ساماندهی نظام هویتی در کشور/تدوین طرح جامع حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: فضای مجازی، حریم خصوصی و دیوارهای مجازی دارد که این دیوارهای مجازی باید برداشته و حفاظت شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با رئیس سازمان ثبت احوال کشور و پس از بازدید از این سازمان گفت: کارت ملی هوشمند کارت به روز و پیشرفته ای است و یکی از کلیدی‌ترین زیرساخت‌ها در فضای مجازی بخش هویت افراد و هویت افراد حقیقی است.

وی ادامه داد: در مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورای عالی مجازی به دنبال این هستیم که هویت‌های حقیقی، حقوقی، دستگاه‌ها (سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و فرآیندها) در فضای مجازی هویت‌مند شوند و تا زمانی که این فضاها را هویت‌مند نکنیم بسیاری از طرح‌هایی که قصد پیاده کردن در فضای مجازی داریم کامل نخواهند شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: بنابراین مصمم هستیم که نظام هویتی در کشور ساماندهی شود البته اقداماتی در دستگاه‌های مختلف انجام شده اما مهم‌ترین آن این اقدام سازمان ثبت احوال است و اصرار داریم که این سازمان در اجرای پروژه هوشمندسازی کارت‌های ملی موفق شود و به نتیجه برسد.

فیروزآبادی افزود: باید به سمتی برویم که هر ایرانی در جامعه اگر بخواهد از خدمات اجتماعی شامل خدمات بانکی، بیمه‌ای، سلامتی و... در فضای مجازی بهره‌مند شود و در این فضا از این امکانات استفاده کند، باید ابتدا احراز هویت شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کلیدی‌ترین اقدام را هویت دیجیتال دانست و گفت: این هویت در کارت ملی هوشمند وجود دارد بنابراین توصیه می‌کنیم که مردم در اسرع وقت برای دریافت این کارت مراجعه کنند.

وی در خصوص امنیت فضای مجازی نیز گفت: برای اینکه فضای مجازی امن داشته باشیم، اقدامات متعددی صورت می‌گیرد که کلیدی‌ترین اقدام‌ها، احراز هویت است. سال گذشته در مصوبه مرکز ملی فضای مجازی بنا شد تمام کانال‌هایی که بیش از 5هزار کاربر دارند، احراز هویت شوند، بنابراین احراز هویت در تمام حوزه‌های فضای مجازی مورد توجه ما است.

فیروزآبادی اضافه کرد: در حال طراحی طرح جامعی هستیم که شرایط بین کسب و کارها را مشخص می‌کند یعنی اگر در کسب و کار بخواهند اطلاعاتی راجع به شهروندی استعلام کنند، این اطلاعات از طریق کارت ملی هوشمند مبادله می‌شود. در حقیقت هدف ما حفظ حریم خصوصی افراد است.

وی گفت: فضای مجازی حریم خصوصی و دیوارهای مجازی دارد و این دیوارهای مجازی باید برداشته و حفاظت شوند. در حقیقت کارت ملی هوشمند کلید حفاظت و حفظ حریم خصوصی افراد در آینده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: امنیت در فضای مجازی یکی از معضلات جهان امروز است و آن هم به دلیل این است که سرعت توسعه فضای مجازی بیش از سرعت حفظ امنیت در این فضا است و در جوامعی مانند ایران باید در این موضوع دقت بیشتری داشته باشیم به همین دلیل برنامه‌هایی در دستور کار است.


706

کد خبر: 869601

وب گردی

وب گردی