بومی بهتر است و درعین حال که اشکالاتی برای بومی بودن وجود دارد اما معدل کاری استاندار بومی با توجه به شناخت وجب به وجب خاک استان و فرهنگ و اقوام اینکه کدام قسمت گره از کار مردم بازکند بسیار بالاتر است. از اشکالات بومی بودن استاندار این است که از استاندار بومی توقعات بیشتری وجود دارد و همه زندگی و اقوامش در این شهر هستند ولی استاندار غیر بومی می تواند از استان برود.

نسبت به عملکرد استاندار سابق رضایت چندانی نداشتم

نماینده مردم زابل از سیستان و بلوچستان در پایان تصریح کرد،بنده به عنوان نماینده مجلس این اختیار قانونی را دارم که راجع به عملکرد استاندار نظر بدهم اگر خوب کار کرد تشکر کنم اگر بد کار کرد تذکر بدهم و نسبت به عملکرد استاندار سابق رضایت چندانی نداشتم.

خبرنگار:ندا فراهانی

کد خبر: 869406

وب گردی

وب گردی