۱۵ روز خدمت به زائران در بزرگ‌ترین موکب دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام که توسط جمعی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در پیاده‌روی اربعین امسال به زائران خدمات متنوعی ارائه کرد، یکی از موکب‌های پرخبر در روزهای برگزاری این مراسم عظیم بود. این موکب از سه ماه پیش مقدمات حضور خود را فراهم کرد و با تدارکات مناسبی که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و بسیج دانشجویی صورت گرفت، توانست محل حضور زائران و دانشجویان دیگر کشورها باشد.

محمدرضا آبدار، مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به نحوه آغاز به کار موکب دانشجویان جهان اسلام با عنوان عربی طلاب العالمی الاسلامی در مسیر طریق الحسین(ع) و با فاصله سه کیلومتری از حرم مطهر گفت: «از حدود سه ماه پیش برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی این موکب به‌منظور ایجاد کانال‌های ارتباط برای فراهم کردن بستری مناسب به منظور ارائه کارهای عمیق فرهنگی در مسیر زوار حسینی صورت گرفت تا در آینده بتوانیم بحث‌هایی مثل راهیان نور مشترک با کشورهای دیگر داشته باشیم. برای مثال راهیان نور سوریه راه‌اندازی کرده یا میزبانی آنها را در راهیان نور کشورمان داشته باشیم.»

او درباره خدمات ارائه‌شده در اربعین امسال ادامه داد: «خدمات موکب ما شامل خدمات پزشکی با حضور پزشکان خانم و آقا، اسکان زوار، برنامه‌های فرهنگی، غرفه کودک و... برای زائران ایرانی و خارجی بود.»

آبدار در ادامه با بیان اینکه موکب دانشجویان جهان اسلام امسال برای نخستین‌بار و با همکاری و حمایت‌های مالی و محتوایی بسیج دانشگاه علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد، عنوان کرد: «تمامی امور موکب اعم از برپایی خیمه، برق‌کشی، لوله‌کشی آب و تاسیسات و تجهیزات توسط تیم دانشجویی انجام شد.»

او اظهار داشت: «تاکید فعالیت‌های موکب روی امور فرهنگی و شبکه‌سازی میان دانشجویان جهان اسلام است که زیرساخت‌های آن نیز فراهم بوده و از افرادی که آشنا به زبان‌های عربی، اردو، فرانسه و انگلیسی هستند، استفاده می‌کنیم.»

روایت دانشجوی پاکستانی از سفر به عراق

فضه دانشجوی آموزش ابتدایی در دانشگاه ایالت سند است. وی همراه خانواده‌اش شامل مادر، عمه، عروس، پدر و برادرش به موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام آمد تا اندکی استراحت کرده و ناهار بخورد. خانوادگی دنبال غذای پاکستانی می‌گشتند و تصور می‌کردند موکب بین‌المللی ما غذا برای تمام قومیت‌ها و ملیت‌ها داشته باشد که البته فقط با غذای ایرانی مواجه شدند. می‌گویند غذای ایرانی ادویه ندارد، حتی غذاهای عربی نیز به آن اندازه که آنها ادویه استفاده می‌کنند، نمی‌تواند خواسته آنها را تامین کند. درنهایت برنج ایرانی را با ترشی مخصوص خودشان صرف کردند.

فضه درباره نحوه سفر خود و خانواده‌اش به عراق می‌گوید: «از طریق هوایی خیلی گران می‌شد و از طریق زمینی نیز خطرناک بود برای همین با قطار به عراق سفر کردیم یعنی اول با قطار از ایالت سند پاکستان به قم رفته و سپس با اتوبوس به مرز ایران آمده و از آنجا نیز بعد از گذر از مرز با اتوبوس دیگری به نجف رفتیم و همین مدت نیز طول خواهد کشید تا به کشورمان بازگردیم.»

این دانشجوی پاکستانی زائر که 21 سال داشته و مجرد است، درباره تحصیلاتش اظهار داشت: «در حال تحصیل در رشته آموزش ابتدایی هستم و به‌شدت به شغل معلمی علاقه‌مندم؛ دلم می‌خواهد هرچه سریع‌تر درسم تمام شده و به تدریس مشغول شوم. آنگاه از حسین(ع) به کودکان خواهم آموخت و از سفر اربعین خواهم گفت.»

روایت مسئول فرهنگی موکب دانشجویان جهان اسلام از خدامی امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام حیدر پاشاپور یکی از آن مبلغان فرهنگی خستگی‌ناپذیر است که تجربه روایتگری اردوی راهیان نور را داشته و دوبار به‌عنوان راوی نمونه کشور انتخاب شده است. او فن بیان خوبی دارد و زمانی که در موکب حضور دارد نحوه ارتباط وی با کودکان جالب‌توجه است. عربی را به خوبی صحبت می‌کند و در بازی با کودکان حوصله بسیاری دارد.

او در مراسم امسال اربعین نیز به‌عنوان مسئول فرهنگی موکب دانشجویان جهان اسلام مشغول خدمت به زوار الحسین(ع) بود. او درباره تفاوت‌های کار برای زوار ایرانی و غیرایرانی گفت: «کشورهای دیگر مثل ایرانی‌ها از لحاظ فعالیت‌های فرهنگی پرشور نیستند و به حداقلی اکتفا کرده‌اند. در کشورهایشان شور دارند که این حداقل است. استکبارستیزی و استکبارشناسی باید نهادینه شود که فقط به معنای آمریکا هم نیست بلکه به معنای غیرخدا است که باید هیمنه آن بشکند. ما به همه مسلمانان علاقه‌مندیم و معتقدیم حق مسلم آنهاست که خدایی زندگی کنند و اگر این اتفاق نیفتد، قطعا تقصیر ماست. از این رو باید این دغدغه در وجود تک‌تک شیعیان وجود داشته باشد و مسلمانی صرف کافی نیست، چراکه شیعه به معنای دینداری نبوده بلکه به معنای دین‌یاری و دین‌بانی است که مفهوم شهادت‌طلبی و انتظار را در خود دارد.»

او درباره فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص برای کودکان در مراسم امسال نیز گفت: «کودکان کاملا انعطاف‌پذیر هستند و از زمان کودکی هر مطلبی به آنها یاد داده شود در نهادشان می‌ماند که بیشترین و مهم‌ترین کار است. البته از طرفی کار را با دانشجو انجام می‌دهیم که حوصله بیشتری دارد و می‌تواند با آموزش‌هایی که به کودکان غیرایرانی می‌دهد آنها را بیمه می‌کند. تنها یک لبخند و یک نوازش برای کودکان کافی است. مخصوصا کودکانی که سال‌ها جنگ و خاک و آوار دیده‌اند. آنها محبت و نوازش ندیده و تشنه این محبت هستند. خادم‌ها با بچه‌ها بازی می‌کنند و در این بازی به آنها آموزش نیز می‌دهند. آنها هم موکب را ول نکرده و هر روز اینجا می‌آیند.»

پاشاپور همچنین درباره حضور دانشجویان در این مراسم گفت: «دانشجویان در این فضا با مقوله‌هایی آشنا می‌شوند همچون هیات، روضه، کار خیر، کمک به دیگران بدون انتظار و منت. اربعین سیستمی دارد که هیچ فضای دیگری آن را ندارد. اینجا عده‌ای فقیر به اغنیا غذا می‌دهند بنابراین سیستم جهانی بر هم خورده و امور بسیار عجیبی است. محیط اربعین جهادی است و انسان را جهادی بار می‌آورد.»

گفت‌وگویی خودمانی با یک زائر پاکستانی

فرزند‌علی زائری پاکستانی بود که شبانه به همراه همسرش وارد موکب دانشجویان جهان اسلام شد تا پاهای همسرش که از پیاده‌روی تاول زده بود، مداوا شود. فرزندعلی که به گفته خود 42 سال دارد و بیش از 23 سال است که ازدواج کرده، می‌گوید در گروهی پاکستانی در واتساپ به نام سفیر عضو است و پوستری از آن دریافت کرد که در آن نام چند موکب بین‌المللی ذکر شده بود که هنگام برخورد به مشکلی در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌توانند به آنجا مراجعه کنند.

این زائر پاکستانی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد که با کاروانی به نام الکوثر از ایالت سند به سمت عراق حرکت کردند که ابتدا از طریق هوایی از کراچی به دوحه قطر رفته، سپس از آنجا به بصره پرواز کردند و بعد از آن نیز با ماشین به نجف آمدند تا پیاده‌روی را آغاز کنند. وی دلیل عدم‌سفر از طریق زمینی را سختی راه و خطرناک بودن مسیر در برخی نقاط عنوان کرد و گفت که به دلیل برخی مشکلات امنیتی و مسائل مرزی که در مرز پاکستان با ایران وجود داشت، تصمیم گرفتند از طریق هوایی به این سفر بیایند. فرزندعلی درباره هزینه سفر خود نیز این‌گونه گفت که امام صادق(ع) فرموده‌اند حتی شده در طول سال نان و نمک بخورید اما برای سفر زیارت امام حسین(ع) پول کنار بگذارید. این زائر پاکستانی که برای نخستین‌بار است به سفر زیارتی اربعین مشرف می‌شود، عنوان کرد که لیسانس تعلیم و تربیت دارد و همسرش معلم زبان انگلیسی و شیمی است. همچنین سه دختر و دو پسر دارد که دختران بزرگش به دانشگاه می‌روند.

وی در ادامه گفت‌وگو درباره مسائل واقعه کربلا به قمه‌زنی اشاره کرد و اظهار داشت: «قمه‌زدن در پاکستان نیز رواج دارد اما فقط مردم عادی به آن اعتقاد دارند و مردم تحصیلکرده از آن طرفداری نمی‌کنند، چنانچه آیت‌ا... خامنه‌ای نیز با قمه‌زنی مخالف است.»

فرزندعلی همچنین اضافه کرد: «مردم عادی بر این عقیده هستند چون عقیله حسین(ع) زجردیده و آسیب دیده‌اند آنها نیز باید با آسیب‌زدن به خود، آن حادثه را تداعی کنند. این درحالی است که خانواده امام حسین(ع) خودشان به خودشان آسیب نزدند بلکه افراد دیگری این کار را کردند.»

این زائر پاکستانی که تمام کتاب‌های شهید مرتضی مطهری، آیت‌ا... دستغیب، شیخ صدوق، کلینی، حر عاملی، اصول کافی و دوره 20 جلدی وسائل‌الشیعه را خوانده است، عنوان کرد: «در تلویزیون پاکستان مناظرات زیادی درخصوص مسائل کربلا صورت می‌گیرد و هرکس نظر خودش را دارد اما نظر ما نظر آیت‌ا... خامنه‌ای است که قمه‌زنی را روا نمی‌دانند، چراکه صحنه نامناسبی از اسلام و شیعه را به تصویر می‌کشد.»

رافت شیعیان در پیاده‌روی اربعین نمود بیرونی دارد

سیدمرتضی صدر، یکی از خادمان موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام است که به صورت داوطلبانه اینجا حضور داشته و از آنجایی که به زبان فرانسوی مسلط بوده قرار است در جذب دانشجویان و زواری که از کشورهای فرانسوی‌زبان در مسیر پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شوند، فعالیت کند. صدر فارغ‌التحصیل دکتری مدیریت تکنولوژی از دانشگاه سلوز فرانسه است که کارشناسی‌ارشد خود را نیز در رشته هوافضا در همین دانشگاه گذرانده و مدرک لیسانس مکانیک خود را از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده و درحال حاضر نیز در حوزه تجارت فناوری فعالیت می‌کند.

وی افزود: «برای دومین بار است که در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنم و حدود 6 سال پیش اولین سفرم به کربلا را داشتم و امسال نیز به‌عنوان خادم برای نخستین‌بار در این تجمع حضور دارم.»

صدر درباره اقدامات خود در موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام گفت: «قرار شد زوار و دانشجویانی که از کشورهای فرانسوی‌زبان هستند و به موکب می‌آیند را راهنمایی کرده و برای ارائه خدمات فرهنگی در جریان پیاده‌روی اربعین آنها را جذب کنم.»

این خادم حسینی به علت تردد متعددی که به فرانسه داشته، آشنایی بیشتری نیز با فرهنگ و تجمعات کشورهای دیگر دارد. او درباره تفاوت تجمع اربعین و سایر تجمعات بین‌المللی اظهار داشت: «تفاوتش در این است که پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین تجمع مذهبی است که حتی برهمن‌ها و هندوها نیز تجمعی به این بزرگی ندارند، عظمت این اتفاق از تجمع مسلمانان در حج نیز بالاتر است و در آن سفر شاید تنها دومیلیون نفر حضور پیدا کنند اما در جریان سفر اربعین حدود 20 میلیون نفر اعم از شیعه، سنی و سایر مذاهب و ادیان حضور می‌یابند که تحقیقا این تجمع را به‌عنوان یک راهپیمایی بی‌نظیر می‌کند.»

وی ادامه داد: «در طول این مسیر با مباحث فرهنگی متفاوتی برخورد پیدا می‌کنیم که بسیار جذاب است، حتی در این مسیر با این همه جمعیت نمی‌توانی یک دعوا ببینی و این نشان می‌دهد فضایی بین افراد حاکم است و اعتقاداتی دارند که نمود بیرونی هم دارد.»

او ادامه داد: «امام حسین(ع) صرفا به‌عنوان شخصیتی است که همه دنیا او را می‌شناسند اما زوایا و ابعاد آن را پررنگ نمی‌کنند و علت آن به دلیل نوع رسانه‌های ماست.»

وی افزود: «متاسفانه رسانه قوی در کشور نداشته و نمی‌توانیم آنها را مدیریت کنیم؛ شاید در کشورهای عربی‌زبان خیلی کار رسانه‌ای کرده باشیم اما اتفاق اربعین در این کشورها نیازی به انتشار و فرهنگ‌سازی ندارد، تمام آنها از برگزاری این تجمع مطلع هستند پس باید کار رسانه‌ای را متناسب با رسانه‌های غربی در این کشورها صورت دهیم و رسانه‌ای هم‌قد بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز داشته باشیم که به آن مراجعه کنند.»

دلم می‌خواهد سال آینده خادم موکب شوم

نثار حسین کیم‌جی، زائری انگلیسی بود که به موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام آمد. به کار ساخت‌وساز در بیرمنگام مشغول است و با وجود 56 سال مجرد بوده و به کشورهای زیادی سفر کرده است.

نثار حسین از سفر خود این گونه گفت: «چهار روز است که پیاده‌روی خود را از نجف آغاز کرده‌ام و موکب‌های زیادی را دیدم اما با دیدن موکب شما و نوع فعالیت‌تان خیلی دلم می‌خواهد سال آینده من نیز به‌عنوان داوطلب در آن به زوار حسین(ع) خدمت کنم.»

این زائر انگلیسی در ادامه با بیان اینکهامام حسین(ع) برای همه بوده و فقط مختص مسلمانان نیست، عنوان کرد: «همین موضوع پیام اربعین است.»

وی ادامه داد: «پیاده‌روی برای امام حسین(ع) بسیار راحت است و هیچ مشکلی در آن نیست حتی اگر حمام و غذای مناسب مثل سایر سفرها در آن نباشد چون برای امام حسین(ع) راه می‌رویم و در این مسیر هستیم، قابل قبول است.»

نثار حسین درباره چگونگی مسلمان و شیعه بودنش یادآور شد: «پدر و مادرم مسلمان بودند اما پیش از آن پدربزرگ و مادربزرگم هندو بودند. بعدها پدر و مادرم از هندو به اسلام و مذهب اسماعیلی گرویدند و بعد از آن نیز شیعه شدند.»

وی درباره تفاوت تجمع حسینی در اربعین با سایر تجمع‌ها در سراسر دنیا این‌گونه توضیح داد: «در این پیاده‌روی و تجمع همه به هم کمک می‌کنند و فقیر و غنی با هم تفاوتی ندارد؛ در آن هیچ دعوایی نبوده و کسی از کسی عصبانی نمی‌شود؛ همه با هم مهربان هستند و این از نکات مهم پیاده‌روی و تجمع اربعین است که شیعیان در کمک به یکدیگر از هم سبقت می‌گیرند.»

این زائر انگلیسی در پایان درباره رسانه‌های آمریکایی و اروپایی و نحوه پوشش این تجمع خارق‌العاده در سطح بین‌المللی خاطرنشان کرد: «رسانه‌های آمریکایی و اروپایی به راحتی می‌توانند این تجمع را پوشش دهند اما این را نمی‌خواهند چون برای آنها خوب نبوده و با سیاست‌های آنها مخالف است، یعنی سیاست‌های رسانه‌ای آنها از سیاست‌های دولتمردان‌شان تبعیت می‌کند و آنها نیز از اساس با چنین تجمعی مخالف هستند و می‌خواهند آن را ناچیز نشان دهند.»

روایت پروفسور پاکستانی از گرویدنش به تشیع

پروفسور نثار احمدخان‌رائول که برای اسکان به موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام با عنوان عربی طلاب العالم الاسلامی مراجعه کرده بود، استاد و عضو هیات‌علمی دانشگاه کراچی بود که به گفته خودش 6 سال است از مذهب تسنن به تشیع گرویده و البته در این مسیر مهم‌ترین وابستگی‌های خود یعنی خانواده‌اش را از دست داده است.

پروفسور احمدخان رائول با اشاره به اینکه از عنفوان کودکی با قرآن آشنا بوده و همراه آن را با ترجمه می‌خوانده است، گفت: «سال‌ها تحقیقات کردم تا درنهایت در سال 2011 از مذهب تسنن به تشیع روی آوردم که البته این یک تصمیم احساسی نبود بلکه تصمیمی از روی تحقیق و فکر بود، چنانچه در این مسیر کتاب‌های زیادی خوانده و به قرآن و ترجمه آن و به احادیث ائمه(ع) مراجعه کردم.»

وی ادامه داد: «درنهایت من حسین(ع) را پیدا نکردم بلکه حسین(ع) مرا پیدا و جذب کرد و امروز درک می‌کنم که چطور تمام کائنات پیرامون حسین(ع) می‌گردد و او محوریت دنیاست ضمن اینکه حسین(ع) فقط مختص شیعه نیست بلکه به تمام ادیان و مذاهب تعلق دارد.»

این زائر پاکستانی در ادامه با بیان اینکه بعد از گرویدن به مذهب تشیع به مشهدالرضا(ع) سفر کردم، عنوان کرد: «امروز بعد از 6سال که از شیعه‌شدنم می‌گذرد برای نخستین بار به کربلا آمده‌ام تا سلامی خدمت امامم که حدیث عشق را به من آموخت، عرض کنم؛ حدیث عشقی که زینب(س) و حسین(ع) آن را ساختند همچنین خیلی دلم می‌خواهد به دمشق بروم و آنجا را نیز زیارت کنم.»

پروفسور احمدخان رائول از مصائبی که در مسیر شیعه شدن متحمل شد اما لذت آن را با لذت حسینی شدن عوض نکرد، گفت و عنوان کرد: «بعد از اینکه در سال 2011 به مذهب تشیع گرویدم، خانواده‌ام مرا ترک کردند چون نمی‌توانستند این اقدام مرا بپذیرند، حتی همسرم که 51 سال با من زندگی کرده و این همه سال از یکدیگر مراقبت کردیم و تمام کارهای مرا انجام می‌داد، مرا رها کرد و بعد از او نیز 6 فرزندم مرا طرد کردند و اکنون به تنهایی در کراچی زندگی می‌کنم و حتی اگر بمیرم کسی متوجه نمی‌شود.»

وی همچنین در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده است از سفر خود به عراق گفت و ادامه داد: «ابتدا از کراچی با پرواز به بصره آمدم و به سامرا و کاظمین رفتم و بعد پیاده‌روی را از نجف آغاز کردم. در این مسیر هرچقدر هم سختی بکشی وقتی می‌دانی هدف رسیدن به معشوق است تمام سختی‌ها را از یاد می‌بری و مثل عسل شیرین می‌شود.»

این زائر استاد دانشگاه پاکستانی در پایان با بیان اینکه نمی‌توانم از احساسم توضیح دهم، خاطرنشان کرد: «قصد داشتم سال گذشته به این سفر بیایم، اما به علت بیماری این امکان فراهم نشد و دوستانم برای پیاده‌روی اربعین آمدند، بعد از آن وقتی از آنها خواستم تا از احساس خود به این سفر بگویند نمی‌توانستند، تا اینکه خودم به این سفر آمدم و متوجه این احساس و تفاوت آنها و عدم توانایی در بیان آن شدم.»

منبع : فرهیختگان

کد خبر: 870061

وب گردی

وب گردی