در جلسه طرح سوال نمایندگان مجلس از وزیر کار چه گذشت؟ / درخواست استیضاح ربیعی به هیات رئیسه نرسید

عضو فراکسیون ولایی مجلس در خصوص استیضاح وزیر کار افزود: 50 نفر از نمایندگان برای استیضاح ربیعی متنی را نوشته و امضا کردند اما افرادی که به دنبال استیضاح هستند هنوز درخواستی به هیأت رئیسه ارائه نکرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دو هفته ی پیش بود که وزیر کار برای پاسخگویی به سوال صباغیان و پور ابراهیمی به مجلس رفت که با تصمیم هیات رئیسه دو سوال صباغیان از وزیر رفاه مورد بررسی قرار گرفت، اما سوال پورابراهیمی به جلسه بعد موکول شد که این موضوع با اعتراض نماینده کرمان مواجه شد و پور ابراهیمی نسبت به عدم برنامه ریزی دقیق هیات رئیسه برای بررسی سوال های نمایندگان انتقاد کرد.

سوال بعدی پور ابراهیمی که به جلسه ی بعدی مکول شده بود به تعطیلات مجلس خورد و این فرصت چند روزه، فرصتی بود برای وزیر کار تا بتواند خودی نشان دهد اما از طرفی ربیعی با چالش تازه ای مواجه شد به نام بحث استیضاح!

در روزهایی که صندلی های سبز بهارستان خالی از نمایندگان بود، وزیرکار با ایران گردی سعی داشت مشکلات امور رفاهی و اجتماعی را در هر استان واکاوی کند و به همین دلیل به استان های زیادی سفر کرد؛ در آن طرف ماجرا نمایندگانی هم بودند که به علت اوضاع نابسامان اشتغال جوانان و رفاه بازنشستگان از عملکرد ربیعی ناراضی بوده و در تلاش بودند تا برای استیضاح نمایندگان دیگر را نیز همسو کنند.

بعد از تعطیلات مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دوشنبه 22 آبان پارلمان، از پاسخ‌های علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سوال محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور مبنی بر علت عدم اجرای بند 5 ماده 6 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع شدند.

نمایندگان پس از پاسخ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سخنان نهایی پور ابراهیمی و اعلام اینکه از پاسخ ربیعی به سوالش قانع نشده است، با 87 رأی موافق، 119 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن، سوال نماینده کرمان را که مربوط به عدم شفاف‌سازی اطلاعات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه در سیستم «کودال» سازمان بورس و اوراق بهادار بود، وارد ندانستند.

محمدرضا پورابراهیمی، در زمان رأی اعتماد وزیر کار، گفته بود: آقایان بدانند اگر مانع سخنرانی بنده در صحن علنی مجلس شوند این پایان راه نیست. آغاز راهی بزرگتر است و حتی یک درصد اگر آقای ربیعی از صحن علنی رای اعتماد دریافت کرد همه موضوعات مورد نظر بنده در غالب تحقیق، تفحص، سوال و استیضاح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: شواهد نشان می دهد کمک به رای اعتماد وزیر با این ترفندها فعال شده اما همه این امور نشان دهنده تخلفات عظیمی در وزارت رفاه است و اقدام اساسی ما برای حل این مشکلات اصلاح ساختار مدیریتی خواهد بود. به طوری که هیچگاه هیچ موضوعی از چشم ما دور نخواهد بود.

در همین رابطه حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی نمایندگان تدوین شده است، گفت: 50 نماینده تاکنون این طرح را امضا کرده‌اند.

او با بیان اینکه وزیر کار در جلسه رای اعتماد قول‌های به نمایندگان داده بود که به آنها عمل نکرد، ادامه داد: امروز اوضاع کارگران کشور مناسب نیست و فکری برای آنها از سوی این وزارتخانه اندیشیده نمی‌شود.

در همین خصوص محمد ابراهیم رضایی، نماینده ی مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: وزیر کار راجع به مسائل و مشکلات اقتصادی و پروژه هایی که در وزارت کار اتفاق می افتد صحبت هایی کرد و نظر مثبت نماینده ها را بدست آورد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس در خصوص استیضاح وزیر کار افزود: 50 نفر از نمایندگان برای استیضاح ربیعی متنی را نوشته و امضا کردند اما افرادی که به دنبال استیضاح هستند هنوز درخواستی به هیأت رئیسه ارائه نکرده اند.

رضایی تصریح کرد: سؤال آقای پور ابراهیمی بی مورد نبود اما به هر طریق نمایندگان از پاسخ وزیرکار قانع شدند.

نماینده ی مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته نمایندگان ملت حوصله ی گوش کردن به سؤال و همینطور پاسخ وزیر را نداشتند. عده ای با نگاه جناحی رأی مثبت دادند که اگر به صحبت های پور ابراهیمی توجه می کردند وزیر کار، از مجلس کارت زرد می گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزارت کار بسیارگسترده است و خواه یا ناخواه مشکلاتی هم دارد و افرادی که به دنبال بهانه باشند در این وزارت خانه بهانه زیاد است که خود ما هم مشکل جدی ای با وزیر کار داشتیم و خصوصی به او گفتیم و امیدواریم رفع کند و اگر حل نشد مجبوریم در حلسه ی بعد به صورت آشکار تذکر دهیم.

* حال سؤال اینجاست چرا رئیس کمیسیون اقتصادی مدام از لابی گری حرف می زند؟ مگر در شرکت های زیر نظر وزارت کار چه می گذرد که پور ابراهیمی از روز استیضاح تاکنون به آن ها انتقاد دارد.

درست است که به عقیده ی خیلی از نمایندگان، هنوز عملکرد ربیعی مشخص نشده است و باید به او فرصت داد اما او بیش از 4 سال عهده دار وزارت کار است و مشکلات جامعه ی کارگری و اشتغال جوانان به بحرانی تبدیل شده است که آسیب های دیگری را نیز در پی دارد؛ اگر به این موضاعات یعنی بحث مشکلات کارگری، صندوق ها و ورشکستگی آن ها را هم بیفزاییم، به کلاف سردرگمی خواهیم رسید که آینده رفاهی جوانان و بازنشستگان کشورمان را خدشه دار خواهد کرد.

403

کد خبر: 871216

وب گردی

وب گردی