آموزش، محور اصلی هر موسسه و نهاد آموزشی است / آموزش و پژوهش باید با هم در پیوند باشند

رئیس دانشگاه شهید بهشتی از بخش های مختلف معاونت آموزشی این دانشگاه بازدید به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی، در اولین ساعات کاری صبح امروز شنبه 20 آبان 1396، دکتر سیدحسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با حضور بدون اطلاع قبلی در ساختمان چند منظوره (آموزش کل) از بخش ها و واحدهای مختلف حوزه معاونت آموزشی دانشگاه بازدید کرد. دکتر صدوق به همراه دکتر افضلیان معاون آموزشی با حضور در اتاق مدیران و کارشناسان اداره ها و حوزه های زیرمجموعه این معاونت، از نزدیک با همکاران و کارشناسان معاونت آموزشی دیدار و گفتگو کرد. در ادامه این بازدید، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در نشستی صمیمانه در جمع مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی حضور یافت.

رئیس دانشگاه: آموزش، محور اصلی هر موسسه و نهاد آموزشی است

دکتر افضلیان معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، در ابتدای این نشست ضمن تشکر و قدرانی از حضور رئیس دانشگاه، با ارائه آمار از دانشجویان شاغل به تحصیل گفت: " رکن اصلی در دانشگاه، آموزش است و باید به این مقوله توجه جدی شود." وی افزود:" در حال حاضر بالغ بر 18هزار و پانصد دانشجو در در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و سالانه بیش از 5هزار دانشجوی جدید پذیرش و قریب به 3 هزار دانشجو دانش آموخته می شوند." معاون آموزشی دانشگاه به مشکلات حوزه معاونت آموزشی اشاره کرد و بیان داشت:"یکی از مشکلات اساسی در این حوزه، مشروطی و سنواتی شدن دانشجویان و ارجاع آنها به کمیسیون موارد خاص است." وی اشاره کرد که در سال تحصیلی جاری، 580 نفر متقاضی مهمان شدن در دانشگاه شهید بهشتی بودند که از این تعداد، با پذیرش 240 نفر از آنها موافقت شد. دکتر افضلیان، ابراز امیدواری کرد که با کم شدن مشکلات دانشجویان، مراجعه مستقیم آنها به آموزش کل دانشگاه کاهش یابد.

دکتر صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، پس از استماع گزارش معاون آموزشی، با مهم و حساس خواندن حوزه معاونت آموزشی، دلیل حضور خود در این معاونت را صرفاً تشکر و قدردانی از تلاش ها و فعالیت های همکاران این معاونت عنوان کرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: "معتقدم آموزش محور اصلی هر موسسه و نهاد آموزشی است و در واقع یکی از مهم ترین رسالت های دانشگاه، آموزش است. انتظار خانواده ها از دانشگاه این است فرزندشان در مرحله اول خوب آموزش ببیند و درکنار آموزش، توأمان به مباحث تربیتی و فرهنگی پرداخته شود. انتخاب مهد کودک، مدرسه و دانشگاه خوب از همان ابتدا دغدغه بزرگ خانواده هاست و توجه به مقوله آموزش در کشور نعمت بزرگی است که از بسترها و ظرفیت های فرهنگی غنی نشأت گرفته است. امروز، آموزش کار مهم و پر چالشی است. گاهی این حوزه با انتظاراتی مواجه می شود که خارج از چارچوب آیین نامه هاست که باید این موارد را مدیریت نمود."

آموزش و پژوهش باید با هم در پیوند باشند

دکتر صدوق در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت:" در سالهای اخیر، پژوهش اهمیت زیادی یافته و انتظار می رود یافته های پژوهشی کاربردی شوند. با توجه به پر رنگ شدن جایگاه پژوهش، تصور می شود آموزش در درجه دوم اهمیت قرار دارد، در حالیکه چنین نیست. آموزش و پژوهش باید با هم در پیوند باشند. آموزش محور همه نهادهای آموزشی است و هر آموزشی متکی بر پژوهش است. این دو هر چند از نظر اعتباری از هم مجزا هستند ولی اساساً با هم در ارتباط قرار دارند. تعداد کمی از افراد آموزش دیده می توانند پژوهشگران خوبی باشند. بنابراین باید توجه داشت، آموزش محور حرکت دانشگاه است."

حسن رفتار با دانشجویان، منجر به امیدواری، علاقمندی و وابستگی آنها به کشور می شود

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جایگاه حساس معاونت آموزشی در بین سایر حوزه های دانشگاه تصریح کرد: "اولین سطح تماس پذیرفته شدگان در هنگام ورود به دانشگاه با معاونت آموزشی است؛ دانشجویان در آخرین مرحله و هنگام دانش آموختگی نیز به آموزش مراجعه می کنند. سلوک و حسن رفتار شما همکاران مشغول به خدمت در این حوزه، می تواند منجر به امیدواری، علاقمندی و وابستگی به کشور در بین دانشجویان شود."

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، خطاب به مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی تاکید کرد: "در برخورد با دانشجویان و مراجعان باید کمال دقت و مراقبت صورت گیرد؛ دانشجویان از بسترهای اجتماعی و تربیتی متفاوت و ازخانواده هایی با شرایط اجتماعی و اقتصادی متنوع در دانشگاه گرد هم آمده‌اند؛ گاهی خلق و خوی جوانی و هیجان مقتضی این سنین، منجر به زیاده خواهی در آنها می‌شود، از طرفی شرایط ویژه جغرافیایی دانشگاه، شیب آن و خستگی ناشی از طی طریق تا رسیدن به ساختمان آموزش باعث می شود زمانی که دانشجویان به آموزش می رسند و احیاناً اگر پاسخ مورد انتظارشان را دریافت نکنند ممکن است شرایطی پیش آید که مدیریت و کنترل آن، درایت کارشناسان آموزش را طلب نماید."

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، با اشاره به جایگاه فاخر دانشگاه شهید بهشتی در رتبه بندی‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در میان دانشگاه‌های سطح یک کشور، تأکید کرد: "بهترین استعدادها و جوانان نخبه کشور در دانشگاه‌های تراز اول پذیرفته می شوند؛ دانشجویان نخبه، ثروت هر موسسه و نهاد آموزشی است و دانشگاه های بزرگ دنیا سالانه برای جذب برترین های دنیا هزینه های گزافی را متحمل می شوند و این اهمیت و حساسیت کار مدیران و کارشناسان آموزش را دو صدچندان می کند."

ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی، مهم و تأثیر گذار است

رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف ادارات و مدیریت های مختلف معاونت آموزشی اظهار داشت: "ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه که در زمره بهترین استادان کشور قرار دارند،-همچنین پالایش نمرات دانشجویان، شناسایی، جذب و ارائه خدمات به استعدادهای درخشان از جمله وظایف مهم و تاثیرگذاراست که برعهده معاونت آموزشی قرار دارد."

دکتر صدوق در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: "راهبرد آموزشی دانشگاه، جذب استعدادهای درخشان است، از درآمدزایی از طریق آموزش استقبال نمی‌کنم اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی گاهی مجبور هستیم به عنوان راه حل مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی در برابر آن منعطف باشیم، از سویی فراموش نکنید آموزش، در تمام دنیا یک بازار مهم محسوب می‌شود و دانشگاه های بزرگ، سرمایه‌گذاری های زیادی برای حضور در این بازار انجام می دهند."

در بخش دوم این نشست، مدیران و کارشناسان آموزش، نقطه نظرات خود را در فضایی صمیمی، با رئیس دانشگاه شهید بهشتی در میان گذاشتند. این دیدار دو ساعته در ساعت یازده به پایان رسید.

کد خبر: 869592

وب گردی

وب گردی