دبیر کارگروه ملی زلزله: زلزله اخیر دارای گسلی مجزا از محدوده تهران و البرز است

دبیر کارگروه ملی زلزله گفت: زمین لرزه یکشنبه شب در غرب کشور دارای گسلی مجزا از محدوده تهران و البرز است و موجب ایجاد زمین لرزه در تهران نخواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا علی بیت الهی در این باره اظهار کرد: زلزله امشب که ما به آن ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس می گوییم با وجود آنکه در تهران هم احساس شد تاثیری روی گسلهای سایر مناطق از جمله تهران و البرز نخواهد داشت؛ چرا که این یک زون لرزه ای مجزا است. زاگرس گسلهای متعدد و موازی دارد که در همان مرز غربی ایران کشیده شده است. ساختار فعالیت این گسل با سایر گسلها متفاوت است و اینکه تصور کنیم این زلزله باعث زمین لرزه در منطقه البرز یا تهران شود چنین چیزی امکان ندارد.

وی افزود: زلزله یکشنبه شب بسیار شدید و گسترده بوده و ما تا به حال با چنین موردی مواجه نشده بودیم. با این حال تلفات چندان بالا نبود اما اگر خدای نکرده این زمین لرزه در یک زمین منطقه با تراکم جمعیتی بالا با ساختمانهای زیاد به وقوع می پیوست مطمئنا تلفات از حد زلزله بم هم بیشتر می شد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با این هشدار که پس لرزه های این زمین لرزه هرچند کوچک باشند می توانند از خود زلزله 7.3 ریشتری خطرناک تر باشند گفت: نکته مهم و کاربردی این است که در اثر ارتعاشات متعدد، ساختمانها نرم و ضعیف می شوند و استحکام خود را از دست می دهند. تجربه نشان داده که با یک پس لرزه متوسط یا کوچک ساختمانها فرو می ریزند؛ بنابراین توصیه من این است با اینکه آنجا اواخر پاییز و منطقه سردسیر است تا حد امکان عقل اقتضا می کند در چنین شرایطی اگر مردم امکانش را داشته باشند حداقل از استقرار یا حتی عبور کوتاه مدت در ساختمانهای ضعیف و فاقد کیفیت لازم اجتناب کنند.

بیت الهی تصریح کرد: خوش شانسی ما این است که در اطراف قصرشیرین که کانون زلزله بوده و انرژی حداکثری آزاد شده، تراکم جمعیتی پایین بوده و این موضوع مهمترین دلیل پایین بودن تلفات جانی و خسارتهای کم این زلزله بوده است.

وی پیش بینی کرد: برای این زلزله بزرگ معمولا پس لرزهای زیادی را متصور هستیم؛ چرا که زلزله های بزرگ معمولا تا دو ماه پس لرزه را در منطقه ایجاد خواهند کرد که مردم باید هوشیار باشند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه زلزله ای با این بزرگی و گستردگی قابل تصور نبود، گفت: در منطقه غربی کشور با توجه به چنین رخدادهایی متوجه نکته مهمی شدیم که باید در لرزه خیزی منطقه غرب کشور بازنگری جدی صورت گیرد.

706

کد خبر: 869837

وب گردی

وب گردی