بررسی نسخه‌های خطی و سفرنامه‌های دوره قاجار در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: نسخه‌های خطی و سفرنامه‌های دوره قاجار به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی 23 آبان در کاخ گلستان بررسی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مجموعه فرهنگی‌تاریخی گلستان، مسعود نصرتی عنوان کرد: در گذشته نسخه‌نویسان و خوشنویسان مهم‌ترین دلیل در انتقال فرهنگ از دوره‌ای به دوره دیگر بودند، مراکزی مانند مساجد، مدارس، نظامیه‌ها، رصدخانه‌ها و سایر مراکز علمی به نسخه‌نویسی می‌پرداختند.

وی افزود: در کشور ما این آثار در دوره‌های مختلف تاریخی مورد تهاجم بی‌رحمانه قرار گرفته است می‌توان به کتابخانه بزرگ ری اشاره کرد که به‌دست سلطان محمود غزنوی به آتش کشیده شد، همچنین حمله مغول‌ها علاوه بر کشتار و ویرانی باعث شد تا مراکز علمی و ادبی و بخشی از فرهنگ و میراث مکتوب کشورمان از بین برود.

نصرتی تاکید کرد: در دوره مظفرالدین شاه نیز رئیس کتابخانه سلطنتی، کتاب‌های خطی نفیس، تابلوهای نقاشی و... را تاراج کرده و به بهایی ارزان به بیگانگان فروخته است.

وی گفت: البته خاطرات ناصرالدین شاه با خط خودش میراثی است که از این دستبردها مصون مانده و به‌دست فاطمه قاضی‌ها در 9 جلد کتاب تدوین شده است، همچنین این مؤلف پنج جلد کتاب نیز با موضوع سفرنامه این پادشاه قاجاری به رشته تحریر درآورده است.

مدیر مجموعه میراث‌جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: نشستی با حضور نویسنده این کتاب‌ها با موضوع معرفی نسخه‌های خطی دوره‌های مختلف به‌ویژه دوره قاجار از ساعت 11 تا 13 در این مجموعه میراث جهانی برگزار می‌شود در ادامه این نشست محمدرضا سحاب درباره نقشه‌های کهن تهران در زمان قاجار سخنرانی می‌کند.

503

کد خبر: 870414

وب گردی

وب گردی