همه واقف باشیم/25 درصد  از مراکز درمانی و بهداشتی در کشور موقوفه هستند

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف گفت: 25 درصد از مراکز درمانی و بهداشتی در سراسر کشور موقوفه هستندکه باید به صورت موضوعی و بسته کامل به مردم اطلاع رسانی شود. بیش از 6هزار مدرسه و دانشگاه خدمات علمی و آموزشی و فرهنگی فعالیت ارائه خدمات به مردم را انجام می دهند. شاید مردم ندانند اما 1400 مدرسه آموزش و پرورش و 40 دانشگاه موقوفه در اختیار مردم و کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در هفته وقف با حضور نماینده ولی فقیه در این سازمان از نرم افزار گنجینه وقف که برای تلفن همراه با 8 برنامه مختلف و سامانه پیشخوان خدمات غیر حضوری با قابلیت نصب در اماکن عمومی رونمایی شد.

در این مراسم کمپین حجت الاسلام محمدی ضمن تسلیت به هموطنان زلزله زده و با ارائه آمار عملکرد مقایسه ای در سالهای گذشته با اشاره به اینکه در روایات اسلامی از صدقه به عنوان وقف تعبیر شده است گفت: ما مفتخریم که وقف را به عنوان یادگار پیامبر مکرم اسلام داریم گرچه که وقف مختص دین اسلام نبوده و در سایر ادیان نیز وجود دارد.

وی افزود: یکی از خدمات مهم موقوفات خدمات درمانی به مردم و دولت است و 25درصد از مراکز درمانی و بهداشتی در سراسر کشور موقوفه هستندکه باید به صورت موضوعی و بسته کامل به مردم اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: بیش از 6هزار مدرسه و دانشگاه خدمات علمی و آموزشی و فرهنگی فعالیت ارائه خدمات به مردم را انجام می دهند شاید مردم ندانند اما 1400 مدرسه آموزش و پرورش و 40 دانشگاه موقوفه در اختیار مردم و کشور قرار دارد.

حجت الاسلام محمدی گفت: با اطلاع رسانی خدمات سازمان اوقاف مردم نسبت به موقوفات دلگرم شده و این مشوقی برای مردم است.اقدامات مهمی که در اداره موقوفات انجام گرفته حرکتی رو به جلو و پویا بوده و با مدیریت هدفمند انجام شده است.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات سازمان اوقاف گفت: حقوق واقفین با چند امر مهم همراه است؛ اولا بالغ بر 500 هزار وقف نامه از سال 91 مورد بررسی قرار گرفت و بعد از اسکن در سامانه ثبت شد همچنین اخذ سند مالکیت رسمی موقوفات اقدام انقلابی با تلاش شبانه روزی انجام شد و از سال 1306 که سازمان ثبت اسناد تشکیل شد 64 هزار و 500 سند رسمی برای موقوفات ثبت شده است اما از سال 89 تاکنون این رقم به 70 هزار سند افزایش یافته که حاصل تلاش همکاران در سازمان بوده است.

نماینده ولی فقیه بیان کرد: با امضای 18 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف که 16 مورد آن عملیاتی شده سعی در حل مشکلات مردم کرده ایم و شناسایی مستاجران و متصرفان موقوفات حتی در دستگاه های دولتی اقدامی بود که بیش از 11هزار عقبه در تصرف دستگاه های دولتی داشت و 25 هزار هکتار اراضی را مشخص و برای آنها سند اجاره تنظیم شد و مطالبات موقوفات از دستگاههای دولتی را بالغ بر 5 هزار میلیارد برآورد کرد.

محمدی گفت:وضعیت پرونده هایی که از 50 یا 60 سال پیش در حال جریان بود رسیدگی و وقفیت آنها با همکاری قوه قضائیه ثابت شد همچنین برنامه ریزی برای عمران و آبادی عتبات و موقوفات مخروبه و بی رونق بودجه ای معادل 20 هزار میلیارد را می طلبید که برای بازسازی برنامه ریزی انجام شد.سامانه رقبات برای شناسایی حق و حقوق موقوفات از مستاجران با قیمت گذاری عادلانه تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار رقبه ثبت نشده شناسایی شده اند گفت:برای مدیریت رقبات نشست های تخصصی تشکیل شد که پس از شناسایی 200شاخص بهروری 16 شاخص استخراج و برای مدیریت رقبه مورد استفاده قرار گرفت.

محمدی با تاکید بر اینکه مدیریت امامزادگان خارج از سازمان اوقاف و با تشکیل هیات امنا از خود مردم محلی در سراسر کشور انجام شد گفت: مدیریت عمرانی و فرهنگی امامزادگان با حضور کارشناسان و روحانیان انجام و برگزاری نماز جماعت از 500 بقعه به 1300 بقعه افزایش یافت.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه داوطلبان شرکت در مسابقات بین المللی حفظ قرآن با حضور بیش از 83 کشور خارجی در کشور بی سابقه بوده است بیان کرد:ایجاد وقف مشارکتی با تایید مجلس شورای اسلامی منجر به تاسیس 3 بیمارستان شده است .

وی ارتقای ایجاد موقوفات برای تولید علم و فن آوری و انجام امور فرهنگی و تشویق مردم به این سو را از اهم برنامه های سازمان عنوان کرد.

محمدی در پایان این نشست خبری گفت: شفاف ترین دوران مسائل مالی سازمان اوقاف اکنون است که مفاصا حساب به صورت 100در صد انجام شده و مسائل مالی بصورت الکترونیکی و قابل رویت در سامانه انجام می شود.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 870900

وب گردی

وب گردی