افزایش سرانه مطالعه نیازمند عزم و اراده ملی

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی سری به کتابخانه واحد بندرگز زدیم تا در این هفته به پاس تلاشهای وافرشان هم جویای احوال این خادمان فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشیم هم اینکه گفتگویی هر چند کوتاه داشته باشیم .

برای شروع گفتگو لطفا خودتان را معرفی کنید؟

به نام خدا، لاله لقایی هستم. کارمند رسمی واحد بندرگز با بیش از ۱۰ سال فعالیت در حوزه پژوهشی و کتابخانه دانشگاه و دانش آموخته کارشناسی ارشد کتابداری از دانشگاه آزاد اسلامی بابل.

به عنوان سوال اول بفرمایید در هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم نظرتان در این باره چیست؟

هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی است تا جامعه بیشتر به کتاب و فرهنگ کتابخوانی توجه کنند اما به نظر بنده این کافی نیست باید در طول سال به این فرهنگ توجه شود زیرا که همان طور که جسم به غذا نیاز دارد روح انسان نیز به غذا احتیاج دارد که بهترین غذای روح کتاب هست لذا توجه جدی به این مسأله را را از سوی مسوولان امر می طلبد.

سوال دوم ؛ واحد چه برنامه هایی را در خصوص هفته کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته است ؟

مسلما هر نهادی همزمان با این هفته برنامه های خاص خود را دارد و حوزه پژوهشی واحد بندرگز نیز برنامه های مختلفی از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب ، برگزاری سخنرانی علمی ،تجلیل از فعالان عرصه کتابخوانی ،بازدید از کتابخانه های استان و چند برنامه دیگر را در تقویم برنامه های خود دارد.

به عنوان سوال سوم بفرمایید که میزان مراجعه به کتابخانه در واحد بندرگز رضایت بخش هست ؟

الحمدالله در سالهای اخیر میزان مراجعه به کتابخانه از سوی استادان و دانشجویان رشد خوبی داشته است و این میطلبد که مسوولین امر توجه ویژه به تجهیز کتابخانه چه در زمینه افزایش کتاب یا تجهیز امکانات مناسب جهت استفاده بهتر مخاطبین را فراهم کنند . هر چند بیشترین مراجعه برای کتب درسی می باشد اما گرایش به کتب غیردرسی نیز در بین دانشجویان رو به افزایش است .

سوال چهارم _آیا از سرانه مطالعه در کشور مطلع هستید نظرتان رابگویید ؟

بله متاسفانه سرانه مطالعه نسبت به استاندارد جهانی بسیار کم و حتی ناچیز می باشد که دلایل مختلفی می تواند در این امر دخیل باشد واین نیازمند توجه و عزم و اراده ملی می باشد تا با کار کارشناسی شده با استفاده از متخصصان فن موانع موجود برداشته شود تا مردم بیشتر با فرهنگ کتاب و کتابخوانی مأنوس شوند .

چه تعداد کتاب در کتابخانه واحد بندرگز موجود می باشد آیا به استاندارد کتابخانه ای نزدیک است ؟

خوشبختانه با توجه به حساسیت خوبی که مسوولین واحد بندرگز اعم از رییس واحد و معاون آموزشی پژوهشی نسبت به کتابخانه دارند با خرید کتب رشته های مختلف با همکاری مدیران گروههای آموزشی تا حد زیادی انتظار دانشگاهیان را برآورده ساخته است و به سطح استاندارد کتابخانه ای نزدیک شده به طوری که تعداد 15 هزار جلد کتاب در رشته و زمینه های مختلف در این کتابخانه وجود دارد که به راحتی در دسترس مخاطبین دانشگاهی می باشد.

خاطره ای هم از سالها حضورتان در کتابخانه دارید ؟

خاطره خاصی که ندارم اما حضور مشتاقان علم و حقیقت در کتابخانه و سالن مطالعه خود همه برای ما خاطره است که حس خاصی به ما دست می دهد.

به عنوان سوال آخر اگر توصیه ای یا نظر و انتقادی دارید بفرمایید ؟

ممنون از اینکه در هفته کتاب و کتابخوانی یادی از کتابداران دانشگاه کردید و بنده باز هم در پایان تاکید میکنم که دست اندرکاران امر کتاب و کتابخوانی شرایطی را فراهم بیاورند تا کتاب راحت تر و بهتر در دسترس مردم قرار بگیرد و صرف مطالعه شبکه های مجازی یا کتاب های صوتی کافی نیست باید با برنامه ریزی و کارهای کارشناسی موانع موجود بین کتاب و مردم را برداشت به امید روزی که سرانه مطالعه در کشور عزیزمان ایران به استاندارد جهانی نزدیک و نزدیک تر شود . پیروز و پاینده باشید .

کد خبر: 871610

وب گردی

وب گردی