راه‌اندازی مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار از صدور مجوز فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، دکتر محمدرضا سعیدی‌اصل با اشاره به تفاهم‌نامه بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به استناد مصوبات بیست و چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری و راهبردی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی (شورای عالی تخصصی مراکز رشد)، موافقت اولیه فعالیت مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار صادر شد.

وی با بیان اینکه مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار با تلاش حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه و با رویکردی تخصصی فعالیت می کند، افزود: این مرکز با رویکرد تخصصی «فناوری‌های نوین بهداشت و ایمنی در صنایع غذایی و کشاورزی» در چارچوب آیین‌نامه نحوه تشکیل و فعالیت مراکز رشد واحدهای فناور فعالیت می کند و مجوز فعالیت این مرکز تخصصی برای نخستین بار در کشور برای این واحد صادر شده و مجوزهای قبلی غالباً در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی و منابع طبیعی یا گیاهان دارویی بوده است.

رئیس واحد سبزوار درباره وظایف مراکز رشد گفت: این مراکز با مدیریت متخصصان حرفه‌ای، از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های مختلف منتهی به فناوری تشکیل شده و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می‌کند.

سعیدی‌اصل با اشاره به خدماتی که مراکز رشد ارائه می‌دهند، گفت: تأمین محل کار، خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و اطلاع‌رسانی، خدمات مدیریتی، حقوقی، مالی، اعتباری، پروژه‌یابی و بازاریابی، آموزش‌های تخصصی ویژه و مشاوره و سایر خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقای واحدهای فناور، از جمله این خدمات هستند.

وی واحدهای فناوری را واحدهایی با هویت حقوقی مستقل از مراکز رشد دانست و گفت: این واحدها با توجه به اساسنامه تنظیمی یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی و فعالیت در جهت تجاری‌سازی نتایج تحقیقات فعالیت می‌کنند.

رئیس واحد سبزوار، دوره رشد را دوره‌ای سه ساله عنوان کرد که طی آن واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشدیافتگی دست یافته و پس از آن، از مرکز رشد خارج می‌شوند.

سعیدی‌اصل، اهداف واحدهای فناور را بسترسازی جهت تجاری‌ کردن دستاوردهای تحقیقاتی، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان، کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری، ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش‌مدار و فناور فعال در زمینه‌های فناوری، بسترسازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های فناوری و تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه در بازار عنوان کرد.

کد خبر: 869888

وب گردی

وب گردی