روحانی: اگر مردم خانه‌هایشان را بسازند بهتر است

رئیس‌جمهور گفت: اگر خود مردم خانه خود را بسازند، بهتر از این است که ما بخواهیم برای آنها مسکن ایجاد کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه "هیچ جای ایران نیست که در غم مردم کرمانشاه شریک نباشد"، اظهارداشت: برای درمان، مسکن، امنیت و تأمین نیازمندی‌های فوری مردم مناطق زلزله‌زده و کاستن از آلام آنان باید همه توان و قدرت خود را بکار بگیریم و تلاش کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خسارت‌های ناشی از این حادثه را جبران کنیم.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه برادری و اخوت ما امروز مورد آزمایش است، گفت: وحدت، اتحاد و برادری میان مردم استان و سراسر کشور مشهود است و در سایه این اخوت و برادری، به خوبی از مشکلات عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور ضمن ابراز تأسف از حادثه تلخ وقوع زلزله در شهرهای این استان و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان‌مان، اظهار داشت: مردم استان کرمانشاه از ابتدای انقلاب و حتی پیش از دوران دفاع مقدس در راه دفاع از کشور بسیار فعال و حاضر در صحنه بوده‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: مردم کرمانشاه پیشتاز دفاع از استقلال و عزت کشور و انقلاب بوده و امروز هم، پای انقلاب و استقلال کشور ایستاده‌اند.

وی، وقوع وقایع طبیعی همچون زلزله را آزمایشی از سوی خدای متعال دانست که در آن کمبودها و کاستی‌‌های موجود مشخص می‌شود و اظهار داشت: امروز مدیریت مسئولان در بخش‌های مختلف در معرض امتحان و آزمایش قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در اینگونه حوادث نباید به دنبال ریشه‌های وقوع اتفاق بگردیم، چرا که بر همه آن دلایل واقف نیستیم، گفت: امروز دولت و مسئولین محلی و منطقه‌ای مورد آزمایش و امتحان قرار گرفتند و باید تلاش کنیم تا از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به حضور و همدلی مردم آذربایجان‌شرقی در حادثه سیل در این منطقه و کمک به هم‌نوعان، افزود: در کرمانشاه نیز روحیه همدلی و کمک به هم‌نوعان نمایان است و اولین کسانی که در اینگونه حوادث به امداد یکدیگر می‌شتابند، مردم هستند.

وی، با اشاره به اینکه در لحظات اولیه وقوع زلزله در کرمانشاه با وزیر کشور تماس گرفته و دستور بسیج تمامی امکانات را برای کمک به مردم آسیب‌دیده در این مناطق صادر کرده‌ام، گفت: امروز برادری، اخوت و همدلی در کشور مورد آزمایش قرار گرفته و همه ملت ایران در غم و اندوه مردم کرمانشاه شریک و سهیم هستند و برای حل مشکلات‌شان دلسوزی و کمک می‌کنند، بر ضرورت برنامه‌ریزی همه دستگاه‌ها و مسئولان برای تسریع در روند کمک‌رسانی به مردم تأکید کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اساس بر این است که ستاد بحران بتواند شرایط را مدیریت و شورای تأمین استان، امنیت را در مناطق مختلف برقرار کند که در این راستا نیز مسئولیت اصلی برعهده استاندار و پس از آن سایر اعضای شورای تأمین استان است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه همه بخش‌ها و مسئولان برای کمک به مردم و انجام فعالیت‌های مربوط به خود نیاز به امنیت دارند، گفت: تقویت مدیریت صحیح بحران، نیاز ملی است و ما باید حوادث امنیتی در مسیر کمک‌رسانی به مردم را به حداقل رسانده و از بین ببریم که البته به دلیل آنکه کشور ما، کشوری حادثه‌خیز است، مسئولان تجارب ارزنده‌ای در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی دارند.

وی با تأکید بر ضرورت مدیریت بحران، تأمین امنیت و رفع مشکلات زیربنایی در مناطق زلزله‌زده، خاطر نشان کرد: امروز در میان مردم مناطق زلزله زده، سخنان و خواسته‌های آنها را شنیدیم که عمدتاً در راستای تأمین نیازهای اولیه، رسیدگی به مجروحان و جبران خسارت‌ها بود و حق طبیعی مردم آسیب دیده؛ رسیدگی به نیازهای آنان، اسکان موقت و کمک به بازسازی منازل است.

رئیسجمهور با بیان اینکه باید در راستای تأمین امکانات ضروری نظیر چادر، پتو و آب آشامیدنی، اسکان موقت و بازسازی منازل، تلاش کنیم، از استاندار کرمانشاه خواست تا در راستای برقراری امنیت کامل برای تسریع در کمک‌رسانی به مردم مناطق آسیب‌دیده جلسات شورای تأمین استان را با جدیت دنبال کند.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین از مسئولان ستاد بحران خواست تا تدابیر لازم برای توزیع اقلام مورد نیاز مردم را اتخاذ کند.

وی، حضور نیروهای مسلح در صحنه و امداد هوایی توسط هوانیروز و هلال‌احمر را بسیار تأثیرگذار در روند کمک به حادثه‌دیدگان عنوان کرد و از تلاش‌های آنها تجلیل کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیشنهادات بنیاد مسکن انقلاب در راستای کمک به مردم و بازسازی مناطق آسیب‌دیده در جلسه فردای دولت مطرح خواهد شد، بر ضرورت تسریع در روند اسکان موقت آسیب‌دیدگان، تأکید کرد و گفت: اگر مردم می‌خواهند در کنار خانه‌های خود چادر نصب کنند، نباید مانع آنها شویم و حتماً ایجاد اردوگاه در محلی غیر از کنار منازل مردم درست نیست.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه دولت برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان در ماه‌هایی که بازسازی منازل آنها طول می‌کشد، کمک بلاعوض در نظر خواهد گرفت، تصریح کرد: به هر میزان که کار را به مردم واگذار کنیم، آنها خودشان اقدامات را بهتر، زودتر، ارزان‌تر و دقیق‌تر انجام خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه در این زلزله برخی از ساختمان‌هایی که چند سال بیشتر از عمر آنها نمی‌گذرد تخریب شده‌اند، اضافه کرد: اگر خود مردم خانه خود را بسازند، بهتر از این است که ما بخواهیم برای آنها مسکن ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بانک‌ها و دولت باید برای ارائه کمک‌ها و وام‌های بلندمدت به آسیب‌دیدگان تلاش کرده و فعال شوند، گفت: البته اقداماتی نظیر ساخت مدرسه،‌ بیمارستان، راه و تأمین برق و آب برعهده دولت است که دولت نیز تلاش می‌کند این اقدامات را هر چه سریع‌تر انجام دهد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: باید همه توان و قدرت خود را بکار بگیریم تا آلام مردم تسکین یافته و در زمانی کوتاهی بتوانیم خسارت‌های وارد آمده به مردم را جبران کنیم.

وی، با اشاره به اینکه امروز روز وحدت و همراهی ملت و مسئولان است، اظهار داشت: وحدت، اتحاد و برادری مردم ایران امروز مشهود است و مطمئناً در سایه این وحدت و همدلی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

رئیس‌جمهور در این نشست همچنین بار دیگر به مردم غیور کرمانشاه و خانواده‌های داغدار در این استان تسلیت گفت.

پیش از سخنان رئیس‌‌جمهور، استاندار کرمانشاه و جمعی از مسئولان گزارشی از اقدامات انجام شده و روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان و تلاش‌های صورت گرفته در راستای ایجاد اسکان موقت، تأمین مواد و اقلام مورد نیاز مردم، ارائه خدمات بهداشتی، امدادی و درمانی و جبران خسارات وارد شده به زیرساخت‌ها را ارائه کردند.

کد خبر: 871121

وب گردی

وب گردی