اشتغال زنان آری یا خیر؟

در قالب برگزاری کرسی آزاد اندیشی، فرصت ها و تهدید های اشتغال زنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد تهران شمال، این نشست با حضور اعضای موافق و مخالف در دو گروه دو نفره ی فرصت ها، با حضور دکتر لاله فرهنگ متین و دکتر فریبا مصلحی و گروه تهدید ها، با حضور دکتر رضوان موسوی ندوشن و دکتر لیدا سلیمی با داوری دکتر رخشاد حجازی در سه فصل برگزار شد.
نظرات گروه فرصت ها، پیرامون دو محور اجتماعی و اقتصادی طرح شد. بر همین اساس دکتر متین طی سخنانی،ضمن تبیین جایگاه با کرامت زنان و شروط عدم مغایرت آن با شرع و فرهنگ حاکم بر جامعه، حق انتخاب شغل را برای بانوان محفوظ دانست و با طرح مثالی پیرامون نقش مثبت دانشگاه آزاد اسلامی در اشتغال زایی بانوان سخنان خود را کامل کرد.
در ادامه دکتر مصلحی ضمن تعریفی از اشتغال به بررسی وضعیت بازار کار زنان پرداخت و مهم ترین فرصت های حضور زنان شاغل را افزایش درآمد سرانه از طریق کاهش بار تکفل، کاهش فقر و کاهش نابرابری های اجتماعی معرفی کرد.
در گروه تهدید ها، دکتر سلیمی با تشریح تاریخچه شکل گیری حقوق زنان، با ورود به بحث عدالت استحقاقی به جای عدالت مساواتی پیرامون اشتغال تمام وقت و نامناسب زنان که موجب کمرنگ شدن روابط همسران و روابط مادر و فرزند، کم شدن صله ی رحم و افزایش سن ازدواج بانوان مطالبی توضیحات مبسوطی ایراد کرد.


سخنران بعدی گروه تهدیدها، دکتر موسوی ندوشن بود که با اشاره به ساعات کم حضور بانوان شاغل در منزل در مقایسه با بانوان خانه دار، از مخاطرات تربیتی خصوصا در سه سال اول کودکی سخن گفت و این امر را موجب اثرات فیزیولوژیک، افزایش استرس، افزایش ناباروری و زیاد شدن فاصله ی سنی بین مادران و فرزندان در میان خانم های شاغل قلمداد کرد.
در بخش جمع بندی، دکتر حجازی ه عنوان داور این نشست گفت: " برخلاف آن چه که در اسناد بالادستی بین المللی، تحت عنوان برابری جنسیتی به عنوان یکی از شاخصهای 17 گانه توسعه پایدار آمده است، کارشناسان حاضر در این نشست قائل به برابری جنسیتی نبوده و دقیقا به خاطر تفاوتهای فیزیولوژیک و روحی زنان به دنبال طرح مطالبات بانوان شاغل برای کاهش تهدیدها، افزایش فرصت ها و تبدیل تهدید ها به فرصت ها هستند.
سخنرانی کوتاه دکتر کیانوش فتحی مسئول کانون بسیج استادان واحد تهران شمال، پخش نماهنگ از بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با نقش زنان در کار و پاسخ به سوالات حاضرین از دیگر بخش های این نشست دو ساعته بود.
گفتنی است کرسی آزاد اندیشی با موضوع «اشتغال زنان:فرصت ها و تهدید ها» در قالب نقد و نظر به همت کانون بسیج استادان واحد تهران شمال و همکاری معاونت دانشجویی فرهنگی این واحد دانشگاهی در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و علوم انسانی برگزار شد.

کد خبر: 871256

وب گردی

وب گردی