مقاومت دارویی در برابر آنتی بیوتیک ها؛ تهدید بزرگ جهانی

مدیرکل دفتر ارزیابی و کنترل تجویز و مصرف کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو با انتقاد از تجویز بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها در ایران گفت: در حال حاضر دنیا به سمت دوره ای می رود که عفونت های ساده ای که در سالیان طولانی قابل درمان بودند، کشنده می شوند.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر مهرناز خیراندیش با انتقاد از تجویز بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها در ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی بیوتیک ها به عنوان یک "تهدید بزرگ جهانیˈ" نام برده است؛ تهدیدی که کشور ما نیز از آن مستثنی نیست .

وی همچنین با تاکید بر نگرانیهای جهانی در این باره گفت: مقابله با این پدیده نیاز به اقدام هماهنگ همه کشورها دارد.

دکتر خیر اندیش تصریح کرد: باکتری ها معمولا در طول زمان برای مقابله با آنتی بیوتیک ها جهش ژنتیکی می کنند اما استفاده نادرست و بیش از اندازه از این داروها روند مقاومت دارویی را تسریع کرده است.

وی افزود: برای مقابله با این پدیده، علاوه بر تولید آنتی بیوتیک های جدید، به اقدام هماهنگ دولت ها برای کُند کردن روند مقاومت دارویی نیاز است. همچنین ارتقای بهداشت، افزایش دسترسی مردم به آب سالم، ضدعفونی کردن مراکز درمانی و گسترش ایمنی سازی از راه هایی است که می تواند نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد.
دکتر خیر اندیش اضافه کرد: تمامی این موارد ضرورت تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها و لزوم در بازنگری انتخاب داروهای مناسب را نشان می دهد و از سوی دیگر نیاز به آموزش عمومی مصرف صحیح این داروهای با ارزش، به منظور پیشگیری از مقاومت دارویی را دو چندان می کند.

701

کد خبر: 871495

وب گردی

وب گردی