دانشجویان برای مردم کرمانشاه سفره مهربانی پهن کردند

«زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه را لرزاند». خبر کوتاه بود و دردناک؛ خبری که در چند کلمه خلاصه می‌شد، ولی عزمی بزرگ می‌طلبید تا به زیر آوارماندگان کمک شود و کمی از اندوه و مصیبت بازماندگان بکاهد؛ عزمی که باید همه پای کار می‌آمدند تا جلوی بیشتر شدن فاجعه گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، در این میان دانشجویان، به‌خصوص دانشجویان دانشگاه‌های کرمانشاه، جزء اولین نفرهایی بودند که خود را به مناطق آسیب‌دیده به‌ویژه سرپل ذهاب که بیشترین آسیب را در این زلزله دیده است، رساندند و از همان ساعات اولیه حادثه، با تمام توان خود شروع به امدادرسانی و کمک به حادثه‌دیدگان کردند تا شاید حضورشان جدای از اقدامات امدادی، قوت قلبی باشد برای مردم حادثه‌دیده این منطقه. این مسئله در حالی بود که بخش مهمی از این دانشجویان تا هفته گذشته درگیر موکب داری در مراسم اربعین بودند

دانشجویان جزء اولین گروه‌هایی بودند که به کمک مردم زلزله‌زده شتافتند

گروه‌های دیگر دانشجویی از جمله گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی نیز در همان ساعات اولیه برای کمک به دانشجویان مستقر در این مناطق و بالطبع کمک به مردم کرمانشاه اعلام آمادگی کردند. البته در این میان گروه‌های جهادی مستقر در واحدهای دانشگاهی کرمانشاه و استان‌های همجوار آن به تبع نزدیکی به منطقه حادثه‌دیده، به سرعت خود را به این مناطق رسانده و زودتر از سایر دانشجویان در کنار مردم بودند و اقدامات لازم را نیز تا حد توان خود انجام داده‌اند. بعد از گذشت تنها چند ساعت از پخش خبر زلزله بزرگ کرمانشاه، تشکل‌های مختلف دانشجویی با صدور بیانیه‌های مختلف ضمن ابراز همدردی با مردم این استان، اقدامات لازم را برای ارسال کمک‌های مختلف نیز انجام داده‌اند. واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ارسال کمک‌های غیرنقدی به استان کرمانشاه به کمک مردم شتافتند. همچنین اعزام تیم درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان به بیمارستان صحرایی جوانرود، ارسال کمک‌های کانون هلال‌احمر دانشگاه ارومیه، اعزام اقلام جمع‌آوری شده توسط تشکل‌های دانشجویی دانشگاه امام(ره) به کرمانشاه و... از جمله دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

مطالبات تشکل‌های دانشجویی از مسئولان

در کنار همه اقدامات صورت‌گرفته، تشکل‌های دانشجویی نیز با صدور پیام‌های مختلف نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی از این تشکل‌ها است. در بخشی از پیام این اتحادیه آمده است: «جامعه اسلامی دانشجویان از تمام مسئولان و مدیران کشور می‌خواهد فارغ از هرگونه جناح‌بندی، به آسیب‌دیدگان و بازماندگان این حادثه تلخ کمک‌رسانی کرده و از هیچ‌گونه کمک دریغ نکنند.»

از سوی دیگر بسیج دانشجویی دانشگاه رازی نیز با صدور پیامی با اعتراض به آنچه بی کفایتی و بی تدبیری مسئولان استانی می دانست، مطالبات خود را از نمایندگان این استان در مجلس درخواست کرد تهیه چادر و توزیع عادلانه آن در روستا‌ها و شهر‌های زلزله‌زده در کمتر از ۲۴ ساعت، تامین آب و جیره خشک، همکاری و فراخوان سراسری کشوری برای رساندن کمک‌های مردمی به منطقه از جمله مطالبات مطرح‌شده آنها است. دفتر تحکیم وحدت هم با صدور پیامی از آمادگی اعضای این دفتر برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد. علی‌اصغر صالحی، عضو شورای مرکزی این دفتر طی مصاحبه‌ای عنوان کرد: «دانشجویان انقلابی دفتر تحکیم وحدت آمادگی خود را جهت هرگونه امدادرسانی به مردم عزیز آسیب‌دیده اعلام می‌دارند و از همه هموطنانی که می‌توانند به هر نحوی در بهبود کیفیت زندگی این عزیزان و کم کردن مصیبت‌های وارده موثر باشند درخواست می‌کنیم که به کمک این عزیزان بشتابند.»

14 دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور نیز به این حادثه واکنش نشان دادند. در بخشی از بیانیه این دفاتر آمده است: «بهره‌برداری سیاسی جناح‌ها در شرایط فعلی، قطعا خیانت به مردم داغ دیده این مناطق است. بوی سیاسی‌بازی‌های سابقه‌دار در جریان پلاسکو، این بار نیز با اسم رمز «مسکن مهر» به مشام می‌رسد.»

کمپین‌هایی که راه را برای ارسال کمک‌های مردمی به کرمانشاه هموار کرد

اقدامات صورت‌گرفته دانشجویی درباره کمک به حادثه‌دیدگان زلزله کرمانشاه تنها به صدور بیانیه یا اعزام گروه‌های مختلف دانشجویی برای انجام اقدامات امدادی و درمانی ختم نشده است؛ چراکه آنها با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف برای تهیه اقلام موردنیاز مردم یا دریافت وجوه مردمی و استفاده از آن برای تهیه نیازهای مردم، خیل عظیم اقشار مختلف را نیز برای کمک به زلزله‌زدگان بسیج کرده و با قرار گرفتن در کنار مردم، به انتقال هر چه بهتر اقلام و نیازهای مردم کرمانشاه کمک کردند. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و انجمن اسلامی دانشگاه مازندران نیز با انتشار پوسترهایی در رسانه‌ها و فضای مجازی ضمن اطلاع‌رسانی درخصوص نیازهای مردم استان کرمانشاه به اقلامی چون آب معدنی، پتوی سالم، وسایل گرمایشی، لباس گرم، داروهای ضروری، مواد غذایی و خشکبار و لوازم بهداشتی، نحوه چگونگی دریافت کمک‌ها و انتقال آنها را نیز به اطلاع مردم رساندند تا از این طریق بتوانند هرچه سریع‌تر وسایل موردنیاز مردم این منطقه را تهیه و برای آنها ارسال کنند.

دانشجویان برای مردم کرمانشاه سفره مهربانی پهن کردند

البته تشکل‌های دانشجویی پیش از اینکه کمک‌های مردمی آماده ارسال شود، خود دست به اقداماتی از جمله تهیه غذا و ارسال آن زدند، که اجرای طرح سفره مهربانی و بسته‌بندی غذا توسط دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه از جمله آنها است؛ همچنین جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی از جمله پتو و کنسرو توسط کانون‌های دانشجویی سازمان جوانان هلال‌احمر، جمع‌آوری اقلامی از جمله لوازم گرمایشی، پتوی سالم و کنسرو مواد غذایی توسط دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران و ارسال به شعبه جمعیت هلال‌احمر شمیرانات نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته به شمار می‌رود.

منبع : فرهیختگان

کد خبر: 871283

وب گردی

وب گردی