طرح شامد تبدیل به قانون می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از قانونی شدن طرح شامد خبر داد و گفت: مجلس این آمادگی را دارد تا این طرح را تبدیل به قانون کند.

به گزارش ایسکانیوز از یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، حضور جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در سومین روز از نمایشگاه از بخش‌های نه گانه بازدید و از نزدیک با دستاوردهای ناشران دیجیتال آشنا شد.

درحاشیه این بازدید نشستی با حضور جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تفاوت‌های این دوره از نمایشگاه با دوره‌های گذشته گفت: ما در حوزه دیجیتال حرکت‌هایی روبه جلو داشتیم و تفاوت‌های بسیاری در این دوره از نمایشگاه شاهد بودیم و این دوره رشد و پیشرفت قابل قبولی داشته است.

وی با اشاره به شعار یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال مبنی بر فضای مجازی سالم، مفید و ایمن گفت: به دلیل آنکه با پدیده نوین روبرو هستیم و سابقه زیادی در فضای مجازی نداریم، شاهد خلأ قانونی هستیم و مجلس اعلام آمادگی می‌کند تا به تدوین قوانین بپردازد تا ابهامات برطرف شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: مجلس این آمادگی را دارد تا در کمیسیون فرهنگی به موضوع فضای مجازی ورود کند و همه پیشنهادات راهبردی را تبدیل به قانون کند.

وی بیان کرد: باید با استفاده از پیشنهادات کارشناسان و براساس نیازها به یک مجموعه قوانین مدون دست یابیم تا همه فعالیت‌های فضای مجازی در چارچوب آن باشد.

جعفرپور با اشاره به شامد گفت: مجوز شامد به تولیدات، امری اجباری نیست و هیچ قانونی وجود ندارد تا افراد را وارد به دریافت مجوز شامد کند و تنها راه حل این است که فواید شامد را به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنیم تا بدانند به واسطه شامد می‌توانند وارد فضای امن، سالم و مفید فضای مجازی شوند.

وی افزود: باید فرهنگسازی و آموزش را از مدارس و از سنین پایین‌ترآغاز کنیم تا موضوع استفاده درست از فضای مجازی مناسب برای همه افراد تبیین شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به احراز هویت کاربران گفت: احراز هویت برابربا مسئولیت‌پذیری کاربران و آزادی بیان است، مشروط برآنکه با هویت مشخص و شجاعانه حرفش را بزند نه آنکه در تاریکی غایم شود و حرفش را بزند.

در ادامه سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ا‌رشاد اسلامی گفت: اگر بتوانیم هرچه زودتر لایحه را آماده کنیم تا به کمک مجلس، این لایحه استفاده از شامد برای تولیدکنندگان تبدیل به قانون شود.

وی افزود: مهم‌ترین محور موفقیت شامد، فرهنگسازی است. مردم باید کمک کنند و خودشان این طرح را به پیش برانند و خودشان ناظر باشند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون با مؤسساتی همکاری می‌کنیم که خودشان بهتر می‌توانند ناظر بر کارها باشند و کاملا با ممیزی‌ها آشنا هستند و درچارچوب‌ها فعالیت می‌کنند؛چراکه خط قرمزها کاملا برای‌شان مشخص شده است.

وی بیان کرد: اگر تولیدکننده‌ای به تولید محتوا می‌پردارد، باید مسئولیت تولید را بپذیرد و یا اگرکسی به اشتراک محتوایی می‌پردازد باید مسئولیت محتوایش را بپذیرد و به نوعی بی‌واسطه‌ای در این میان حاکم باشد و واسطه‌ای در این میان وجود نداشته باشد.

502

کد خبر: 870693

وب گردی

وب گردی