سال ۹۶ هزینه‌های جاری کشور ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است

نماینده مردم گرمسار در مجلس گفت: در سال جاری نزدیک به ۳۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری کشور بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 22 آبان ) قوه مقننه با اشاره به نظام بودجه‌ریزی در کشور گفت: هزینه‌های جاری در آینده بحرانی در کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به 340 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری کشور بوده است، ادامه داد: برخی هزینه‌ها در 3 بخش انجام می‌شود که در همین راستا 43 هزار میلیارد تومان در بخش هدفمندی یارانه‌ها هزینه شده و در سال 96، 40 هزار میلیارد تومان به دو صندوق بازنشستگی و نیروهای مسلح پرداخت می‌شود که اگر ادامه یابد به یک فاجعه در کشور تبدیل می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اوراق مشارکت و اسناد خزانه‌ای که اجازه انتشار آن در سال 95 داده شد، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است، ادامه داد: در سال96، باید 5 هزار میلیارد تومان سود اوراق پرداخت شود و نزدیک به 3 میلیارد دلار به وزارت نفت اجازه داده شده که سود اوراق پرداخت کنند.

کاتب با بیان اینکه نزدیک 30 درصد اعتبارات بودجه‌ای در هزینه‌های عمومی است، اظهار داشت: مجلس از سال 83، دولت را مکلف کرد که در برنامه چهارم و پنجم توسعه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را اجرایی کند اما سوال اینجاست چرا در طول 13 سال این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: دولت باید عزم ملی به خرج دهد تا بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد اجرایی شود و دستگاه‌های اجرایی باید پذیرش اجرای این قانون را داشته باشند و بین دولت و مجلس عزم ملی رخ دهد تا این واقعیت تلخ که بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد عملیاتی نمی‌شود؛ محقق شود.

نماینده گرمسار در مجلس با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید اهداف کمی برای دستگاه‌ها تدوین کند، تصریح کرد: دستگاه‌ها باید بدانند که می‌خواهند به چه اعداد و ارقامی دست یابند و استقرار روش هزینه‌ها و برآورد قیمت‌های تمام شده از جمله اهدافی بوده که سازمان برنامه باید آن را اجرا کند.

منبع: تسنیم

کد خبر: 870095

وب گردی

وب گردی