ناامیدی صادرکنندگان صنایع لبنی از کاهش تعرفه های صادراتی به عراق

در حالیکه طی هفته‌های گذشته عراقی‌ها برای صادرات لبنیات ایران به کشورشان تعرفه‌های بیشتری وضع کرده‌ و مسئولان ایرانی از رایزنی برای حل این مشکل خبر داده بودند، دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و دست ردی که عراقی‌ها به سینه مسئولان ایرانی زده‌اند، امیدی برای حل این مشکل وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عراق طی هفته‌های گذشته تعرفه واردات برخی محصولات لبنی از ایران را افزایش داد؛ به گونه‌ای که تعرفه ۱۵ درصدی شیر و خامه با ۲۵ در صد افزایش به ۴۰ درصد و تعرفه ۵۰ درصدی ماست نیز با ۲۰ درصد افزایش به ۲۵ درصد رسید. این اقدام سبب اعتراض کارخانه‌ها و صادرکنندگان محصولات لبنی شد، چراکه به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی، کشورهای عضو اتحادیه عرب بین خودشان تعرفه ندارند و محصولاتی که از مصر و عربستان وارد بازار عراق می‌شود مشمول تعرفه نیست و فقط ترکیه باقی می‌ماند که آن را هم باید دید پیمان تجاری با این کشور بسته شده است یا نه، بنابراین با وضع یک‌جانبه و یک‌طرفه این‌گونه تعرفه‌ها، قیمت محصولات لبنی ایران در بازار عراق تا حد بسیاری افزایش یافته و توان رقابت را از دست می‌دهد.

البته پیش از این نیز وزارت کشاورزی و حسن رکنی، معاون امور دام این وزارتخانه نسبت به حل این مشکل و باز گرداندن تعرفه عراقی‌ها ابراز امیدواری کرد و گفت: پیش از این نیز عراقی‌ها تعرفه برخی محصولات صادراتی به کشورشان را از ایران افزایش داده بودند که با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان وزارت امور خارجه حل و فصل شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که رضا باکری در این باره به ایسنا گفت: امیدی به حل این مشکل وجود ندارد، چرا که بر اساس اطلاعات به دست آمده، با وجود پیگیری و رایزنی مسئولان ایران، دولت عراق متقاعد به کاهش تعرفه نشده و اعلام کرده که مصوبه آنها در این زمینه چهار ساله بوده و قابل بازگشت نیست.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی افزود: در حال حاضر شرکت‌های صادرکننده محصولات لبنی عراق، صادرات خود را متوقف نکرده‌اند و طبق همان روند سابق کارشان را ادامه می‌دهند به امید اینکه این مشکل حل شود اما در شرایط کنونی که به نظر می‌رسد تعرفه‌های افزایش یافته عراقی‌ها برای محصولات لبنی ایرانی قابل بازگشت نیست. به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که دولت مابه‌التفاوت این تعرفه‌ها را به کارخانه‌های صادرکننده بدهد تا صادرات لبنیات به ایران به عنوان بزگرترین مشتری این محصولات ادامه پیدا کند، چراکه کارخانه‌های صادرکننده زحمات و هزینه‌های بسیاری را متحمل شده‌اند تا این بازار را پیدا کنند.

او با بیان اینکه بازار عراق برای لبنیات ایران ۱۶ سال است که استمرار دارد و برای آن تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، تصریح کرد: به هیچ وجه نباید بازار عراق را تسلیم رقبایی مانند عربستان کرد و دولت باید مصوبه مجلس شورای اسلامی در قالب برنامه ششم توسعه را اجرایی کند، چرا که بر اساس این قانون دولت مکلف است مابه‌التفاوت بهای تمام شده داخلی با قیمت‌های بازارهای هدف را پرداخت کند تا شرکت‌ها بتوانند بازارهای هدف خود را به دست بیاورند یا حفظ کنند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی درباره اینکه چرا کارخانه‌های صادرکننده محصولات لبنی حاضرند با زیان محصول خود را به عراق صادر کنند و آیا این نشان‌دهنده سود بالای آن کارخانه‌ها نیست؟ گفت: به طور کلی صنعت این گونه نیست که به صورت لحظه‌ای عوامل تاثیرگذار روی سیاستگذاری‌های بلندمدتش را در قالب تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای پاسخ دهد و حاضر است در مقطعی ضرر و زیان را تحمل کند تا آن بازار به دست آید. از سوی دیگر در بازار داخلی هم همین گونه عمل می‌کنند اما این نشان‌دهنده سود بالای کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی نیست بلکه این هزینه‌های بقای یک کمپانی یا شرکت به شمار می‌رود.

باکری اظهار کرد: عراق به عنوان بزرگترین مشتری محصولات لبنی ایران یکی از ارزشمندترین بازارها برای کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات به شمار می‌رود، چرا که زحماتی که کارخانه‌ها برای این کشور کشیده‌اند تا آن را به عنوان بزرگترین بازار خود به دست بیاورند و حفظ کنند بسیار بالا بود و امر وز پس از ۱۶ سال شاهدیم که سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن لبنیات صادر می‌شود که حدود ۸۰ درصد آن به عراق اختصاص دارد.

منبع: ایسنا

403

کد خبر: 870015

وب گردی

وب گردی