تا وقتی مردم قدرت انتخاب ندارند، صنعت خودرو در جا خواهد زد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تا وقتی خودروساز داخل کشور خودروی تولیدی را با هر کیفیت و هر قیمتی تولید و به بازار عرضه می‌کند و مردم حق انتخاب ندارند و اصطلاحا رقابت‌پذیری از بین رفته است، وضعیت صنعت خودرو به همین منوال باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا منصوری افزود: با گذشت ۳۸ سال و علی‌رغم فراهم شدن تمامی زیرساخت‌ها و امکانات لازم در صنعت خودرو، اما صادراتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد و این اثباتی بر بی‌کیفیت‌بودن خودروی تولیدی داخل و آلایندگی آن است.

وی ادامه داد: کیفیت پائین در تولید خودروی ایران از منظر ایمنی، پائین بودن تکنولوژی و طراحی قالب و ده‌ها مورد دیگر مطرح است و مشتری با مقایسه تکنولوژی به کار رفته در خودرو و قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده تمایلی برای خرید خودروی ایرانی ندارد.

وی با اشاره به پنج برابر شدن قیمت خودرو در حوزه صادرات اظهار کرد: در گذشته قیمت خودرو با دلار ۸۰۰ تومانی محاسبه می‌شد و امروزه با دلار 4000 تومانی، خودروی ایرانی می‌تواند با چند برابر سوددهی در بازارهای جهانی عرضه شود، اما به دلیل دو چالش موجود در ساخت، همچنان امکان صادرات ندارد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت گفت: خودروسازان داخلی علت آلایندگی خودروها را متاثر از بنزین تولیدی در داخل کشور می‌دانند و توپ را در زمین دیگری می‌اندازند، اما باید گفت لازم است ساختار خودروی تولید داخل به گونه‌ای طراحی و تولید شود که با بنزین تولید داخل کشور همگون باشد گرچه انتقاداتی نیز به تولید بنزین وارد است.

وی خواستار افزایش کیفیت بنزین و نیز ارتقای کیفی‌سازی در صنعت خودروی ایرانی شد و افزود: نبود استانداردهای لازم در تولید بنزین و نیز اهمیت ندادن به ساخت خودروی با کیفیت موجب بروز آلودگی‌ها و تبعات ناشی از آن شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رقابت‌پذیری را عاملی برای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کشور دانست و گفت: تا وقتی خودروساز داخل کشور خودروی تولیدی را با هر کیفیت و هر قیمتی تولید و به بازار عرضه می‌کند و مردم حق انتخاب ندارند و اصطلاحا رقابت‌پذیری از بین رفته است، وضعیت صنعت خودرو به همین منوال باقی خواهد ماند در حالی که اگر رقابت‌پذیری در صنعت خودرو حکمفرما شود شاهد ارتقای کیفیت تولید خودروی ساخت داخل کشور خواهیم بود.

وی گفت: سیاست مدیریت بازار هم بر همین منوال است یعنی تا زمانی که مشتری هست و حق انتخاب ندارد به هر میزان که در توان دارید تولید کرده و روانه بازار مصرف کنید، از این رو باید رقابت در تولید بوجود آید تا شاهد تولید خودروی با کیفیت پائین نباشیم.

منصوری جذب سرمایه گذار خارجی و انتقال تکنولوژی را راهکار مهمی در رقابت پذیری و پایان دادن به وضعیت کنونی صنعت خودروی ایران دانست و افزود: با ورود تکنولوژی مدرن به صنعت خودروسازی ایران شاهد تربیت مدیران توانمند و برخوردار از تکنیک‌ها و آموزش‌های لازم در صنعت خودرو خواهیم شد که موجب تحول در مسیر صنعت خودرو شده و رقابت پذیری و بالتبع تولید کیفی را به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به عقد قرارداد ایران با خودروسازان فرانسوی به منظور سرمایه‌گذاری شرکت رنوی فرانسه در ساوه اظهار کرد: عقد قرارداد با برندهای معتبر خودروسازی مسیر توسعه صنعت خودروی ساخت داخل کشور را هموار خواهد کرد و بسیاری از معضلاتی که این روزها در این صنعت وجود دارد از بین رفته و شاهد تولید محصولات جدید، متنوع و با کیفیت خواهیم بود علاوه بر آن اشتغال ایجاد شده و نیز سرمایه‌گذاری اقتصادی را تا چندین برابر افزایش خواهد داد.

منصوری توانمندی در صنعت خودروسازی را زمینه‌ساز رقابت در این عرصه دانست و گفت: توانمندسازی مدیریت، تکنولوژی و آموزش نیروی انسانی سه اصل مهم در راستای رقابت‌پذیری و دستیابی به استانداردهای جهانی برای تولید محصول دانش بنیان و تقویت قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی است.

منبع: ایسنا

کد خبر: 869471

وب گردی

وب گردی