کاهش تقاضای کاذب خودرو با فروش در حاشیه بازار/ واردات خودرو تا 6 درصد خیانت نیست

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در زمان پیش خرید خودروی 2008، هر دلار 3 هزار و 700 تومان بود اما الان به 4 هزار و 100 تومان رسیده است که با وجود وارداتی بودن قطعات آن، در قیمت نهایی خودرو تأثیرگذار خواهد بود.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: 20 درصد از خودروی 2008 ساخت داخلی و 80 درصد آن وارداتی است و زمانی که قیمت ارز دچار نوسان می شود، طبیعی است که قیمت این خودرو هم افزایش یابد.

او افزود: در زمان پیش خرید خودروی 2008، هر دلار 3 هزار و 700 تومان بود اما الان به 4 هزار و 100 تومان رسیده است که با وجود وارداتی بودن قطعات آن، در قیمت نهایی خودرو تأثیرگذار خواهد بود.

نعمت بخش تصریح کرد: طبیعی است که در ابتدای عرضه یک خودروی تازه‌وارد، قیمت کارخانه با بازار متفاوت باشد، اما با گذشت زمان این اختلاف قیمت متعادل خواهد شد، البته اگر اجازه‌ی فروش در حاشیه ی بازار داده شود، این مسئله حل می شود، چون در ابتدای تولید هر خودرو افرادی که پول سرگردان دارند، به خرید آن خودرو هجوم می آورند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، مردم سرمایه‌ی خود را در زمینه‌هایی که سود بیشتری به دست می‌آورند، متمرکز خواهند کرد که همین موضوع تا حدودی باعث شد خودروی 2008 در بازار تا 125 میلیون تومان نیز به فروش برسد.

نعمت بخش خاطر نشان کرد: در صورت موافقت با این طرح که 50 یا 60 میلیون تومان از کل‌ قیمت خودرو، در ابتدا از مشتری مطالبه شود و در هنگام تحویل خودرو و مطابق قیمت روز بازار، باقی‌مانده‌ی مبلغ را از خریدار دریافت کنیم، تقاضای کاذب از بین می رود و فقط افرادی که خریدار واقعی هستند ثبت نام خواهند کرد.

او در مورد بسته بودن سامانه ی ثبت سفارش و واردات خودرو گفت: به اعتقاد بنده واردات هر نوع کالایی در حدود 5 تا 6 درصد، خیانت به کشور تلقی نخواهد شد و اشکالی هم ندارد که تولیدکننده های داخلی نیز از کیفیت خودروهای رقبا با خبر شوند و البته این میان افرادی هم متقاضی خرید خودروهای خارجی هستند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه به که ثبت سفارش زیاد می شود، باید مدیریت کرد نه اینکه جلوی واردات گرفته شود،تصریح کرد: سامانه ی ثبت سفارش برای خودروهای وارداتی، به دلیل ارزبری بسته است؛ مثلا سال گذشته یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار خودرو در کشور تولید شد و این تعداد خودروی تولیدی به اندازه ی 80 هزار خودروی وارداتی ارز مصرف کرد.

403

کد خبر: 871430

وب گردی

وب گردی