سیاست‌ها باید تبدیل به قانون شوند/ نشان‌های هوشمند در راه است

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شود تا بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم.

به گزارش ایسکانیوز از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، امیر خوراکیان، در آخرین ساعات دومین روز از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، پیش از بازدید طی نشست خبری، به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.

خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این موضوع که محتوا یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزها به شمار می‌رود، گفت: محتوا در فضای مجازی با ویژگی‌ها و مختصات بسیاری بیان شده است. در این زمینه سه موضوع اهمیت بسیاری دارد که تصویری شدن محتوا در فضای مجازی یکی از موارد تأکیدی است.

وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان، تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است گفت: بیش از 83 درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابه‌جایی محتوای تصویری است. ویدئوها در دنیا در سه سال اخیر دوبرابر شده‌اند. همچنین فیس‌بوک روزانه هشت میلیارد بازید ویدئو دارد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: داده‌های باز موضوع دیگری است که اهمیت بسیاری دارد. هرچه درفضای مجازی پیش می‌رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم‌افزار و داده‌های باز در فضای مجازی بیشتر می‌شود و اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی از دیگرموارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا عنوان کرد و گفت: کاربرانی که هم به تولید و هم به اشتراک‌گذاری محتوا می‌پردازند، اهیمت بسیاری دارد.

خوراکیان اظهار کرد: این سه مورد تأکیدی در فضای مجازی عارضه‌ها و ملاحظات بسیاری دارد که لازم است بیشتر به مباحث توجه داشته باشیم. از جمله ملاحظات بازنگری در قوانین و ضوابط و مدل مواجه با سرویس ویدئومحور است. در کشور با مشکلاتی روبرو هستیم و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با موانع و محدودیت‌هایی روبرو هستند.

وی یادآور شد: همه فعالان فضای مجازی و کسانی که در ارائه سرویس و زیرساخت نقش دارند، براساس مسئولیت اجتماعی‌شان وظیفه دارند این مسأله را برای کاربران تبیین کنند که داده‌ها هیچ امنیتی در فضای مجازی ندارد و باید در توزیع و انتشار محتوا توجه بیشتری داشته باشند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: کسانی که در حوزه زیرساخت، ایجاد شبکه ارتباطات، مدیریت و ارائه سرویس نقش دارند، مسئولیت اصلی اجتماعی را دارند و باید توجه اساسی به موضوع محتوا داشته باشند. همچنین ضوابط و مقررات به تولید محتوای داخلی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شو و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندرکاران امر بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.
خوراکیان با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم می‌کند. همچنین سرویس‌های خدماتی هم فعالیت‌شان را به درستی انجام خواهند داد.

خوراکیان ادامه داد: مردم در حوزه پیام‌رسان‌ها تصورات غلطی دارند مبنی بر اینکه فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برای‌شان نخواهد بود درحالی که اینطور نیست و اطلاعات کاربران در فضای پیام‌رسان‌های داخلی امن خواهد بود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: سند رسانه‌های اجتماعی تصویب شده است و ما مشکلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هسیتم.

وی بیان کرد: از پیام‌رسان‌های داخلی به صورت مرحله‌ای حمایت می‌کنیم. پیام‌رسان‌های داخلی باید فعالیت‌های خود را آغاز کنند و بخشی از حمایت‌‌ها در مسیر ثبت و مجوز است تا در این بخش نسبت به گذشته به راحتی وارد عمل شوند. همچنین پس از فعالیت‌شان به میزان جذب مخاطب، امکانات زیرساختی حمایت می‌شود. در ادامه حمایت‌های سخت‌افزاری، دانش‌ فنی، تعرفه‌ها و هزینه‌ای از سوی وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای‌شان درنظر گرفته شده است.

خوراکیان با اشاره به اینترنت طبقه‌بندی شده گفت: طرح اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است که اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی از مراکز خاص همچون مراکز پروژهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به گونه‌ای باشد تا دسترسی‌ها براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها باشد.

502

کد خبر: 870125

وب گردی

وب گردی