سرگرمی های دردسرساز

ایجاد مزاحمت برای نهادهای امداد رسان و حیاتی همچون اورژانس و آتش نشانی می تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اصفهان زیبا، به طور متوسط روزانه شش هزار تماس با فوریت های پزشکی استان اصفهان برقرار می شود که از این تعداد 20 درصد به مزاحمت های تلفنی مربوط می شود. مدیر حوادث و فوریت ‌های پزشکی استان اصفهان با بیان این مطلب می گوید: «بخشی از این مزاحمت ها به تماس هایی اختصاص دارد که به صورت اشتباهی با فوریت های پزشکی برقرار شده است؛ اما بخشی از تماس ها به صورت عامدانه صورت می گیرد.»

غفور راستین در گفت و گو با «اصفهان زیبا»، تاکید می کند: «برخی از تماس های مزاحم مربوط به افرادی می شود که از روی قصد مزاحم اورژانس می شوند و برخی نیز به افرادی اختصاص دارد که پیش از این فوریت های پزشکی خدمات دریافت کرده اند؛ اما به دلیل نارضایتی از این خدمات با برقراری تماس مزاحمت تلفنی ایجاد می کنند.»

104 هزار ماموریت اورژانسی
راستین ادامه می دهد: « تا پیش از این به طور میانگین 30 درصد مزاحمت تلفنی داشتیم که این میزان در سال جاری به 20 درصد کاهش یافته است. وی افزود: برخی از این تماس ها مربوط به افراد با مشکلات روحی می شود. در حالی برخی خطوط تلفن فوریت های پزشکی را با مزاحمت های تلفنی خود مشغول می کنند که اورژانس اصفهان در نیمه نخست سال جاری، بیش از 104 هزار ماموریت تصادفی و غیر تصادفی را مدیریت کرده است.

مزاحمت40درصدی تماس ها
در کشور نیز آمار مزاحمت های تلفنی بیشتر از اصفهان است. به گفته مدیر روابط عمومی اورژانس کشور ،40 درصد تماس‌های مردمی با اورژانس مزاحمت تلفنی است. آرزو دهقانی در گفت‌وگو با فارس، تاکید کرد: در برخی شهرهای کشور مثل دزفول این میزان به 80 درصد هم می‌رسد. این مسئله موجب مشکلات شنوایی برای کارکنان اورژانس، گیر کردن ماموران در ترافیک و دیر رسیدن به ماموریت‌های واقعی شده است. دهقانی ادامه داد: آمار 40 درصد تماس‌های مزاحمت های تلفنی، میزان متوسط کشوری است و نمی‌توان به صورت روزانه آن را اعلام کرد. مدیر روابط عمومی اورژانس کشور همچنین افزود: یکی از موارد زیانبخش این است که پس از تماس و اعلام تصادف و بیماری، ماموران اورژانس به منطقه اعزام می‌شوند و این ماموریت در ترافیک و شلوغی و صرف ساعت‌ها انجام می‌شود، در حالی که در همین موقع امداد واقعی برای فردی که دچار ایست قلبی و مغزی یا تصادف شدید شده یا زن بارداری که نیاز به کمک دارد وجود دارد؛ اما ماموران اورژانس برای ماموریت دیگری که بی نتیجه است اعزام شده‌اند. دهقانی ادامه داد: بنابراین اگر موارد قانونی مشخص و اعلام شده داشته باشیم و نیروی انتظامی هم با اورژانس همکاری کند تا این شماره‌هایی را که مزاحمت ایجاد می‌کنند، بتوانیم پیگیری کنیم، تعداد مزاحمت بسیار کم خواهد شد. این درحالی است که بسیاری از این تماس‌ها از تلفن عمومی یا خط تلفن‌های اعتباری انجام می‌شود و اگر پیگیری شوند مشکلات ما کمتر خواهد شد. مدیر روابط عمومی اورژانس کشور اظهار کرد: تعداد تماس های مزاحمتی به اورژانس بسیار بالاست.با اورژانس تهران روزی حدود چهار تا پنج هزار تماس برقرار می‌شود که از این تعداد تنها هزار و 500 تماس ماموریت واقعی است. دهقانی ادامه داد: با وجود این مهم ترین دل نگرانی ما این است که اورژانس به محل حادثه دیر برسد عوامل بسیاری مثل ترافیک،نبود نیروی کافی و کمبود تجهیزات وجود دارد؛ اما همین ماموریتهای کاذب باعث می‌شود ماموران اورژانس دیر به صحنه حوادث برسند.

نارضایتی 12درصدی شهروندان
راستین در ادامه در خصوص وجود برخی نارضایتی های مردمی از اورژانس نیز تاکید می کند: «برخی از این نارضایتی ها به دلیل تاخیر در امدادرسانی رخ می دهد که این مسئله دلایل محتلفی دارد.» او ادامه می دهد: «وجود ترافیک سنگین در مراکز شهری استان و به ویژه در کلان شهر اصفهان، عدم پیش بینی خطوط ویژه امداد رسانی در خیابان های شهر اصفهان و کمبود و جانمایی نامناسب پایگاه های اورژانس و عواملی از این دست همه دست به دست می دهد تا در امر امداد رسانی خلل ایجاد شود.» این مقام مسئول در خصوص بررسی میزان رضایتمندی شهروندان اصفهانی از عملکرد فوریت های پزشکی استان، اظهار می کند: «ما برای بررسی هر چه بهتر میزان رضایت خاطر شهروندان از ماموریت های اورژانس به صورت تصادفی از شهروندان 10 درصد نظر سنجی می کنیم.»مدیر حوادث و فوریت ‌های پزشکی استان اضافه می کند: «نتایج نظر سنجی کارشناسان اورژانس نشان می دهد، در 78 درصد بررسی ها شهروندان راضی، در 10 درصد موارد کاملا راضی و در 12 درصد نیز نارضایتی داشته اند.» راستین در خصوص چرایی نارضایتی 12 درصدی نیز خاطر نشان می کند: «بخشی از این نارضایتی ناشی از تاخیر در رسیدن به محل حادثه به دلیل وجود ترافیک، برخورد پرسنل فوریت های پزشکی با فرد نیازمند امداد و بخشی نیز به این بر می گردد که بیمار به آمبولانس نیاز نداشته و اطرافیان بیمار به انتقال بیمار به بیمارستان اصرار داشته اند‌.» او در پایان عنوان می کند‌:« تلاش می کنیم میزان رضایتمندی را از 88 درصد کنونی به 90 درصد افزایش دهیم.»

کد خبر: 870606

وب گردی

وب گردی