نوشت‌افزار ایرانی عقب افتادگی 30 ساله دارد/شخصیت‌های «کلاه‌قرمزی» نمونه مناسبی برای نوشت‌افزار است

مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی، گفت: در زمینه نوشت افزار عقب افتادگی 30 ساله داریم که تنها به تولید و توزیع مربوط نمی شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، موضوع نوشت افزار در ایران سال ها است که با بی توجهی مسئولان همراه است و آنچه که بیش از همه نادیده گرفته شده، هجوم نوشت افزار غیر ایرانی و بی کیفیت است که عرصه را بر تولید کنندگان داخلی تنگ کرده و دولت هم برنامه ای برای حمایت از فعالان تولید نوشت افزار در ایران ندارد.

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی (ایران نوشت) با اشاره به مغفول ماندن فرهنگ عمومی در کشور، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: در بسیاری حوزه ها سازمان های دولتی و مجموعه های فراوانی همزمان فعال هستند اما در زمینه فرهنگ عمومی با توجه به فراگیری این عرصه بسیار غفلت شده است.

وی افزود: بسیاری از محصولاتی که در بازار نوشت افزار موجود است با فرهنگ کشور ارتباطی ندارد و ما در این حوزه بیشتر وارد کننده هستیم.

حسینی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در زمینه تولید نوشت افزار ایرانی، ادامه داد: از 5 سال پیش جریانی مردمی و دانشجویی با هدف فعالیت در زمینه فرهنگ عمومی و دغدغه تولید نوشت افزار همسو با فرهنگ بومی شروع به کار کرد که این اتفاق با دو تولید کننده شروع شد و در حال حاضر 70 موسسه در این زمینه فعالیت می کنند.

وی افزود: تاکنون چند هزار محصول در قالب نوشت افزارهای ایرانی با طراحی های مختلف اعم از فیلم و انیمیشن های محبوب ایرانی، الفبا، معماری ایرانی، مفاخر و چهر های ایرانی تولید شده است.

حسینی با اشاره به ناکافی بودن محصولات ایرانی نوشت افزار در کشور، اظهار کرد: با وجود به تولیداتی که در این سال ها در کشور انجام شده نهایتا توانسته ایم 10% بازار را به خود اختصاص دهیم و 90% بازار را تولیداتی با طرح های خارجی به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: در حوزه توزیع ضعف های اساسی داریم و هنوز موفق نشده ایم که بسیاری از توزیع کنندگان را راضی کنیم که نوشت افزار را با طراحی ایرانی خریداری کنند و در حال حاضر بیشتر توزیع محصولات ما از طریق نمایشگاه ها صورت می گیرد.

مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی، ادامه داد: در زمینه نوشت افزار عقب افتادگی 30 ساله داریم که تنها به تولید و توزیع مربوط نمی شود زیرا اگر برنامه های انیمیشینی و سینمایی قوی داشته باشیم که در جامعه محبوب شود و بر اساس آن شخصیتی در طراحی نوشت افزار استفاده شود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی افزود: وقتی برنامه هایی مثل «کلاه قرمزی» و یا «شکرستان» روی آنتن هستند، شخصیت های آنها برای طراحی نوشت افزار مناسب است و در میان مردم محبوبیت دارد اما به محض به اتمام رسیدن این برنامه استقبال از محصولاتی با استفاده از طراحی شخصیت های این برنامه ها هم کم می شود.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: یکی دیگر از نکته های مهم در این زمینه، کیفیت محصول است که در بسیاری از تولیدات به سطح کیفی مناسب رسیده ایم و بسیاری از نوشت افزارهایی که در ایران به اسم برند خارجی به فروش می رسد در ایران تولید می شود که بسیار هم با کیفیت است.

حسینی خاطرنشان کرد: بخشی از نوشت افزارهایی که وارد می شود محصولات با استانداردی نیست ضمن اینکه در ایران هم کمتر محصول نوشت افزاری وجود دارد که برچسب استاندارد داشته باشد و بسیاری از موارد اولیه این تولیدات از مواد آلوده ساخته شده اند که برای مصرف کننده مضر هستند.

501

کد خبر: 871367

وب گردی

وب گردی