شوراها باید جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند

استاندار تهران با اشاره به اینکه شوراها باید جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند گفت:‌ ۸۰ درصد کار شوراها مربوط به اصل ۱۰۰ قانون اساسی است که به نظارت بر تمام امور اجرایی کشور مربوط می‌شود اما چون در مجلس قوانین آن به تصویب نرسیده است اجرای آن معطل مانده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدحسین مقیمی استاندار تهران در اولین جلسه اعضای شورای اسلامی استان تهران که عصر امروز در استانداری تهران برگزار شد بیان داشت: در این جلسه ارکان شورای استان انتخاب خواهد شد. در نظام اسلامی، مردم نقش تعیین کننده‌ای در اداره کشور دارند. مجلس خبرگان با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود که مهمترین وظیفه آن انتخاب رهبری است. مردم با رأس مستقیم، رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند که وظایف مربوط به امور اجرایی کشور را بر عهده دارد و بعد از رهبری مهمترین مسئولیت را در کشور دارد. مردم نمایندگان را با رأی مستقیم انتخاب می‌کنند و مجلسی را تشکیل می‌دهند که مسئولیت قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را برعهده دارد.

استاندار تهران تصریح کرد: وزرا بعد از اینکه رأی اعتماد غیرمستقیم مردم را می‌گیرند می‌توانند مشغول به کار شوند. در روستاها و شهرها مردم با رأی مستقیم شوراها را انتخاب می‌کنند. همه ارکان جمهوری اسلامی، مستقیم و غیر مستقیم با رأی مردم مشخص می‌شود

وی افزود: رئیس قوه قضاییه هم که منتصب رهبری است غیر مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شود. نظامی که همه ارکان آن با رأی مردم تشکیل می‌شود اهمیت شوراها در آن به خوبی مشخص است. این مردم هستند که امور را اداره می‌کنند.

مقیمی با تاکید بر اینکه در قانون اساسی جایگاه شورا به شکل روشن مشخص شده است اظهار داشت: ما فقط یک شورا انتخاب نمی‌کنیم که شهردار انتخاب کند بلکه در همه امورات اجرایی کشور نظارت دارند و در تسریع فعالیت‌های گوناگون امکانات را به کار می‌گیرند.

استاندار تهران خاطر نشان کرد: قانون اساسی وظایف سنگین و اختیارات بالایی را برای شوراها در نظر گرفته است. خواهش ما از اعضای شوراها این است که به اصول 100، 101، 102 و 103 قانون اساسی توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شوراها باید جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند اظهار داشت:‌ 80 درصد کار شوراها مربوط به اصل 100 قانون اساسی است که به نظارت بر تمام امور اجرایی کشور مربوط می‌شود اما چون در مجلس قوانین آن به تصویب نرسیده است اجرای آن معطل مانده است.

منبع: فارس

کد خبر: 870399

وب گردی

وب گردی