آغاز بررسی فنی تخریب‌های زلزله کرمانشاه/ چرا سازه‌های نو استان فرو ریخت؟!

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تیمی از مجلس برای بررسی و برآورد ابعاد زلزله استان کرمانشاه عازم منطقه می شوند، به تحلیل زوایای فنی تخریب های ناشی از این حادثه پرداخت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید کمال الدین شهریاری با اشاره به سفر امروز تعدادی از اعضای کمیسیون عمران به کرمانشاه برای ارزیابی خسارات وارده ناشی از زلزله اخیر گفت: در این سفر ابعاد مختلف فنی تخریب ها مورد بررسی قرار می گیرد. البته این بررسی اولیه خواهد بود و پس از بازگشت ثبات و آرامش به مناطق حادثه خیز می توان برآورد دقیق تری از ابعاد فنی موضوع داشت.

او در تکمیل جزییات سفر اعضای کمیسیون متبوع خود افزود: طبق گزارش های دریافتی، برخی از مجتمع های مسکونی با عمر بنای کوتاه (پنج سال ساخت) و همچنین مراکز درمانی نوساز جز بناهای ویران شده در این زلزله است. بنابراین می طلبد چرایی این موضوع فارغ از یکسو نگری و جناح بندی ها بطور میدانی مورد مطالعه و واکاوی قرار گیرد. به همین دلیل کمیسیون در خلال این سفر گزارش های فنی و مشاهدات خود از منطقه را جمع بندی و در پایان این ماموریت به مجلس ارایه خواهد داد.

این نماینده مجلس وقوع زلزله اخیر در استان کرمانشاه را با این ابعاد بی سابقه خواند و تصریح کرد: در طول 118 سال گذشته بیش از 300 زلزله در این منطقه اتفاق افتاده است ولی از این میزان 5 زلزله به بزرگی 5 ریشتر ثبت شده و در این میان تنها یک زلزله بالای 6 ریشتر رخ داده است.

شهریاری با تاکید بر گستردگی بحران و عمق فاجعه زلزله شهرهای مرزی کشور، خاطر نشان کرد: کارشناسان باید پس از پایان روند پاکسازی و آوار برداری و نیز سامان دهی حادثه دیدگان زلزله، بررسی کنند چرا در منطقه زاگرس زلزله ای به بزرگی 7 سه دهم ریشتر به وقوع پیوسته است.

او در ادامه این بحث گفت: ما پیش از این در منطقه البرز وقوع زلزله به مقیاس آنچه در مناطق مرزی غرب کشور حادث شد را تجربه کرده ایم، اما در منطقه زاگرس زلزله ای با این شدت تقریبا بی سابقه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا بنای یک بیمارستان که علی القاعده باید در زمان بروز حوادث غیر مترقبه در خدمت مجرحان و آسیب دیدگان قرار گیرد، با وقوع زلزله عملا از سرویس خارج می شود، گفت: چنان که اشاره شد، تا کنون یک زلزله بالای شش ریشتر در این منطقه تجربه شده است. به این معنی که از نظر فنی زلزله 7 ریشتری 10 برابر شدیدتر از 6 ریشتر محسوب می شود. پس قدرت تخریب آن هم به مراتب بیشتر خواهد بود.

او در این باره اضافه کرد: اگر بخواهیم قضاوت پیش دستانه ای نداشته باشیم باید گفت؛ شاید آیین نامه های طراحی و محاسبات ساخت و ساز در استان کرمانشاه برای زلزله های بزرگتر از 7 ریشتر پیش بینی نشده است و لذا احتمال دارد این بیمارستان برای زلزله با شدت بالای 7 ریشتر طراحی و محاسبه نشده بود. البته نباید از عدم نظارت کافی بر عملیات احداث آن صرف نظر کرد.

شهریاری در تشریح بعد فنی موضوع خاطر نشان کرد: آیین نامه مربوط به زلزله و مقررات ملی احداث ساختمان در پهنه های مختلف جغرافیایی متفاوت بوده و در محاسبات سازه ساختمان ها براساس پهنه بندی مناطق مختلف یک بنا مطابق با شدت درجه زلزله در یک منطقه طراحی و ساخته می شود.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: با حضور شخص رییس جمهور در مناطق زلزله زده و نیز همکاری های خوب نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه با نهادهای مسئول و هلال احمر شاهد تسریع هر چه بیشتر آسیب دیدگان و در نهایت اسکان آنها باشیم.

منبع: جام جم آنلاین

401

کد خبر: 871689

وب گردی

وب گردی