طنزپرداز و گوینده رادیو: نباید طنز تاریخ مصرف‌دار را موضوعی منفی دانست

روزنامه‌نگار طنزپرداز و گوینده رادیو، گفت: نویسندگان و شاعرانی که به اتفاقات و حوادث پیرامون‌شان مانند مسئله خلیج فارس در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان می‌دهند، فارغ از اینکه این واکنش‌ها از چه دیدی و با چه کیفیتی باشد، این‌گونه فعالیت‌هایشان جای تشکر و تقدیر دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی استاد‌احمد با بیان اینکه وجود رسانه‌های متعدد و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا طنزپردازان بتوانند خیلی مواقع بدون واسطه‌های زمان‌بری که در گذشته وجود داشت، در لحظه به اتفاقات روز واکنش نشان دهند، اظهار کرد: رسانه‌های جدید باعث شده‌اند واکنش‌ها در زمان کوتاهی در بین مخاطبان بی‌شماری منتشر شود و این اتفاق بی سابقه‌ای است.

وی ادامه داد: رسانه‌های جدید باعث شده‌اند جدا از مسئله حرفه‌ای و انتشار اثر، حس مسئولیتی در برخی نویسنده‌ها ایجاد شود و بنا به توانایی هایشان در لحظه به مسائل پیرامون‌شان واکنش نشان دهند. هر چند که ممکن است برایشان نفع مالی و حرفه‌ای نداشته باشد. نویسندگان و شاعرانی که به اتفاقات و حوادث پیرامونشان مانند مسئله خلیج فارس در شبکه های اجتماعی واکنش نشان می‌دهند، فارغ از اینکه این واکنش‌ها از چه دیدی و با چه کیفیتی باشد، این‌گونه فعالیت‌هایشان جای تشکر و تقدیر دارد؛ چرا که می‌توانند زمان خود را به جای تولید اثری مناسب شبکه های اجتماعی، برای کارهایی صرف کنند که ممکن است برایشان پول‌ساز و حرفه ای باشد.

این شاعر و نویسنده طنزپرداز همچنین گفت: عموم مردم به قدری در شبکه‌های اجتماعی جریان‌ساز و تاثیرگذار هستند که خیلی وقت‌ها فرصت به هنرمند و طنزپرداز نمی‌رسد تا درباره موضوعاتی اظهار نظری داشته باشند و خیلی وقت‌ها هم می‌بینیم جریانی ساخته می‌شود و بعد هنرمندان به سراغ آن موضوع می‌روند. البته بهتر آن است که همه در کنار هم جریان‌سازی کنند.

استاد احمد تاکید کرد: از آنجایی که در کشورمان سیاست به همه چیز و همه چیز به سیاست ربط دارد، به نوعی طنز درباره مسائل روز، همان طنز سیاسی است. خیلی از نویسندگان و شاعران طنزپرداز نظرشان این است که نباید درباره مسائل روز کار کرد؛ چرا که این موضوعات با گذشت زمان کهنه می‌شوند و تاریخ مصرف دارند و طنز تاریخ مصرف دار به عنوان موضوعی منفی تلقی می‌شود. در حالی که کسی که این گونه طنزها را می‌نویسد، نوعی از خود گذشتگی داشته است. به جای اینکه فکر کند قرار است نامش ماندگار شود و مجموعه هایی در بین مخاطبان داشته باشد؛ احساس می‌کند به عنوان یک شهروند باید از استعدادی که دارد برای اصلاح امور روزمره استفاده کند؛ هر چند که نوشته های دیگر که تاریخ مصرف ندارند هم روابط مردم را اصلاح می کند. اما باید توجه داشت اینکه کسی از وقایع روز بنویسد، مسئله منفی نیست.

این گوینده و برنامه‌ساز رادیو با بیان اینکه درگیر اتفاقات روز هستم و هر روز چیزی می‌نویسم، عنوان کرد: درباره برخی موضوعات مانند خلیج فارس به گونه ای مردم و هنرمندان کار کردند که احساس کردم هر حرفی قرار است بگویم به درستی و به شکل خوبی گفته شده است و تنها نظاره‌گر جریانی بودم که راه‌اندازی شد.

وی همچنین درباره تاثیرگذاری شعر طنز بر مخاطبان در موضوعاتی مانند خلیج فارس، گفت: برخی معتقدند تاثیرگذاری که شعر در گذشته داشته است، امروز ندارد. باید به این نکته توجه داشت که شعر در گذشته خود یک رسانه بوده است. امروز رسانه های مختلفی آمده‌اند و یکی از اشکال انتقال مفهوم می تواند شعر باشد. مطلبی و نثری که خیلی هم خوب باشد، نیاز به رسانه‌ای دارد تا منتشر شود، اما شعر خود رسانه است. چرا که در ذهن مخاطبان می ماند و از مخاطبی به مخاطب دیگر منتقل می‌شود.

استاد احمد تصریح کرد: شاعران خیلی اوقات درگیر وزن و قافیه می‌شوند و بعد شعر را می‌نویسند، در حالی که نخست باید درگیر محتوا شوند و بعد شعر را بنویسند. اگر محتوا، محتوای خاصی باشد که در آن کشفی وجود داشته باشد و زاویه دید جدیدی بدهد، شعر به درستی دیده می‌شود و حتی می‌تواند ترجمه شود و در خارج از مرزها هم تاثیرگذار باشد. هر چند معتقدم یک فرم و قالب مانند شعر قرار نیست همه کاری انجام دهد. همین که شعر برای فارسی زبان‌ها که تعدادشان هم کم نیست، مقبولیت داشته باشد کافی است.

دفتر طنز حوزه هنری مسابقه طنز و کاریکاتور را با موضوع «خلیج فارس» و در حمایت از نام خلیج همیشگی فارس در برابر حرف‌های بی‌اساس بیگانگان برگزار می‌کند.

بخش‌های مختلف مسابقه شامل شعر، نثر، داستان کوتاه، نمایشنامه کوتاه، فیلم‌نامه کوتاه، کارتون و کاریکاتور می‌شود.

مهلت ارسال آثار به این مسابقه تا پایان آبان 1396 اعلام شده است.

503

کد خبر: 871589

وب گردی

وب گردی