استارتاپی برای تجاری‌سازی نانوحسگر پایش آب آشامیدنی

پژوهشگران اقدام به تاسیس شرکتی به نام نانوافیکس ساینس (NanoAffix Science) کردند تا فناوری جدید شناسایی آلودگی آب را تجاری‌سازی کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه ویسکونسین میلواکی در نمایشگاه و سمپوزیوم بین المللی مقاله‌ای ارائه کردند که در آن پلتفرم فناوری حسگری مبتنی بر گرافن تشریح شده بود، پلتفرمی ارزان که قادر است به صورت زنده، آلودگی آب را شناسایی کند.
با استفاده از این پلتفرم فناوری می‌توان باکتری‌ها، نیترات، فسفات و فلزات سنگین را در آب شناسایی کرد. در این فناوری از نانوروق‌های گرافن استفاده شده است که در صورت برخورد ماده‌ای با آن، هدایت الکتریکی نانوورق تغییر می‌کند. تغییر هدایت الکتریکی گرافن کاملا متناسب با غلظت ماده است بنابراین با اندازه‌گیری مقدار تغییر هدایت می‌تواند غلظت ماده مورد نظر در آب را تعیین کرد.
همچنین در این حسگر از ترانزیستورهای اثرمیدان و اکسید گرافن احیاء شده استفاده شده است. در صورت وجود فلزات سنگین در آب، این فلزات به سطح گرافن احیاء شده آمده و به آن متصل می شوند که این کار میزان مقاومت گرافن احیاء شده را دستخوش تغییر می‌کند.
بر اساس این گزارش، هدف نهایی از ساخت این حسگر آن است که بتوان آن را به گونه‌ای توسعه داد که امکان رصد دائمی آلودگی آب فراهم باشد و از آن در سامانه‌های توزیع آب استفاده کرد تا در صورت آلودگی احتمالی و ناسالم‌بودن آب قابل شرب شهری، مسئولان مطلع شوند.
محققان این پروژه معتقدند که با توسعه این فناوری می‌توان آن را به گونه‌ای اصلاح کرد که بتوان از این سامانه حسگری برای تعیین مواد و آلودگی‌های موجود در غذا و نوشیدنی استفاده کرد. همچنین این حسگر قابلیت استفاده در زیست‌پزشکی را نیز داراست.
محققان این پروژه اقدام به راه‌اندازی استارتاپی برای تجاری‌سازی این فناوری کرده و شرکت نانوافیکس را تاسیس کرده‌اند. این شرکت به دنبال تجاری‌سازی فناوری حسگری کیفیت آب است. برای این منظور بودجه‌ای از سوی بنیاد ملی علم فراهم شده و به همراه چند شرکت دیگر نمونه اولیه این حسگر ساخته شده است. محققان این پروژه به دنبال بهبود نمونه اولیه هستند تا در آینده نزدیک آن را تجاری‌سازی کنند.
فناوری‌های همگرا به عنوان یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح است در همین راستا نیز از ابتدای سال ۹۴ برنامه ترویج و آموزش فناوری‌های همگرا در سایت فناوری‌های همگرا به نشانی nbic.isti.ir آغاز شده است. همچنین ارتقای نقش‌آفرینی حوزه‌های مختلف فناوری برای دستیابی به محصولات نوظهور و با اثرات اقتصادی و اجتماعی بالا، یکی از اقداماتی است که مرکز راهبردی فناوری های همگرا در معاونت علمی در راستای آن فعالیت می کند.

کد خبر: 869638

وب گردی

وب گردی