استانی کردن یارانه‌ها همچون باتلاقی است که در آن فرو خواهیم رفت

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: استانی کردن یارانه‌ها، باتلاقی است که اگر در آن فرو برویم و بیرون آمدن از آن امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به مشکلات اشتغال جوانان، خواستار پرهیز مسئولان از هرگونه حاشیه‌پردازی شد.

او ادامه داد: در آشفته‌بازار بانکی، علاوه بر خصولتی شدن شرکت‌ها و بدتر از خصولتی شدن شرکت‌ها، خصولتی شدن مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها رخ داده داست که از یکسو دستی بر قدرت و از سوی دیگر دستی بر ثروت دارد.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: مشکلات را مجلس باید پیگیری کند و به نمایندگی از مردم بتواند از این مشکلات عبور کند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم اظهار داشت: برنامه ششم به فرموده مقام معظم رهبری، برنامه جامعی است اما در گوشه عُزلت به سر می‌برد و آئین‌نامه‌های اجرایی آن، سرنوشت مشخصی ندارد.

او با تأکید بر اینکه موفقیت دولت در سایه قانونمداری است و قانونگذاری شایسته هیچ دولتی نیست، گفت: لازم است هر چه سریعتر گزارشی از وضعیت اجرایی برنامه ششم به کشاورزان، ایثارگران، بازنشستگان، کارگران و محرومان جامعه داده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری هنوز به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و دولت سال‌هاست وعده ارائه لایحه را می‌دهد، متأسفانه با عدم ارائه این لایحه، حقوق‌های نجومی ناعادلانه پرداخت می‌شود؛ هر روز در مَرعا و منظر، هزاران نفر از حقوق‌بگیران خودنمایی می‌کنند.

او با اشاره به جلسه امروز مجلس برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور اظهار داشت: اگر منظور از اصلاح نظام بودجه‌ریزی، حذف ردیف‌های متفرقه و عملیاتی کردن بودجه است که طبق برنامه ششم توسعه، دولت وظیفه داشت در سال ۹۶ این کار را انجام دهد؛ مشکل این است که بودجه‌ای که به مجلس ارائه می‌شود، درآمدهای دولت نیست، ۸۷ هزار میلیارد تومان درآمد یارانه‌ها فقط ۳۷ هزار میلیارد تومان در بودجه لحاظ می‌شود و از همین بودجه معیوب نیز باید ۱۱ هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانه‌های نقدی اختصاص یابد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: استانی کردن یارانه‌ها، باتلاقی است که اگر در آن فرو برویم، بیرون آمدن از آن امکان‌پذیر نیست؛ نباید تیر خلاص را به کسانی زد که با یارانه‌ها، فقط نان خشک خوردن را به آنها هدیه می‌کنیم و بعد افتخار می‌کنیم و هزاران غُر برای اینکه ۴۵ هزار تومان به فردی بپردازیم، می‌زنیم که البته این ۴۵ هزار تومان امروز فقط به اندازه ۱۰ هزار تومان ارزش دارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش مظلوم است؛ در سال ۱۳۹۱، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بودجه عملیاتی دولت بوده است. ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص یافت اما در سال ۱۳۹۵، ۲۸۳ هزار میلیارد تومان بودجه عملیاتی دولت است، ۲۸ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است؛ این در حالی است که بودجه سایر وزارتخانه‌ها سه برابر افزایش یافته است، اما بودجه آموزش و پرورش تنها ۷۵ درصد رشد یافته است.

منبع: مهر

403

کد خبر: 870136

وب گردی

وب گردی