زلزله بالای 5 ریشتردر تهران فاجعه‌‌بار خواهد بود

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: در صورتی که زلزله‌ای بالای 5 ریشتر در تهران اتفاق بیفتد قطعاً آمار کشته‌ها و تلفات انسانی که به وقوع می‌پیوندد در قرن فعلی بی‌سابقه خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس مجید فراهانی ، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تهران در صورت بروز حادثه طبیعی آمادگی لازم را دارد، گفت: متأسفانه آمادگی لازم را برای مقابله با بحران و حوادث طبیعی نداریم.

وی افزود: باید اقدامات پیشگیرانه در سطح شهر به گونه‌ای باشد و شرایط به نوعی تنظیم شود که شهر در مقابل زلزله بیمه شود.

فراهانی با اشاره به اینکه 15 درصد مردم در 3 هزار متر بافت فرسوده زندگی می‌کنند، گفت: در صورتی که زلزله‌ای بالای 5 ریشتر در این قسمت اتفاق بیفتد قطعاً آمار کشته‌ها و تلفات انسانی که در تهران به وقوع می‌پیوندد در قرن فعلی بی‌سابقه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید ایمن‌سازی بافت فرسوده در اولویت قرار بگیرد، اظهار داشت: شهرداری تهران بودجه لازم را برای نوسازی بافت فرسوده را ندارد و دولت باید در این زمینه وارد عمل شود و با کمک سایر دستگاه‌ها هر چه سریعتر بافت‌های فرسوده در مناطق 11، 12، 17، 18 و 15 شهر تهران نوسازی شود.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت: ما از یک حیث آمادگی پیشگیرانه بحران کاملاً ضعیف هستیم و مهمترین مسأله نظارت بر ساخت‌وسازهای فعلی در شهر تهران است.

فراهانی با اشاره به اینکه باید سازمان ‌آتش‌نشانی شهر تهران از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات تقویت شود، گفت: در بعضی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی با حداقل نیرو فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حادثه پلاسکو شاهد آن بودیم که سازمان آتش‌نشانی شهر تهران تجهیزات و امکانات لازم را ندارد و از جمله اهم واجبات این است که سازمان آتش‌نشانی دارای تجهیزات به روزی شود.

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: سوله‌های بحران شهر تهران به بخش خصوصی از جمله برنامه خندوانه و یا مهد کودک واگذار شده است که جای تأسف دارد.

فراهانی افزود: ما در حال حاضر حداقل امکانات لازم را برای بحران در اختیار نداریم اگر زلزله‌ای در تهران اتفاق بیفتد که وقوع آن قطعی است سوله‌های فعلی مدیریت بحران نیز جوابگو نخواهد بود و باید زمین‌ها و مناطق اطراف شهر تهران زیرساخت‌های لازم در آنجاها فراهم شود که در صورت بروز حادثه با برپایی چادرها نسبت به اسکان زلزله‌زدگان اقدام کنیم.
706

کد خبر: 870100

وب گردی

وب گردی