فلسفه تشکیل هیئت منصفه مطبوعات احترام گذاشتن به رسانه‌ها است

 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قانون گذار برای اهل قلم و مطبوعات حرمت قائل شده و فلسفه تشکیل هیئت منصفه احترام گذاشتن به مطبوعات است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، مراسم تحلیف اعضای هیأت منصفه مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مزارعی رییس کل استان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رئیس محاکم عمومی و انقلاب یاسوج، معاونین رئیس کل و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم در سخنانی مطبوعات را موجب رشد و ارتقای سطح فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی جامعه دانست و اظهار کرد: حوزه مطبوعات و رسانه تنها مجموعه‌ای است که می‌تواند مسائل فرهنگی، دینی و اعتقادی، را اشاعه بدهد و اگر جرمی در این حوزه اتفاق بیفتد باید توسط هیأت منصفه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: مطبوعات چشم و گوش مردم بوده و آن‌ها مطبوعات را امین خودشان می‌دانند و لذا مطبوعات زبان گویای مردم و نمایندگان جامعه هستند.

رییس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اینکه مطبوعات در هر نظام سیاسی مقبولیت خاص خودش را در بین مردم و اجتماع به عنوان نمایندگان مردم دارند در خصوص رسیدگی به جرایم ویژه مطبوعات گفت: در اجرای ماده ۳۶ قانون مطبوعات در مورد مجرمیت آنان نظر بدهند قانون گذار برای اهل قلم و مطبوعات حرمت قائل شده و فلسفه تشکیل هیئت منصفه احترام گذاشتن به مطبوعات است.

این مقام قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: هیأت منصفه به احترام جایگاه مطبوعات است که در این حوزه محترمانه قلم می‌زنند و دنبال اهداف شخصی خودش نیست.

وی به تصویب قانون مطبوعات در سال ۱۳۱۰ اشاره کرد و افزود: به موجب این قانون جرم ارتکابی توسط مطبوعات در دادگاه جنایی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت که اکنون دادگاه کیفری یک استان رسیدگی را بر عهده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مزارعی اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد مشکل خاص و حادی در زمینه مطبوعات و جراید نداریم.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد در پایان به بیان توصیه هایی پرداخت و از اعضای هیات منصفه مطبوعات خواست که دستگاه قضایی را در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و اصلاح امور و ارتقا سطح مطبوعات یاری دهند و گفت: هیچکس در نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی قایل به محدودیت نیست و ما قایل به اصلاح هستیم وجود هیأت منصفه مطبوعات یعنی اصلاح امور مربوط به مطبوعات و اصلاح اشکالات آنان و اهتمام جمهوری اسلامی رشد دادن مطبوعات است.

اردوان عزیزی سرپرست معاونت برنامه ریزی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آئین به تعداد اعضای هیأت منصفه مطبوعات اشاره کرد و گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد ۱۴ نفر عضو هیأت بوده و جلسه رسیدگی به تخلف مطبوعات با حضور ۷ نفراز اعضا رسمیت پیدا می‌کند و در رسیدگی و اعلام مجرمیت مطبوعات رأی اکثریت ملاک است.

وی که رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در دادگاه کیفری یک استان بر عهده دارد، اظهار کرد: انتظار خاص از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این است که نظارت دقیقی بر سایت‌های الکتریکی که بدون مجوز هیئت نظارت و مطبوعات فعالیت می‌نمایند داشته باشند و برای ادامه فعالیت وادار به سازماندهی شوند.

در پایان این آئین پس از اتیان سوگند اعضای هیأت منصفه مطبوعات استان، احکام آنان برای عضویت به مدت ۲ سال اعطاء شد.

705

کد خبر: 871322

وب گردی

وب گردی