ویروس آنفولانزای مرغی می تواند برای مدت های طولانی در یک محیط زنده بماند

ویروس آنفولانزای مرغی با پرواز پرندگان در اقصی نقاط دنیا  قابل گسترش است و پرندگان آلوده به این ویروس می توانند توسط مدفوع و یا بزاق خود، در مدت 10 روز این ویروس را پخش کنند. این ویروس می تواند برای مدت های طولانی در یک محیط زنده بماند.

به گزارش ایسکانیوز، رسیدن فصل سرما با همه زیبایی ها و مزایایش ارمغان هایی هم برای شهروندان دارد و یکی از این ره آورد ها ویروس آنفولانزای مرغی است که بین پرندگان وحشی به شدت مسری و اغلب در میان پرندگان اهلی و طیور، کشنده است.

اولین گزارش های رسمی در مورد شروع این آنفولانزا در سال 2005 از طرف مسئولان چند کشور مانند روسیه و قزاقستان اعلام شد که در این گزارش ها تاکید شده بود به دلیل ارتباط بین پرندگان مهاجر با پرندگان آبزی وحشی و یا اهلی این ویروس در حال گسترش است.

این ویروس از سیبری به سمت غرب شروع به گسترش کرد و اشاعه ویروس در سال های اولیه باعث آلودگی هزاران قطعه پرنده شد که یا مردند و یا توسط مسئولان نابود شدند.

این ویروس( H5N۱) به سرعت در آسیای جنوب غربی شیوع یافت و در سالهای بعد این ویروس شناخته تر شد اما نتیجه و پیامد گسترش این بیماری مرگ میلیون ها پرنده بود.

آنفولانزای مرغی علاوه بر به بار آوردن ضررهای مالی فراوان به سازمان های کشاورزی،جان انسان ها را نیز به خطر انداخت. انتقال این ویروس از پرندگان به انسانها و احتمال همه گیر شدن آن پس از اولین تلفات انسانی در هنگ کنگ باعث نگرانی مسئولان و بررسی بیشتر این بیماری توسط پزشکان شد.

به اعتقاد دکتر علی سینکی -دامپزشک - گسترش این بیماری در کشورهای آسیایی ،آفریقایی و اروپایی آن را از یک بیماری ساده به یک بمب انفجاری انسانی تبدیل کرد و باعث هلاکت 60% از مبتلایان به آن در دنیا شد.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزای مرغی با پرواز پرندگان در اقصی نقاط دنیا قابل گسترش است گفت :پرندگان آلوده به این ویروس می توانند توسط مدفوع و یا بزاق خود، در مدت 10 روز، این ویروس را رها کنند. این ویروس می تواند برای مدتهای طولانی در یک محیط زنده بماند.

این در حالی است که چندی پیش رییس سازمان دامپزشکی،علیرضا رفیعی پور اعلام کرده بود که در آغاز فصل مهاجرت پرندگان امکان بروز و تشدید بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و همه متولیان از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست و به ویژه مرغداران به عنوان خط مقدم باید تمام تلاش خود را به کار بندیم تا با همکاری، ترویج و آموزش به سمتی حرکت کنیم تا بتوانیم امسال مبارزه خوبی با عوامل بیماری‌زا داشته باشیم. در آبان و آذر ماه سال 95 سویه‌های جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شیوع پیدا کرد که عمدتا مرغداری‌های پرورش دهنده تخم مرغ را با خود درگیر کرده و از تهران، البرز و مازندران شروع شد و به حدود ۲۰ استان رسید و هشدار از سوی دامپزشکی به مراکز صنعتی و سنتی پرورش مرغ و طیور، داده شد و باوجود همه دلگرمی مسئولان مبنی بر کنترل این بیماری و خطرناک نبودن آن در شرایط کنونی برای انسان‌ها، رشد این بیماری به اندازه‌ای گسترش یافت که ظرف مدت دو ماه ۱۱ استان کشور را به طور کامل درگیر خود کرد.

به گفته دکتر دامپزشک به منظور شناخت بیشتر و پیشگیری از شروع این بیماری لازم است علاوه بر روشنگری و اقدامات پیشگیرانه ،شهروندان نسبت به علائم و نشانه های آن اطلاعات کافی داشته باشند تا مسئولان بتوانند با هم یاری و آگاهی مردم آنفولانزا را مهار کنند.

انواع آنفولانزا

سه نوع آنفلوآنزا وجود دارد: نوع A، B و C.

ویروسی که باعث آنفولانزای پرندگان می شود، نوع A است که علاوه بر پرندگان می تواند در حیوانات دیگر مانند خوک،اسب و حتی انسان نیز شیوع پیدا کند.

چه کسانی بیشتر در معرض تهدید هستند؟

دکتر سینکی در مورد افرادی که در معرض این بیماری هستند گفت:کشاورزان، روستانشینان و افرادی که با طیور در ارتباط هستند ممکن است مبتلا به آنفولانزای مرغی شوند.

وی با بیان مثالی ادامه داد "به عنوان مثال افرادی که به مناطقی که در آنها آنفولانزای مرغی همه گیر شده است سفر می کنند و همچنین افرادی که به پرندگان آلوده دست می زنند و افرادی که گوشت و تخم مرغ پرندگان آلوده را خام و یا نپخته مصرف می کنند،در معرض خطر هستند".

علائم این بیماری چیست؟

به گفته یک متخصص داخلی ،عفونت با این ویروس در انسان دارای نشانه هایی شبیه آنفولانزا است از قبیل:سرفه خشک،اسهال،تهوع و استفراغ،عفونت های چشمی،مشکلات تنفسی، تب بالا،سردرد،ضعف و ناراحتی،درد عضلانی ،آبریزش بینی و گلو درد است.

پیشگیری و درمان چیست؟

دکتر مسعود صادقی با اشاره به اینکه انواع مختلف ویروس آنفولانزای مرغی باعث بروز انواع متفاوت علائم می شود گفت: به همین نسبت درمان ها نیز بسیار گسترده است.

وی افزود : افراد مبتلا به عفونت شدید، ممکن است نیاز به دستگاه تنفسی پیدا کنند. پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) هیچ توصیه ای مبنی بر سفر نکردن به مناطق آلوده به این ویروس نکرده اند اما مسافران نباید از بازارهای پرندگان در این مناطق دیدن کنند و افرادی که با پرندگان سر و کار دارند، باید لباس حفاظتی خاص و ماسک تنفسی داشته باشند همچنین از مصرف کردن گوشت های نپخته و یا خوب پخته نشده،خودداری کنند.

گفتنی است در سال 2015 ایالات متحده آمریکا با 47 میلیون مورد معدوم سازی پرندگان آلوده یشترین تلفات را در دنیا داشت اما به یاد داشته باشیم این بیماری گستردگی زیادی دارد اما انتشار آن به آهستگی صورت می گیرد و باید اذعان داشت که آنفولانزای مرغی شایع شده اما بیماری جدیدی نیست.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 869672

وب گردی

وب گردی