میانگین تیراژ و قیمت کتاب در ایران چقدر است؟

سید محسن طباطبایی مزدآبادی مولف و پژوهشگر گفت: وضعیت کتاب نیز مانند بسیاری از حوزه های دیگر تحت تاثیر تحولات دنیای انسانی قرار گرفته است و نمی توان دیگر با پارامترهای قدیمی به ارزیابی این مقوله مهم پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس خبر دریافتی، مدرس دانشگاه تهران با اشاره به آمارها مبنی بر کاهش شمارگان کتاب های منتشر شده در کشور، گفت: در سال 95 بیش از 88 هزار کتاب چاپ اولی داشتیم که 12 درصد آن مربوط به کتب درسی، 14 درصد حوزه کودک و 74 درصد آن نیز در گروه کتب عمومی قرار می گرفته است و در مجموع شمارگان متوسط کتاب در سال 95 قریب به 1650 نسخه بوده است در حالی که در سال های نه چندان دور ما تیراژ متوسط سالانه 10 هزار نسخه ای را نیز تجربه کرده ایم.

طباطبایی متوسط قیمت کتاب در سال 95 را حدود 13 هزار تومان برای هر نسخه عنوان کرد و افزود: میانگین قیمت کتاب های عمومی حدود 14 هزار تومان و میانگین کتاب های درسی 17 هزار تومان است و کتاب های کودک نیز با میانگین قیمت 5 هزار و 500 تومانی به فروش رسیده اند.

این مولف و پژوهشگر ادامه داد: این وضعیت نشر در ایران درحالی است که در کشورهای توسعه یافته برخی کتب ها به راحتی به تیراژهای بالای یکصد هزار نسخه ای نیز دست پیدا می کنند.

وی در ادامه به وضعیت سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد، گفت: برخی آمار مطالعه ایرانی ها را روزانه 2 دقیقه و برخی بیش از 70 دقیقه عنوان می کنند.

طباطبایی با اشاره به اینکه ورود فناوری های نو باعث شده است تا بسیاری از مفاهیم و کالاها نیز دستخوش تغییر و تحول شوند، گفت: یک استارت آپ نشان داده است که می تواند یک سامانه حمل و نقل با قدمت چند دهه ای را در مدت زمان چند ماه پشت سر بگذارد.

این مولف با بیان اینکه در حوزه کتاب نیز باید به مقتضیات روز توجه کنیم، افزود: ورود برخی رسانه های نو همچون شبکه ها اجتماعی سبب شده است تا برخی کارکردهای کتاب چاپی عملا از بین برود و برای مشتریان مقرون به صرفه نباشد.

طباطبایی با ابراز خشنودی از فعالیت برخی کتابخانه ها و کتاب فروشی های آنلاین که بر روی گوشی های تلفن همراه نیز نصب می شوند، گفت: نیاز به علم و دانش هیچ گاه از بین نمی رود اما نحوه ارائه آن می تواند تغییر کند و ما نیز در شرایط فعلی باید بپذیریم که صنعت چاپ و نشر در آستانه یک تحول حتمی است که اگر با آن همراه نشویم تنها خود متضرر می شویم.

مدرس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فعالان این عرصه نیز باید حتمی بودن این تغییر را پذیرفته و متناسب با آن برنامه ریزی کنند، گفت: بعید نیست تا چند دهه آینده انتشار کتاب به صورت مکتوب عملا متوقف شود و همه انتشارات به صورت مجازی باشد.

طباطبایی به آماری در خصوص نشر الکترونیکی در آمریکا پرداخت و گفت: در سال 2015 در این کشور درآمد رسانه های آنلاین به بیش از 30 میلیارد دلار رسیده است که دوباره چین و 6 برابر انگلستان است.

مدرس دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان نیز باید بیش از گذشته بستر را برای نشر الکترونیکی فراهم آورند، گفت: مهمترین بایسته در این خصوص تضمین واقعی و عملیاتی حقوق مالکیت معنوی است.

503

کد خبر: 869591

وب گردی

وب گردی